Leeftijd slachten Faverolles

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Mireillevdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2018 20:42
Land: Nederland
M/V: V

Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor Mireillevdw » 13 jun 2018 11:11

Kan iemand mij vertellen wat de beste slachtleeftijd is voor Faverolles kippen? Ik heb gelezen dat dit verschilt per ras.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor tuff cookie » 16 jun 2018 08:52

Ik denk met zo'n 6 maanden, dan zijn ze nog niet taai. Ik zou niet ouder dan 6 maanden slachten.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 00:12

dat hangt er ook een beetje vanaf met hoeveel vlees jij tevreden bent he ;)
vanaf een maand of 3 zou wel kunnen denk,maar 4 a 5 maanden is ook niets mis mee...
je kunt ook kijken vanaf wanneer de groei zich stabiliseert om dan te gaan slachten...
dus als de gemiddelde groei van de dieren zich begint te stabiliseren of eventueel terug begint te dalen bijvoorbeeld....
kuikens komen elke week gemiddeld meer bij dan de vorige weken (uiteraard logish :gutgut: ),maar dit stopt na een tijd uiteraard ;)
je kan dus de kippen elke week of om de 2 weken wegen en als je ziet dat het gemiddelde dat ze bijkomen stabiliseert of begint te dalen of je het de moeite niet meer vind wat er per week of om de 2 weken bijkomt,dan is dat ook een manier om te oordelen wanneer ze slachtrijp zijn.
moet je wel de moeite nemen om ze te wegen he ;)
hoe oud zijn de kippen nu en hoeveel heb je er?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 00:13

en gaat het om enkel de hanen of hennen en hanen?

Mireillevdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2018 20:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor Mireillevdw » 01 mei 2023 11:50

Ik zie dat ik helemaal niet meer heb gereageerd. We zijn nu eindelijk bijna zover om kippen te gaan houden. Maar als ik het goed begrijp moeten de dieren het beste geslacht worden voordat ze 6 maanden oud zijn.
We hebben een broedmachine besteld en ik ga (zodra deze binnen is) broedeieren bestellen, waarmee ik uiteindelijk een toom Faverolles wil gaan vormen. De haantjes die daaruit komen, zullen we dan gaan slachten wanneer deze uiterlijk 6 maanden oud zijn en volgend jaar zal ik er dan een haan bij gaan zetten die van een ander afkomt i.v.m. bloedlijnen. Tussendoor gaan we nog wel wat gewone legkippen erbij halen, die uiteindelijk ook geslacht gaan worden. Wanneer zou ik de kuikens daarbij kunnen zetten? En wanner zijn kuikens oud genoeg om buiten in de ren te worden gehouden? We gaan de legkippen houden in een aparte 50 meter elektrische omheining en hier zullen later de faverolles ook kunnen gaan scharrelen wanneer deze oud genoeg zijn. Wij hebben een aparte ren van 12 m2. Zouden we de kuikens gewoon daarin kunnen zetten vanuit de opfokkooi of moet dat worden opgebouwd? Als we 2/3 maanden verder zijn, zitten we in de zomer. Dan zouden kuikens toch gewoon naar buiten moeten kunnen vanuit de opfokkooi?

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor Haan42 » 02 mei 2023 22:15

Ik slacht mijn kippen, indien nodig, als ze ruim een jaar oud zijn.
Wel even wat langer op het vuur, maar het smaakt uitstekend.
Ik heb Jersey Giants

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 mei 2023 23:36

Als je een braadkip wil, blijf je best onder 6 maand. Mag het ook soepkip zijn, kan elke leeftijd.

Maar eens ze een half jaar of ouder zijn en het wordt lente, moet je er rekening mee houden dat hanen kunnen gaan vechten.
En dat kan van de ene op de andere dag.
Kan ook goed blijven gaan natuurlijk als het leeftijdsgenootjes zijn. Hangt er vanaf.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Leeftijd slachten Faverolles

Berichtdoor tuff cookie » 03 mei 2023 07:37

Als je enkel hanen houd in een groep, zonder kippen, en de hanen kunnen de kippen niet zien of horen dan gaan ze niet vechten.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten