Kruisen van kippenkleuren

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Fryske » 14 aug 2018 13:07

Denk ik verkeerd?

Ik heb jonge hennen met kuif. Dit zijn allemaal dochters met kuif van Lio, Zweedse Bloemenkip in de kleur Milefleur x orpies in verschillende kleuren. Blauw, buff, en kruisingen daarvan.

Mijn jongste kuikens zijn nakomelingen van Pastello, (buff/blauw) Orpington x Zweedse bloemenhennen. (Milefleur en blauw/goud, wit geloverd)

Deze laatsten heb ik gefokt voor de haantjes. Deze wil ik volgend seizoen kruisen met de kuifhennen met als reden dat dan de milefleur ook in de nakomelingen zouden moeten ontstaan. Klopt die redenering?

De kuifhennen zijn zwart, buff columbia, blauw/goud. Allemaal hebben ze in hun veren witte lovers gehad. Bij sommigen zie je er nog. Teken van split zijn voor...toch?

De haantjes die ik wil houden hebben dit ook. Eentje met zwarte basis en één op blauwe basis. Zal even foto's opladen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Fryske » 14 aug 2018 13:44

Dit zijn de beide haantjes.

Blackbased? Staart is zwart
Afbeelding

Bluebased? Staart is blauw
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Roan12 » 15 aug 2018 08:58

Eerste haan is inderdaad zwartgetekend en de tweede haan blauwgetekend.

Ze hebben inderdaad enigzins lovers wat bij porselein hoort. De pareling is inderdaad te zien maar als maar 1 van de ouders gepareld is, is het aannemelijk dat ze split zijn. Als beide ouders niet gepareld zijn (en generaties daarvoor ook niet) dan moet je dit niet verwarren met parels. Ik heb meerdere kuikens gehad waarvan zuiver gekleurd zonder pareling (goud zwartgezoomd en nu ook met buff zwartcolumbia) die parels lijken te tonen op hun verenkleed. Echter verdwijnt dit weer als ze ruien en meestal met een volwassen verenkleed is dit zo goed als weg. Vaak zijn deze dieren intensiever zwart. Maar aangezien Lio gepareld is zal het eerder split zijn. ;)

Het is lastig te zeggen wat eruit gaat komen als je deze hanen gebruikt om terug porselein te krijgen. Ik denk wel dat het mogelijk is. Maar de kans is aanwezig dat er genen in de haantjes zitten die je niet in het uiterlijk terug vind, idem voor de hennen. De kans is dus dat je meer eruit krijgt dan wat je nodig hebt. Vergeet niet dat gepareld een recessief gen is, beide ouders moeten dit doorgeven aan de nakomelingen anders ga je het niet in het uiterlijk blijven zien.

Ik zou een hen zoeken die er het dichtste bij in de buurt komt voor wat je wil, dus enigzins met lovers, pareling, goede kleur en natuurlijk een kuif. Dan verwacht ik dat je sneller bij je einddoel bent, maar mogelijk gaat er wel een aantal jaar overheen. Advies is verder, goed selecteren op je nakomelingen. Kan zijn dat je niet te snel je jonge dieren weg moet doen aangezien er nog van alles verandert voor ze volwassen zijn (uiterlijk). Als je erin blijft stoppen wat je nodig hebt, dan moet je het er ook uit krijgen. ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Fryske » 15 aug 2018 09:55

Dank je wel Roan! Ik weet van de kuifhennen dat ze van Lio zijn en de haantjes van de geloverde hennen (ZBK) Dus ze kunnen niet anders dan drager zijn.

Ik heb idd. ook wel eens wat lovertjes in orpie x orpie maar nooit zoveel. Jarenplan snap ik...ben ik ook van uit gegaan. :-)

Heb meerdere haantjes die blijven.

Bedankt nogmaals!

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Hollands krieltje » 16 aug 2018 11:08

Klinkt als een leuk project Fryske. Wat is je einddoel?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2018 11:42

Is echt een projectje voor mezelf. Het karakter van de orp vind ik heerlijk. Bij de ZBK de kleuren én de kuif! Altijd als ik een kip met een kuif zie :ilove:

Nu wil ik voor mezelf 'Fryske blomkes' fokken. Een orp met die heerlijke kont en het karakter. Maar dan met kuif en de kleurtjes van de ZBK.

De F1 ben ik al helemaal blij mee. Maar nu op naar de kleuren.... :-)

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kruisen van kippenkleuren

Berichtdoor Hollands krieltje » 17 aug 2018 08:41

Leuk zeg! :-D ik volg t graag!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten