Motorbroedmachine maken

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 18 mar 2019 20:33

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jesse en ik wil graag wat meer informatie over hoe jezelf een motor broedmachine maakt en wat je hier allemaal voor nodig hebt. Ik heb al verschillende verhalen gelezen op het forum maar sommige dingen zijn mij toch nog niet helemaal duidelijk ik hoopte dat jullie mij daarbij zouden kunnen helpen.

Mijn neef wilt de broedmachine gaan maken en we hebben inmiddels al een koelkast tafelmodel ergens vandaan gehaald en een raam. Mijn vragen zijn hoe werkt een motor broedmachine nou precies? en hoe komt het dat de broedmachine overal dezelfde temperatuur blijft? En blijft de warme lucht niet onder het eerste eierenrek hangen, waardoor de onderste laag het warmste word.

Deel gerust tips of uw eigen ervaring met eigen gemaakte broedmachines. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen(:

Met vriendelijke groet,

Jesse schenk

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kip La La » 18 mar 2019 21:09

:daag:
Verplaatst maar Broedmachines.

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 20 mar 2019 19:46

Helemaal niemand met tips of ervaring met een zelfbouw motor broedmachine?

KipLucy
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015 16:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor KipLucy » 27 mar 2019 15:09

Het idee is volgens mij dat je met een ventilator de lucht zo laat circuleren dat de warmte continu over de hele machine verdeeld wordt. Onze zelfgemaakte broedmachine heeft maar 1 laag, dus ik weet niet hoe het zit met 2 lagen boven elkaar.

Het is ons niet gelukt de warmte op elke plek in de machine exact gelijk te krijgen. Toch halen we een uitkomstpercentage van 87% en zien daarbij geen verschil tussen de plek waar de eieren in de machine liggen.

Heb je al een idee hoe je hem gaat bouwen?

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 27 mar 2019 17:31

Hallo
Bedankt voor uw reactie! Dat is inderdaad het idee. Mijn neef werkt met elektrische tijd dus die weet gelukkig veel erover. Hij wilde het gaan doen met een pid. Zodat de machine steeds als die 0,1 graden warmer over kouder is weer aan/gaat. Weet u misschien hor komt dat de temperatuur niet overal gelijk is?

We wilde een verwarmings element aan de bovenkant hangen en dan een ventilator er onder zodat de warme lucht over de hele broedmachine verdeeld word. Dit kan natuurlijk lukken zoals u zegt 1 laag te doen met eieren maar we willen graag meerdere lagen eieren onder elkaar. Als iemand nog tips of ervaringen heeft hoor ik ze graag!

Met vriendelijke groet,

Jesse

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 08 mei 2019 00:41

De broedmachine is inmiddels een tijdje af. Me neef heeft hem gemaakt met een verwarmings element en een ventilator er boven. Ik had er eerst voor de proef 25 eieren ingelegd en er zijn er 20 bevrucht(: als het goed is komen ze vrijdag uit.

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor pokkie » 10 mei 2019 13:04

Zijn ze uitgekomen?

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kasuari » 10 mei 2019 15:15

Ha, dat is tof. Laat maar eens een foto van die zelfbouwmachine zien en van de kuikens mag zeker ook. :eitje:

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 10 mei 2019 16:03

Al negen kuikens uit! Zal zo even kijken hoe ik een foto kan plaatsen. Gister ook twee eenden die kuikens hebben gekregen. Niet zoveel helaas zeven bij alle twee de eenden

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 10 mei 2019 18:11

Afbeelding


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten