Colorpies en hun kleurtjes.

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2017 10:56

Omdat ik de kleurdiscussies altijd erg interessant vind maar Asfaloth's draadje niet wil inpikken plaats ik hier zelf foto's van de kuikjes.

Ik hoop natuurlijk nog steeds op een echt rood kuiken. Nog eieren genoeg dus wie weet :-D

Ik begin met paps :ilove:

Matz heeft op zijn rug een blauwe gloed die mij altijd wat aan Isabel doet denken.

Afbeelding

Het witte kuiken op de foto is een haantje. Kraaide al vanaf nog geen twee weken. Het rode kuiken is helaas overleden. Welke van mijn hennen zou hier nu de moeder van kunnen zijn?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2017 11:17

Ik heb in elke uitkomst wel een soort van roodpatrijs? Dit kuiken is net iets anders. De kleur is lang zo diep niet en ik had meteen het idee dat het een splash .... was. Het is nu twee weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat betekend dat de moeder blauw/ splash moet zijn toch? Of kan blauw in het dons en verder buff of wit ook? Hele domme vragen natuurlijk maar wil het zo graag begrijpen. :-)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Roan12 » 03 mei 2017 12:01

Papa Matz zou ik wel een soort Wit zwartstaart kunnen noemen. Wit is hij natuurlijk niet, want hij is zilver. De gele gloed over zijn sierveren brengt tot de volgende vraag; is hij fokzuiver zilver met autosomaal rood(S/S Ar/?) of is hij fokonzuiver zilver (S/s+). Sowieso heeft hij het Columbia gen, ook Db (Donkerbruin)? Dat heeft ongeveer dezelfde werking als Columbia. Waar enkel Columbia het zwart naar de uiteinden van de kip duwt (slagpennen, hals en staart), drukt het samen met Db al het zwart naar de staart en slagpennen en verdwijnt zwart uit de hals. Hierdoor ontstaat er een Wit zwartstaart. Maar Matz heeft nog iets van zwart in zijn hals en zadel. Aan de andere kant, kan hij te weinig zwart in zich hebben waardoor Columbia niet helemaal goed zijn werk kan doen.

Beide kuikens, de rode en de witte hebben in ieder geval 1x het Aziatisch patrijs gen (eb, bruin) De stipjes op de kop bij het witte kuiken kan volgens mij wijzen op Columbia. Waar het rood vandaan komt weet ik niet. Kan bij de moeder vandaan komen of verscholen liggen bij pa.

Dan is er nog het derde kuiken. Echt blauw of vuilwit zie ik nog niet. Het ziet er voor mij eerder uit al Meerzomig zilverpatrijs. Mogelijk met Autosomaal rood, of goudfactor. Wat de witte veeruiteinden moeten gaan worden is nog even afwachten, het kan gewoon bij Meerzomig horen of het wordt toch wat anders...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2017 18:52

Dank je wel Roan! Het laatste kuiken heeft wel blauw dons. Maar dat zegt niks?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Roan12 » 03 mei 2017 18:58

Of het blauw is vind ik moeilijk te zeggen vanaf de foto's gezien. Als hij blauw is zou ik verwachten dat het van zijn moeder gekomen is. Ben benieuwd hoe het kuiken er over een week uitziet als je meer veren kunt zien.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor peertje » 03 mei 2017 20:32

nog een beetje verrassing... wel mooie kiekens/kiekjes... mooie papa ook... :P

Bsvdl
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2017 19:08
Land: Nederland
M/V: V

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Bsvdl » 07 mei 2017 19:55

Ook deze toverballen zien er mooi uit,
Zou ik ook wel willen, kan je ze goed uit elkaar houden en naam geven. :puh2:
Die van mij lijken op 2 na heel erg op elkaar, die wat blondere en de allerkleinste herken ik.
Ze kwamen uit een toom die split voor parelgrijs zijn. Uit de eieren komt 25% parelgrijs, 25 % zuiver zwart en 50% zwart split voor parelgrijs.
Maar ik begreep van de fokker, waar ik de eerste foto van de eerste dag naar toe stuurde ze allen zwart worden.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor peertje » 07 mei 2017 23:37

he ja... nog een goede reden voor toverballen...
ze zien er allemaal anders uit en dat is inderdaad leuker met een naam geven... :duimop:

Bsvdl
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2017 19:08
Land: Nederland
M/V: V

Re: Colorpies en hun kleurtjes.

Berichtdoor Bsvdl » 27 jun 2017 20:20

Hoe zijn ze gegroeid?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten