Broedmachine laat het afweten

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
jannes_kusters
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2018 16:42
Land: Nederland
M/V: M

Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor jannes_kusters » 13 apr 2018 15:33

Beste forumbezoeker,


Een jaar geleden heb ik in de vakantieperiode een broedmachine gebouwd. Ik heb hier de volgende spullen voor gebruikt:

- thermostaat: Electronische Proportionele Thermotronic
- element: 200W (was eerst 100W)
- ventilator: Sunon ventilator 120x120x25 mm
- keersysteem voor 42 eieren
- de kast is ongeveer 60x60x50cm

- temperatuur: 37,8
- luchtvochtigheid: 48%

Zoals hierboven beschreven, heb ik er oorspronkelijk een 100W element ingehangen. De eerste keer broeden heb ik hiervan geen problemen ondervonden, ondanks dat ik van mening was dat zo'n relatief grote kast onmogelijk op een constante temperatuur gehouden kan worden met slechts 100W. Het resultaat viel ondanks de slechte eieren reuze mee, wetende dat het element waarschijnlijk toch niet deugde; 40%.

Dit was allemaal augustus 2017. Toen ik afgelopen maart de broedmachine weer aanzette, bleef tot mijn verbazing de temperatuur hangen op 34 graden. Hierna was ik overtuigd en besloot een element te kopen dat 2x zo zwaar is. Wierp direct zijn vruchten af; in een uur was de kast opgewarmd tot 37,8 graden. Het probleem is echter dat de temperatuur bleef schommelen tussen de 37,6 en 37,8 graden. Ik trok mij hier weinig van aan en heb 30 eieren ingelegd. Na twee keer schouwen en niks opgemerkt te hebben, kwam tot mijn grote verbazing na drie weken GEEN ENKEL kuiken tevoorschijn. Ik heb vervolgens een paar eitjes open getikt en warempel; allemaal embryo's, afgestorven tussen dag 7 en 18, naar schatting.

Tijd voor de moraal van het verhaal: zijn schommelingen van 0,2 graden dodelijk? Zoja, heb ik een te zwaar element denken jullie?


Alvast bedankt,

Jannes

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor Redshibaman » 13 apr 2018 16:36

De temperatuur in mijn broedmachine schommelt tussen net iets boven 99F en 100F. Dat is zeker meer verschil dan 0,2C.
Ik denk dus dat je probleem ergens anders ligt dan deze geringe temperatuurschommeling in jouw broedmachine.

Frimo
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:43
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor Frimo » 13 apr 2018 17:57

Hier heeft een schommeling van temp. niks uitgemaakt.
Heb een simpele plastic broedmachine waar de temp. zeker in schommeld. Nu net uit mijn 24 bevruchte eieren 21 kuikens.
Denk dat het dus ergens anders aan ligt. Maar wat?... geen idee. Daar kan misschien een ervarender fokker een antwoord op geven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor tuff cookie » 13 apr 2018 19:04

Heb je de eieren die niet uitgekomen zijn ook nog geschouwd om te zien hoe groot de luchtkamer was ? Bij zoveel dagen. Ter controle van de vochtigheid.
Op welk punt in de broedmachine was de temperatuur 37,6/37,8.
Dan nog de ventilatie, hoe was die geregeld.

jannes_kusters
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2018 16:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor jannes_kusters » 13 apr 2018 19:16

tuff cookie schreef:Heb je de eieren die niet uitgekomen zijn ook nog geschouwd om te zien hoe groot de luchtkamer was ? Bij zoveel dagen. Ter controle van de vochtigheid.
Op welk punt in de broedmachine was de temperatuur 37,6/37,8.
Dan nog de ventilatie, hoe was die geregeld.


Luchtkamers leken mij prima in orde. Het gekke is wel hier per ei grote verschillen in zaten. De meeste waren zeker niet te groot.

De temperatuur heeft gedurende het proces geschommeld tussen de 37,6 en 37,8. (Misschien door het zwaardere element; heel even aan constateert de thermostaat als te warm en zakt daarna weer terug naar 37,6) In vaste cycli.

Ik heb een simpel luchtrozet aan de bovenkant van mijn kast zitten, die gedurende het proces voor ongeveer een kwart open heeft gestaan. Denk je dat de embryo's zijn 'gestikt'? Of 'verzopen'?

De eieren die ik een half jaar geleden heb gebruikt komen van dezelfde fokker als de eieren van de laatste poging. Kan de conditie van de ouderlijke dieren bijvoorbeeld zoveel invloed hebben op het broedproces?

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor tuff cookie » 13 apr 2018 19:42

Ik probeer te zoeken naar wat het geweest kan zijn, maar op afstand is dat altijd moeilijk.
Verschillen in de luchtkamer zou kunnen komen door verschil in leeftijd van het ei.
Ik heb zelf het idee dat je droger moet broeden. Je kan eens een proef doen met minder eieren tegelijk en dan op 30% vochtigheid broeden. Gewoon eens proberen.

jannes_kusters
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2018 16:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor jannes_kusters » 13 apr 2018 20:17

Ik ga eieren halen bij een andere fokker, ik zal iets droger gaan broeden (kan er ook meteen meer frisse lucht bij) en ik zal de temp. en vochtigheid die mijn apparatuur aangeeft nog eens nakijken met een geijkte thermo-/hygrometer.

Ik hou je op de hoogte.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor tuff cookie » 13 apr 2018 20:33

Ben benieuwd !
Ja, goed idee om de temperatuur en vochtigheid te controleren.

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor pokkie » 28 apr 2018 13:14

Vaak is de temp.verdeling ook niet goed in de machine, dus zet de meter in het midden en kijk na een uur wat de temp. is en schrijf dat op en plaats dan de meter in de hoeken enz. en bekijk het verschil.

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Broedmachine laat het afweten

Berichtdoor Kasuari » 17 mei 2018 12:54

Ik heb een zelfbouw motorbroeder met MS onderdelen voor 48 eieren. De verwarming is zonder element maar gewoon met halogeenlamp. Eerste maal broeden had ik de temperatuur afgeregeld aan de voorzijde achter het venster met een koortsthermometer. Met lamp van 70 watt had ik 5 afgestorven embryo's in de eieren net onder de lamp. Nu regel ik de thermostaat af met een kalkei opgevuld met zand die ik onder de lamp plaats en meet ik in het midden van het kalkei met koortsthermometer. Ik regel op maximum 37,6°c af. ik verwarm nu met een lamp van 46 watt slechts en het gaat prima. 200 watt lijkt mij toch wel heel erg veel en gevaarlijk om te warme pieken te hebben. Ik heb ook 2 weken een datalogger in mijn broedmachine geplaatst die elke 2 minuten de temperatuur en RV registreerde, zo kon ik zien of alles prima werkte. Ik heb de datalogger eens uitgeleend gratis, maar er bestaan er zelfs speciale voor de job. https://www.askey.eu/index.php/https://www.askey.eu/ed-ej-eg-b-16.html.html


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten