ringen van pluimvee

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

ringen van pluimvee

Berichtdoor danielb » 06 okt 2018 22:06

ik zou in de toekomst mijn pluimvee willen gaan ringen met een gesloten en erkende ring en zelfs de niet raszuivere dieren.
waar moet ik daar voor zijn in belgie?
en worden de ringen dan opgestuurd?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor danielb » 06 okt 2018 22:13

nog effe een andere vraag ook.
hanen hebben een grotere ring nodig dan hennen,maar wat als je pas op late leeftijd kunt zien of het hen of haan is?
word dan gewoon de grootste ring aangedaan wanneer het tijd is om te ringen?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor Jan Bollen » 07 okt 2018 00:14

Waar woon je ergens? Normaal moet je een fokkerskaart hebben om ringen te kunnen kopen in België. Die moet je dan bestellen bij de verdeler van je provincie. Als Lanaken niet te ver voor je is: op de maandelijkse dierenmarkt, de eerste zaterdag van de maand, worden de ringen verkocht aan de kraam van de Watervogelbond.

In Nederland kan je ze gewoon zonder lidkaart bestellen bij de KLM : Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor danielb » 07 okt 2018 22:15

lanaken is wel wat ver ;)
heb een vereniging gevonden die redelijk dichtbij is. (moet ik eens gaan horen daar)
toch wel weer straf dat er in Belgie meer komt bij zien dan in Nederland...
het is voor mij niet om mee te doen aan tentoonstellingen,maar ik heb het gevoel dat er in de toekomst enkel dieren gaan mogen verkocht worden als ze geringd zijn omdat dit beter opgevolgd kan worden naar bijvoorbeeld inentingen toe.
en het geeft ook een bepaalde status aan een dier vind ik.
op zich uiteraard ook gemakkelijk om te zien van welk jaar ze zijn,maar dat schrijf ik zowiezo op en geef kippen met dezelfde kleurslag een andere kleur ring of bevestig die aan een andere poot.
zo kan ik met 5 verschillende ringen ook nog 10 dieren van hetzelfde ras en met dezelfde kleur uit elkaar houden.
alhoewel zo een ring ook wel eens verdwijnt of op tijd moet vervangen worden....

maar hoe zit dat met een vaste ring?
hanen hebben een grotere maat nodig dan hennen.
wat doe je als het tijd is om te ringen en je weet nog niet of het hanen of hennen zijn???
bijvoorbeeld brahma Colombia is daar een moeilijk ras in en mede door die kleurslag.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor Jan Bollen » 08 okt 2018 06:15

Er zijn liefhebbers die 2 ringen aan doen. Een hennen- en een hanenring en naderhand knippen ze de verkeerde ring uit. Ik doe ze bij twijfel gewoon een hanenring haan. Het heeft niet veel belang of ze de juiste maat ring aan hebben als hij maar niet knelt of als hij kan uitgedaan worden omdat hij te groot is.
Er staat een lijst van de ringmaten in het fokkersboek. Hier staan de inlichtingen betreffende de ringen in België
http://www.vivfn.be/neerhofdieren/ringen_en_merktekens/ringenhttp://www.vivfn.be/neerhofdieren/ringen_en_merktekens/ringen

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor Jan Bollen » 08 okt 2018 06:18

Ik zie dat je Brahma's kruist met plofkippen! Is het de bedoeling de boel op te lichten door kruisingen te verkopen als zuivere raskippen door deze te ringen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor danielb » 08 okt 2018 12:11

het zijn brahmas met plofkipbloed.(momenteel theoretisch gezien maximum 10 procent)
en dus al lang geen rechtreekse kruisingen meer...
deze zien er zelfs meer brahmawaardig uit dan andere dieren die wel eens worden aangeboden. ;)
maar een ring maakt voor mij trouwens een dier niet raszuiver hoor.
ik wil al mijn dieren ringen.
dus ook mijn gladvederige kruisingen van zijdehoen x gewone kriel.
niets dat ik heb zitten is tentoonstellingswaardig voor zover ik weet...
ook mijn zogezegde zuivere brahmas niet.(ik heb er dus ook die geen plofkipbloed hebben)
maar ik wil het doen omdat het mijn gedacht mogelijks verplicht gaat worden in de toekomst.
op een ring staat toch niet welk ras het is???
of wel?
zelf heb ik ooit geringde zijdehoenders gekocht van een fokker die meedeed aan tentoonstellingen en deze dieren waren maar voor 87,5 procent zijdehoen omwille van een nieuwe kleurslag te verkrijgen,maar dat werd mij ook duidelijk verteld en dat doe ik ook als ik dieren verkoop.
dus nee,het is niet om de boel op te lichten.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor Jan Bollen » 08 okt 2018 12:47

Ik heb op die manier al dure geringde dieren gekocht die helemaal geen raskippen waren. Dat merkte ik pas toen ik begon te kweken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor danielb » 08 okt 2018 15:51

ongeringde dieren worden er nog meer verkocht voor iets wat ze niet zijn ;)
bijvoorbeeld zijdehoenders met verkeerde kammen.
of met verkeerde pootkleur.
of met verkeerde huidskleur.
maar ik begrijp wat je bedoeld.
ikzelf zal voor een geringd dier niet meer gaan vragen dan anders hoor.
ik zal ook zeer mooie dieren niet aanprijzen als mogelijks kweekmateriaal voor tentoonstellingen omdat ik daar gewoonweg niet aan meedoe.
moest ik gaan ringen,dan kan het wel zijn dat ik geleidelijk aan de stap ga zetten naar het kweken van dieren die mogelijks tentoonstellings waardig zijn.
maar een geringd dier mag je toch zowiezo niet vanuit gaan dat het een topdier is???
je zou dan zowiezo de ouderdieren moeten kunnen zien denk ik dan...
en bij iemand kopen die te vertrouwen is en eerlijk is.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ringen van pluimvee

Berichtdoor Jan Bollen » 08 okt 2018 20:19

Van sommige rassen is het heel moeilijk kweekdieren te vinden en dan neem je wat er te koop is.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten