Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor José » 21 sep 2011 22:00

Even een vraag: als ik 5 kippen slacht (ik ben niet zo heel snel in pluimen, ca. 10-15 minuten per kip en dan moet ik na 2 stuks het water weer verversen en verwarmen) en ik wil ze daarna leeg halen (ingewanden en krop enzo er uit), hoe lang mag er tussen het doden en het verwijderen van de ingewanden zitten? Dit om te voorkomen dat de galblaas de boel verpest. Ik heb alleen ervaring met een enkele kip per keer slachten, niet met 5 stuks.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor Msp » 21 sep 2011 22:31

Ik denk dat de galblaas de boel pas verpest als je deze beschadigd met het eruit halen. Dit is niet van invloed op de tijd tussen het slachten en weghalen.
Waarom niet alle vijf de kippen achter elkaar in het hete water en dan pluimen?
Ik hoop dat iemand anders nog een zinnig antwoord heeft.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor José » 21 sep 2011 23:05

Msp schreef:Ik denk dat de galblaas de boel pas verpest als je deze beschadigd met het eruit halen. Dit is niet van invloed op de tijd tussen het slachten en weghalen.
Waarom niet alle vijf de kippen achter elkaar in het hete water en dan pluimen?
Ik hoop dat iemand anders nog een zinnig antwoord heeft.

Dank je voor je reactie. Natuurlijk gaan ze alle 5 achter elkaar of 2 tegelijk in het hete water en worden dan meteen gepluimd. Maar dan ben je dus wel even bezig daarmee, en liggen ze vervolgens te wachten op de interne verwijdering. En daar vraag ik me dus van af hoe lang daartussen mag zitten. Inderdaad moet je de galblaas niet kapot trekken bij het verwijderen, maar kan die daarvóór geen bittere smaak afgeven als hij nog heel is terwijl de kip nog warm is of juist al begint af te koelen en nog niet leeggehaald is? Ik heb tot op heden altijd geluk gehad met die galblaas verwijderen als ik er 1 slachtte. Met serie-werk heb ik nog geen ervaring.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor Ruben » 22 sep 2011 11:00

Da's allemaal geen probleem! Er zijn er zelfs die ze met ingewanden laten afsterven (o.a. fazanten), omdat het dan meer een wildsmaak zou hebben. Zelf heb ik dit nog niet gedaan, omdat ik geen aparte koelruimte heb en ik denk dat mijn vrouw het niet zo tof zou vinden als de darmen met inhoud tussen de rest van het eten in de koelkast liggen ;)

Als je alle ingewanden met de rug verwijdert (zie ander topic) heb je nooit last van de galblaas te raken. Enkel wanneer je levertjes gaat uitsnijden, moet je oppassen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor henkzeeland » 22 sep 2011 11:22

Dat ze in het hete water gaan voor het plukken heeft nauwelijks effect op het binnenste van de kip; alleen maar op de buitenkant. En ook dat moet zeker niet te lang, maar dat wist je natuurlijk al.
Zelf slacht ik meestal maar 2 of 3 dieren tegelijk. Dieren die in de rui zijn (m.n. hennen die gestopt zijn met leggen) vil ik meestal. Plukken doe ik maar af en toe. Ik ben er niet erg bedreven in. En als ik ze pluk doe ik dat 'droog'. Ik vind het teveel gedoe met dat hete water.

Het ligt er ook aan wat je van plan bent m.b.t. de bereiding. Je hebt het vel lang niet altijd nodig.
Ik maak het hele karwei in 1 keer af, maar andere mensen zweren er inderdaad bij dat het de smaak ten goede komt als je ze minstens een paar dagen laat besterven met de ingewanden er nog in.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor José » 22 sep 2011 12:09

Okee, Ruben en Henk, beiden een duidelijk antwoord. Dan hoef ik me niet over de kop te werken om het binnen het uur voor elkaar te hebben. Ik ben zelf ook een voorstander van ruim laten besterven, wist alleen niet dat je dat ook met ingewanden aan boord kan doen. Weer wat geleerd, thanx!

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor alain vdb » 22 sep 2011 13:15

Bij kip zou ik de ingewanden er toch uithalen, bij fazant ook...duiven zijn een uitzondering, daar laat je ze het best erin en maak e zo de duif gaar, de ingewanden geven dan een volle smaak aan het vlees, ook gaat het vlees minder uitdrogen, bij patrijs en snip moeten ze blijven zitten, trouwens de beste saus maak je naderhand met die ingewanden... ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoe lang maximaal tussen slachten en legen

Berichtdoor José » 22 sep 2011 21:43

Ja Alain, dat ben ik helemaal met je eens. Het gaat er bij de kippen ook niet om óf de ingewanden er van te voren uitgaan, het gaat om 'hoe lang mag het duren voordat ze er uitgaan'. En ook ik ben voor ruime tijd laten besterven en sommige ingewanden apart bewaren voor sauzen. Ik braad de kip niet met de ingewanden er in. Duiven trouwens ook niet, al is dat minstens 20 jaar geleden.Toen mocht ik pa eens assisteren en het een en ander afkijken. Alles apart. Maar dit stukje info over tijdsbestek miste ik nog even. 1 kip is zo voor elkaar. 5 is een ander verhaal. Het hakken gaat snel, maar daarna ben ik minder snel met verwerken.

(Eh, als je nog een goed recept voor duiven hebt hou ik me aanbevolen, inclusief saus :gulzig:
Zal ik de poelier eens lief aankijken of hij nog iets voor me heeft liggen)

Mijn vader deed het altijd zo:
Schoongemaakte, licht gezouten en gepeperde duiven aanbraden in wat roomboter waarin hij eerst een kleine hoeveelheid ontbijtspek en een fijn gesnipperd sjalotje zachtjes had gesauteerd. Dat dan uit de braadpan verwijderen en dan de duiven in dat vet aanbraden tot lichtbruin. Dan gingen ze in een ovenschaal met een lapje vetspek er over, wat van de braadjus met een klein scheutje water er bij en dan zachtjes garen in de oven. Af en toe bedruipen met het braadvet. Braadtijden weet ik niet meer, maar het was nooit te lang en altijd mals.

Als de duiven gaar waren werden ze uit de schaal genomen en afgedekt met alu-folie zodat ze warm bleven. Dan werd er met een deel van het braadvet, een kwart eetlepel bloem, wat peper en zout een basis-roux gemaakt, daarbij een klein beetje kippenfond, een scheutje cognac en tot slot als dat was uitgedampt een scheut slagroom.

Maar ja, wij kregen de duiven zonder ingewanden aangeleverd, dus dat is toch anders.
Mmmmm, ik krijg acuut trek.

Ik hou me aanbevolen voor recepten van elk gevogelte.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten