zwarte huid

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

zwarte huid

Berichtdoor tankton » 22 apr 2018 20:22

Hoe zit het met de erfelijkheid van een zwarte huid zoals bij de Ayam Cemani of zijdehoenders? Wat kan ik verwachten als ik bijvoorbeeld een zwarte Jersey Giant of zwarte australorp kruis met een Ayam Cemani?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: zwarte huid

Berichtdoor danielb » 22 apr 2018 23:07

ondanks ik zelf al enkele kruisingen heb gehad van zijdehoenders is het moeilijk om daar een antwoord op te geven.
ik heb een tijd terug wel een kruising zijdehoen (donkere huid en donkere kam) x brahma (lichte huid en rode kam) en dat waren 4 hanen met rode kammen en dus ook lichte huid dat daar uit waren voortgekomen.
maar heb ook al andere kruisingen gehad,maar geen duidelijk voorbeeld als de zijdehoen x brahma.....

ik heb ook eens effe op zoek gegaan hoe het nu eigenlijk zit...
en heb wel dit mooie artikel gevonden,maar of er een duidelijk antwoord in te vinden is voor u weet ik niet.
http://www.zijdehoender.be/sites/defaul ... enbont.pdf

effe een stuk uit het artikel :
Een Zijdehoen heeft pas zwart vel als zowel Fm als id+ (niet-tegenhouder van
dermaal zwart pigment) erin zitten want deze genen werken samen. Fm/Fm
kan fokzuiver zijn, maar komt niet tot uitdrukking zonder id+. Dan zal
een Zijdehoen wit vel hebben met hier en daar een zwarte vlek,
óók als id+ fokonzuiver aanwezig is want het is recessief, dus doet
dan niks (id+/Id). Bovendien is het geslachtsgebonden, een hen
heeft aan één dosis genoeg id+/-, om donker pigment in de dermis
te krijgen. Een Zijdehoenhaan moet fokzuiver zijn id+/id+ om
donkere poten en zwart vel te kunnen laten zien.
id+ is het wildkleurtype want het Bankivahoen heeft donkergrijze
poten, vandaar het plusje erachter. Bankivahoen is de norm in de
kippengenetica.

- je hebt dus meer kans om in een 1ste generatie eventueel donkere hennen te verkrijgen,maar zowiezo geen donkere hanen. (tenzij ik het verkeerd lees)
- maar als de jersey giant geen fm gen in zich heeft,dan zal een 1ste kruising alles lichte huid en rode kam hebben en dus ook de hennen. (lijkt mij het aannemelijkste)
(ik ben geen kenner van vererving,maar als ik begrijp wat ik gelezen heb,dan zal het ongeveer 1 van deze 2 mogelijkheden geven)
op lange termijn is er in ieder geval vanalles mogelijk zoals het maar deels gepigmenteerd zijn.
heb zo ook wel eens zijdehoenders gehad.
neem je tijd en lees de link eens door.

daarentegen is er momenteel ook nog geen koekoekskleurige zijdehoen bekend met donkere huidskleur en is de veerkleur dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk om een gen gaan dat deze kleurslag niet met zich meedraagt)

misschien dat Roan nog wel meer weet of een duidelijker antwoord kan geven.
ik ben in ieder geval benieuwd naar de uitkomst indien je kruising ayam x jersey giant gaat doen.

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: zwarte huid

Berichtdoor tankton » 23 apr 2018 14:52

Bedankt voor de info!

- je hebt dus meer kans om in een 1ste generatie eventueel donkere hennen te verkrijgen,maar zowiezo geen donkere hanen. (tenzij ik het verkeerd lees)


Duidelijk! Als ik een zwarte nakomeling zou krijgen, en die weer zou doorkruisen met een zwarte haan. Is het nageslacht dan 100% zwart?

- maar als de jersey giant geen fm gen in zich heeft,dan zal een 1ste kruising alles lichte huid en rode kam hebben en dus ook de hennen. (lijkt mij het aannemelijkste)

Weet niet, maar ze hebben pikzwarte ogen, en zwarte poten. Dus vermoed dat er wel aardig wat zwart in zit.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten