Heel veel konijntjes!

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Heel veel konijntjes!

Berichtdoor hollandsekriel » 06 sep 2016 19:35

Tijdens onze vakantie hebben we last van buizerds gehad, die erg veel kippen hebben meegenomen... Alsof dat niet erg genoeg was. Onze konijnen zijn tijdens de vakantie ook nog ontsnapt, inmiddels is dat nu 4 weken geleden. Helaas is er blijkbaar een wild konijn langs geweest die wel héél erg enthousiast was over mijn voedsters. Zaterdag ochtend lagen er overal door de ren en in het nachthok nestjes. Ik heb 5 verkleumde konijntjes opgeraapt uit de ren en in huis gebracht, want deze waren duidelijk verstoten. De andere konijntjes lagen keurig in een nestje. De konijnen hebben nu nog 9 konijntjes in hun nesten en ik heb 5 konijntjes in huis. Ik ben eerst de hele tijd met konijnenmelk en spuitjes bezig geweest, maar gelukkig ben ik erachter gekomen welk konijn haar jonkies verstoten heeft! Dat konijn heeft natuurlijk wel melk. Dus daarom laat ik de 5 konijntjes drie keer per dag bij dat konijn zogen, terwijl ik de moeder vast houd en aai. Gelukkig werkt dit heel goed, en de andere konijntjes doen het ook goed. Binnenkort zal ik foto's plaatsen. Ik vind het stiekem wel leuk om konijntjes in huis gedeeltelijk op te voeden, maar het blijft natuurlijk ook vervelend aan de andere kant. Later maar eens zien hoe ik 14 konijntjes kwijtraak, dus als iemand nog een konijntje zoekt... ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor Trea » 06 sep 2016 22:52

Ik heb ook een keer halfwilde konijntjes gehad omdat een voedster ( dwergkonijn) ontsnapte. Die kon ik allemaal weggeven op eentje na. We dachten dat dit een voedstertje was maar enige tijd later bleek hij papa te zijn geworden.

We hadden toen weer een nest konijntjes, nu bij de andere voedster. Die konijntjes die nog 1/4 wild waren heb ik bij een dierenwinkel in de buurt kunnen brengen. Die hebben de konijntjes verkocht.

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor hollandsekriel » 06 sep 2016 23:06

Ohh gelukkig, het is dus niet zo dat ze niet tam te krijgen zijn? Want ik ging er eigenlijk van uit dat ze erg wild zouden worden namelijk.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor danielb » 06 sep 2016 23:16

als de vader echt een wild konijn is,dan is de kans groot dat de jongen snel zullen verwilderen..
de jongen die ik ooit gehad heb waarvan de moeder een dwergkonijn was zijn uiteindelijk allemaal gewoon zeer snel verwilderd.
die kreeg ik niet meer te pakken als ze eenmaal waren losgebroken.
tis wel zo dat de wilde konijnen die hier toen zaten veel schuwer waren,dan diegene die er nu zitten.
je ziet hier nu de jonge konijnen soms gewoon uit de kippenbak eten.
ook een stuk hard brood ernaar toegooien gaan ze niet lopen,maar beginnen gewoon aan het brood te knabbelen tenzij ik echt te dicht kom dan gaan ze wel achteruit.

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor hollandsekriel » 07 sep 2016 09:13

Het wilde konijn waar het waarschijnlijk over gaat, heeft een hol in onze tuin zag ik. We zien hem ook wel eens zitten als we door het raam kijken, maar hij rent direct weg zodra de deur open gaat. Ik hoop dat de jonkies niet zullen verwilderen...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor Trea » 07 sep 2016 11:56

Konijnen die in een grote ren leven en weinig worden opgepakt verwilderen zover ik weet allemaal. Ook de pluche hangoor konijnenbeesten.

Heel veel oppakken, knuffelen en niet van je laten vervreemden. Dan kun je ook 50% wilde konijnen tam krijgen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor danielb » 07 sep 2016 13:09

Trea schreef:Konijnen die in een grote ren leven en weinig worden opgepakt verwilderen zover ik weet allemaal. Ook de pluche hangoor konijnenbeesten.

Heel veel oppakken, knuffelen en niet van je laten vervreemden. Dan kun je ook 50% wilde konijnen tam krijgen.


waarschijnlijk wel,maar die ik had waren zelfs schuchter in een gewoon konijnenhok.
welke kleuren hadden uw kruisingen wild konijn?

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor hollandsekriel » 07 sep 2016 14:33

Helaas zijn er 3 konijntjes overleden. 2 uit de nestjes die de konijnen zelf opvoeden, deze lagen buiten het nest. En 1 van de konijntjes die ik in huis heb, deze was al erg afwijkend qua grootte vergeleken met alle anderen. Deze 3 overleden konijntjes waren duidelijk achterblijvers. De andere konijntjes groeien super hard en beginnen een echt vachtje te krijgen, de meeste zijn donkerbruin of zwart en 1 lichtgrijze. Sommige konijntjes hebben een blesje of witte pootjes. Mijn voedsters zijn trouwens ontzettend tam, dus hopelijk hebben de meeste het karakter van de moeders. ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor Kip La La » 07 sep 2016 16:32

Jeetje wat een verhaal joh!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Heel veel konijntjes!

Berichtdoor Trea » 07 sep 2016 16:54

Wat sneu , zoveel uitval.

Mijn voedster van de eerste worp was een wit konijntje. Een dwergkonijntje met iets te lange oortjes voor een echt raskonijntje. De wilde papa had een echte wildkleur en langere oren.

Het jong dat we hielden was overwegend wit met zwarte vlekjes. Dit konijntje was heel veel opgepakt en geknuffeld. En een leuk tam beestje.
In hetzelfde nest hadden we ook wit en wildkleur.

Het tweede nest van papa halfwild en mama kaneelkleurig was ook weer vanalles wat. Er zat ook een echt dwergje bij met kleine oortjes . De voedster die we overhielden was ook wit maar niet met zwarte maar met wildkleurige / kaneelkleurige vlekken.

Wij hadden de konijnen bij het tweede nest in een grote ren (onder dicht en met graaf-zandbak ) gedaan. En het jong was minder opgepakt dan de papa. Dit voedstertje is nooit tam geworden. De papa is overigens daarna gecastreerd. Deze konijntjes zijn ca. 7 jaar geworden. En daarna ben ik met kippen begonnen.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten