Fokken voor consumptie

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Emielio500
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2024 02:37
Land: Nederland
M/V: M

Fokken voor consumptie

Berichtdoor Emielio500 » 22 feb 2024 00:55

Goedenavond allemaal! Allereerst mijn excuses, maar ik ben nogal breedsprakig, dus als je niet van lezen houdt kun je mijn post beter overslaan :)

We houden hier al jarenlang kippen, maar tot nu toe hebben deze diertjes constant gediend als huisdieren (onze oudste dame van het groepje dat wij kochten toen we in het noorden van het land kwamen wonen is 16 jaar oud geworden). Ook nu hebben wij er nog een paar zitten van een later groepje.

Nu wil ik echter vrij spoedig eens kippen gaan houden voor de slacht. Het liefst wil ik hiervoor een stuk of 10 Noord-Hollandse Blauwe (NHB) hennen en een haan aanschaffen (als kuikens). Ik heb nu wel het gevoel dat ik daar klaar voor ben, nadat ik een paar maanden geleden bij vrienden voor het eerst 4 hanen heb geslacht met behulp van een schietmasker voor pluim/kleinvee, en hoewel ik het moeilijk vind om een leven te beëindigen doe ik dit liever dan dat ik bijdraag aan de bio-industrie door kip uit de supermarkt te halen.

Enfin: ik kwam bij mijn huidige onderzoek ten behoeve van de planning qua materiaal en handelwijze vooral op Engelstalige websites veel tegen over het "lijnkweken" en dat hier heel veel bij komt kijken... maar in hoeverre heb ik hier rekening mee te houden als ik gewoon een doorlopende voorraad kippen wil fokken voor eigen consumptie? Tevens zou ik graag jullie input horen over de volgende plannen:

- Een keer of 3 tussen begin maart en eind juli een stuk of 20 bevruchte eieren uit laten komen in een broedmachine, eventueel nog een aantal extra als er bijvoorbeeld te weinig hennetjes tussen zitten.
- Hanen slachten na +/- een half jaar.
- Hennen slachten na 1 tot anderhalf jaar (aangezien ze pas vanaf ongeveer 6 maanden gaan leggen, als het klopt wat ik las).
- De oudste haan (vader van alle kleintjes) om het jaar vervangen (i.e. een nieuwe kopen en de oude slachten) om de vruchtbaarheid niet teniet te doen met al teveel inteelt.

Om onszelf (2 personen) het hele jaar van kip te voorzien zal ik er dus zo'n 52 per jaar moeten slachten, plus enkele extra dieren voor familie en vrienden en dergelijke.

Voordat er vragen over komen: ik heb al kasten met ruimte voor honderden kuikens (niet dat er honderden kuikens tegelijk in komen natuurlijk), en de tuin is 80 bij 20 meter, plus nog een stuk waar nieuwe rennen komen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven, of me op zaken attenderen waar ik nog niet aan gedacht heb. Alvast bedankt in ieder geval!

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken voor consumptie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 feb 2024 07:53

Ik heb 1 bedenktpuntje. Ga je al je hennen aanhouden voor de fok van de volgende generatie.
Want 60 kuikens ( in het beste geval), waarvan de helft hennen, is dus 30 hennen. Plus 1 haan maar bon, dat is verwaarloosbaar. Daar dan weer 60 kuikens bij. Is 90 kippen op een bepaald moment.
Ok, de kuikens komen niet allemaal tegelijk, maar de laatste batch zou toch komen voordat de eersten geslacht zijn.
Heb je daar de ruimte voor?

En al die moederdieren, wat ga je daarmee doen? Toch ook slachten en opeten vermoed ik? Soep? Vol au vent?
Als braadkip zijn ze niet geschikt meer.
Misschien moet je niet al die hennen aanhouden tot het volgende jaar.


Tis ook wel ambitieus om meteen zo groot te gaan. Is opbouwen en kijken hoe het gaat misschien een beter plan?

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Fokken voor consumptie

Berichtdoor K1P » 22 feb 2024 10:29

Ik sta ook aan het begin van hetzelfde proces. Dit jaar onze eerste kuikens, maar zonder broedmachine. Natuurbroed dus.
Waarom laat je de kuikens / hennen anderhalf jaar opgroeien? Dan zijn ze alleen nog maar geschikt voor de soep.
Is het niet beter om alle kuikens te slachten voordat ze eieren gaan leggen en de moederkloeken aan te houden voor eieren, hetzij voor consumptie, hetzij voor de fok? Dan kun je dezelfde haan en hennen aanhouden en heb je geen inteeltprobleem. Pas als de hennen minder gaan leggen kun je vervanging overwegen met eigen kuikens en een haan van elders.

Emielio500
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2024 02:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Fokken voor consumptie

Berichtdoor Emielio500 » 22 feb 2024 16:36

Goede punten allemaal! Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht dat ik bij mijn oorspronkelijke plan op bepaalde momenten 80 kippen moet huisvesten. Daar heb ik wel de ruimte voor, maar qua verzorging wordt dat misschien wel heel veel werk.

De moederdieren wilde ik iedere ronde ook gaan slachten. Ik kook nooit Nederlands (gekookte aardappels krijg ik niet door m'n strot, en met gekookte groenten waar niets mee gedaan is qua specerijen kan ik ook niets), enkel Indiaas, Thais, Laotiaans, Mexicaans, Sichuan en Italiaans, en dan vooral stoofpotten, pulled chicken en roerbak, dus dan maakt het niet heel veel uit als vlees iets taaier is... enkel voor de roerbak, maar daar kan ik de malsere stukken voor gebruiken. Ik wilde sowieso alle karkassen volledig uitbenen en de beenderen gebruiken om sterk geconcentreerde bouillon te bereiden die ik weer in andere gerechten toe kan passen. De borsten pekel ik altijd om ze sappig te houden, en het vlees van de dijen en dergelijke kan ik dan in de hiervoor genoemde gerechten verwerken.

Nu denk ik echter dat het idee van K1P misschien beter is inderdaad: de ouderdieren een paar jaar aanhouden, en iedere batch kuikens gewoon rond de 12-14 weken oud slachten. Dan mest ik ze gewoon zo snel mogelijk vet. Eens in de paar jaar hou ik dan wel 10 hennetjes achter de hand, koop er een nieuwe haan bij, en slacht de oudere generatie voor gebruik in pulled chicken met salsa roja als tacovulling of in curry's/stoofpotten.

Een vraagje heb ik dan nog wel: zijn de dieren wel een beetje op een mooi gewicht te krijgen als je ze na een maand of 3 slacht? Anders zal ik 2 kippen per week nodig hebben. Ik ben een flinke eter, en werk moeiteloos zo'n 500 gram vlees in m'n eentje weg, plus nog ongeveer 250 gram voor mijn vrouw, dus dat is 750 gram per keer, minstens 2 keer per week. Dan moeten ze wel dik genoeg zijn om er rond de 1.5 kilo vlees aan over te houden.

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Fokken voor consumptie

Berichtdoor Haan42 » 22 feb 2024 21:21

Ik heb vandaag 3 hanen geslacht met een geslacht gewicht van ongeveer 2 kilo per stuk.
Zijn een alf jaar oud.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Fokken voor consumptie

Berichtdoor TAKI » 26 feb 2024 17:53

Met een aantal gelijkgestemden zijn we een nieuw soort aan het opbouwen, de "Groekoek". Koekoekkleur, groene eieren en hanen 5 kg, hennen 3,5 tot 4 kg. Misschien vind je dat ook wel leuk om aan mee te doen. We hebben inmiddels alle eigenschappen wel in huis maar nog niet fokzuiver. De een heeft ook meer voorkeur voor zware kippen terwijl de ander zich eerst meer op de (ei)kleur toelegt etc. Maar uiteindelijk moet dat een homogene massa worden waarbij we ook fokdieren kunnen ruilen, hetgeen nu trouwens ook al gebeurt. Zie ook de fb pagina "Groekoek".


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast