nieuw ras in gedachten....

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 12 apr 2019 22:30

ja....
soms ga ik wel goed door met neerschrijven :gutgut:
en waarschijnlijk ook niet altijd even duidelijk.
die link van creating egg color is zeer interresant.
als ik dan kijk naar de eieren die mijn zijdehoenders leggen is het best moeilijk om de juiste combi te vinden.
het gaat hier van soms wit naar lichtbruin.
maar wat een bepaalde haan dan doorgeeft is nog een vraag....

die eieren van lichtblauw tot kakigroen vind ik toch echt leuke experimenten.
puur voor het leuke zal ik toch nog eens brahmahaan x mijn donkerste groenlegger doen.
die hen is een mix van brahmahaan x hennetje (groenlegger) dat voortkomt uit groenleggertje en zijdehoenhaan.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 12 apr 2019 22:51

op zich heb ik zoveel dingen die ik wil doen,maar spijtig genoeg heb ik nog ander werk ook ;)
zeer donker groene eieren en dan van normaal formaat vind ik dan zelfs nog een beter project,dan een nieuw ras met groenige eitjes...
gewoon puur om ze zelf te hebben en dan geen rekening houden met de uiterlijke kenmerken van de kip.
(die eventueel wel stabiel kunnen komen na verloop van tijd,maar misschien niet echt veel afwijkt van een bestaand ras)
schijndelaar legt redelijke eieren (rond de 53 gram)
maar zijn niet echt donker groen...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 12 apr 2019 22:53

er zijn trouwens nog altijd mensen die geen weet hebben van bijvoorbeeld groenige eitjes.
de vraag is dan...oei...is die kip ziek :gutgut:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor Roan12 » 15 apr 2019 15:25

danielb schreef:5 tenen is spijtig genoeg niet dominant. (althans uit mijn ervaringen)
daarom zal het nodig zijn om in de 1ste generaties steeds een zuivere zijdehoenhaan te gebruiken.
anders blijven er te lang kippen uit komen die ook maar 4 tenen of langs 1 kant 4 en langs andere kant 5 tenen hebben en dus niet alleen maar 5 tenen.

Klinkt toch als dominant. Een dier met aan een poot 4 tenen en aan de andere 5 tenen is volgens mij fokonzuiver voor polydactyly (Po). Zo heb ik begrepen uit theorie en van fokkers. Nakomelingen uit een kruising van een ras met 4 tenen en een goed doorgefokt ras met 5 tenen zorgt voor veel variaties wat betreft de 5e teen, dit kan een nadeel zijn.

de lethaal factor van de oortoeven is enkel lethaal als je dubbele oortoef x dubbele oortoef doet.
een dier met geen oortoeven x (dubbele) oortoeven zal dat niet hebben volgens mij.
en de araucana zou enkel in een eerste generatie gebruikt worden.

Je hebt gelijk, het gen voor oortoeven (Et) in fokzuivere toestand is letaal. Het fokken van Araucana's brengt daarom altijd 25% van de nakomelingen die dood in de dop zitten (Et/Et). Het schijnt dat bij fokonzuiver ook nog een klein percentage niet uitkomt, wel hoger dan bij dieren die genetisch et+/et+ zijn (geen oortoeven).

danielb schreef:wat betreft de bolstaart van de araucana...
ik heb geen idee hoe dominant dit is of eventueel recessief...????
maar er zijn ook araucanas met gewone staart hoor.

Ik dacht dat bolstaart dominant overerft. Ik weet dat er ook Araucana's bestaan met staart. Maar zijn die niet moeilijker te krijgen?

Het vraagstuk over de ei-kleur daar ben ik niet echt goed mee. Het is leuk om te weten welke ei-kleuren er zijn, hoe het ontstaat en wat je er mee kunt doen qua kruisingen. Het wel eens een groen ei gezien maar daar blijft het bij. Om te weten welke ei-kleur een haan doorgeeft, kun je naar de moeder kijken. Ik weet niet in hoeverre dit juist is (wat krijgt hij van zijn vader mee bijvoorbeeld?). Of de haan paren aan een hen die witte eieren legt. Gelukkig zijn de hennen die groene eieren leggen niet ziek. :gutgut:

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor Hollands krieltje » 15 apr 2019 18:46

Via marktplaats genoeg Araucana's met staart te vinden ;)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 16 apr 2019 01:54

maar niet altijd echte araucanas .
indien ze een baard hebben dan is het al geen araucana meer.
een araucana heeft oftewel 1 of 2 oortoeven of zelfs geen oortoeven,maar geen baard,want als ze een baard hebben,dan is het zowiezo geen echte araucana....
gaat al meer naar een americana/americauna....
maar belangrijkste zou voor mij zijn dat ze blauwe eieren zouden leggen...


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten