Broedmachine luchtvochtigheid

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Nymeyer » 04 sep 2017 15:53

Klein vraagje... Misschien had ik er een apart onderwerp voor moeten starten maar dat vond ik eigenlijk de moeite niet waard.. en deze lopende topic kwam daarvoor het meeste in de buurt:
Ik lees regelmatig dat je bij het schouwen op dag 18/19 de afgestorven kuikens er tussenuit moet halen, maar hoe herken je dit? Want daar lees ik dan weer niks over, of ik kan heel slecht zoeken :? Zolang de eieren allemaal redelijk hetzelfde er uit zien gaat het goed? Zie je iets bijzonders als het kuiken is afgestorven?

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Nymeyer » 04 sep 2017 15:58

peertje schreef:Mijn bm doet hetzelfde... niks erg
Ik gooi het reservoir gewoon helemaal vol en dek het dan af met zo'n groot plantetiket, net ver genoeg dat de RV goed is... scheelt ook massa's bijvullen, want elke keer als je je BM opent vliegt de RV naar beneden en weer omhoog...
Bijvullen doe ik overigens via een slangetje en een spuitje van buitenaf... dus de BM gaat niet eens open behalve voor schouwen en om de eieren op het uitkomrooster te plaatsen...

(Even terzijde: ik had alles zo goed geregeld dat mijn ijking verkeerd was overigens... gekookte eitjes dit jaar)

En... het is wel laat om nog te broeden hoor...


Bedankt voor de tip over de luchtvochtigheid, ik zat nl met hetzelfde "probleem" en nu heb ik een zeer mooi constante broedsessie (bijna) achter de rug :duimop: en ja, het is wat laat, maar de kuikens die binnen een paar dagen tevoorschijn gaan komen blijven een poosje binnenwonen waardoor ik de lengte van de dag en de temperatuur nog een beetje kan beïnvloeden ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor peertje » 04 sep 2017 16:06

Mooi! Is falen ook nog ergens goed voor :duimop:
Benieuwd naar je kuikens straks :ilove:

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Nymeyer » 04 sep 2017 16:12

peertje schreef:Mooi! Is falen ook nog ergens goed voor :duimop:
Benieuwd naar je kuikens straks :ilove:

Ja ik ook! Met een beetje geluk straks 9 USA zijdehoendertjes uit hete ei :yes:
Weet je toevallig ook het antwoord op mijn een na laatste bericht over het eieren schouwen/afgestorven kuikens herkennen?

Gebruikersavatar
Meneerkanarie
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 aug 2017 16:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Meneerkanarie » 04 sep 2017 18:14

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Trea » 04 sep 2017 21:34

@nymyer
Bij 18/19 dagen moeten de eieren vol zijn. Dat betekend dat je bijna alleen maar donker ziet met schouwen. Op de luchtkamer na. Is er een ei waar je spinsels ziet of grote lichte ruimtes, dan is het kuiken niet goed uitgegroeid. En ergens in het groeiproces doodgegaan.

Schouwen kun je met een speciale schouwlamp of door het ei op een wc rolletje te zetten en aan de onderkant met een zaklantaarn te schijnen.

Ik meen dat José een keer een serie schouwfoto's hier heeft geplaatst waar je de ontwikkeling ziet van het kuiken in het ei. (Ik zal nog even voor je zoeken.)

Niet gevonden maar hier staat het ook: https://www.eierenschouwen.nl/probleem-oplossen/

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Nymeyer » 06 sep 2017 18:13

Ik dacht dat ik al had geantwoord maar blijkbaar niet verzonden; bedankt! Heb inderdaad geschouwd met zaklamp en "opgevouwen" wc-rol (eitjes zijn zo klein dat ze er anders doorheen vallen haha) de luchtkamers waren wel wat groter dan ik verwachte, maar als ik het vergelijk met de goede groei dan loopt tot prima. Heb ook na het schouwen de eieren gewogen en de gewichtsafname zit gemiddeld wel rond de 12 a 15%. Twee eitjes zijn nu aangepikt, ben vol verwachting en ook een beetje in spanning ;)

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Nymeyer » 09 sep 2017 16:34

peertje schreef:Mooi! Is falen ook nog ergens goed voor :duimop:
Benieuwd naar je kuikens straks :ilove:


Ben niet ontevreden! 11 eitjes waarvan 2 onbevrucht en 1 kuikentje is op t eind doodgegaan (eierschaal niet aangepikt) nu hobbelen hier 8 vrolijke kuikentjes rond :ilove: :lachrol:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor Trea » 09 sep 2017 17:46

Gefeliciteerd. Mooie uitkomst!

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine luchtvochtigheid

Berichtdoor peertje » 09 sep 2017 18:49

Gefeliciteerd! :new-bday:

Leuk :ilove:


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten