Ko-Shamo hen kleur wit-tarwe of blauwtarwe

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
irmablik
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2010 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Ko-Shamo hen kleur wit-tarwe of blauwtarwe

Berichtdoor irmablik » 23 feb 2019 19:56

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie een foto waarop te zien is wat het kleurverschil is tussen een (wit)tarwe hen en een blauwtarwe hen bij de Ko-Shamo?
Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Irma Blik.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ko-Shamo hen kleur wit-tarwe of blauwtarwe

Berichtdoor Roan12 » 23 feb 2019 21:22

Het verschil tussen tarwe en blauwtarwe is soms niet eenvoudig te zien. Tarwe is zwart getekend en blauwtarwe is blauw getekend. Echter kan blauw in zoveel verschillende tinten voorkomen dat heel donker blauw bijna zwart kan lijken. Toch zijn vaak de blauwtarwe dieren naar mijn mening iets lichter gekleurd, dan bedoel ik het bruine deel. Blauw heeft namelijk een verdunnende werking. Het beste kun je het zwart of blauw vinden in de (open) vleugels en staart en soms ook in de hals, bij de hen. Bij wittarwe is er geen blauw of zwart te zien, maar is dit vervangen voor wit. Het is het duidelijkst te zien bij de hanen, maar dat wist je misschien al ;)

Hier een link naar alle kleurslagen bij de Ko-Shamo: http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... e=Ko-Shamo
Ik kan de foto's niet plaatsen hier. Mochten ze niet duidelijk genoeg zijn, misschien even op klikken. Anders kun je op dezelfde site nog zoeken naar referentie foto's van andere rassen met deze kleurslagen; Chabo, Shamo, Cochin kriel, Araucana, Morderne of Oud Engelse vechthoen, andere vechthoenders.

Ik hoop dat je wat wijzer wordt op deze manier. :duimop:

irmablik
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2010 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ko-Shamo hen kleur wit-tarwe of blauwtarwe

Berichtdoor irmablik » 23 feb 2019 23:15

Hartelijk dank voor de reactie.
Mijn vraag stel ik i.v.m. het volgende... Ik heb zelf op dit moment nog 4 ko-shamo hennetjes. 1 witte en 3 tarwe (ik dacht dat deze kleurslag tarwe heette/deze 3 hebben een geel/rood nekje) Deze kleurslag vind ik leuker dan helemaal witte. (Klinkt misschien niet aardig, maar die kleur in de nekjes vind ik persoonlijk wat mooier dan helemaal wit). Nu kan ik aan broedeieren komen in de kleur tarwe of blauwtarwe (deze persoon heeft denk ik beide soorten door elkaar lopen). Na het internet te hebben afgespeurd, kom ik nergens een duidelijke afbeelding tegen van het verschil tussen tarwe en blauwtarwe hennetjes. Eerst dacht ik dat deze dus ook zwart in de vacht hadden, maar na o.a. al op de site die u ook aanbeveelt te hebben gekeken zie ik bijna geen verschil in hennetjes in de kleurslag tarwe en blauwtarwe. Het gaat mij er meer om, dat ze niet zo spierwit zijn...daar geef ik minder de voorkeur aan. Maar als de kleurslag 'blauwtarwe' niet spierwit is, dan vind ik het prima.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ko-Shamo hen kleur wit-tarwe of blauwtarwe

Berichtdoor Roan12 » 24 feb 2019 10:34

Blauwtarwe is eigenlijk hetzelfde als tarwe, alleen is het zwart verdund naar blauw. Ze zijn inderdaad niet spierwit. Als de fokker waar je broedeieren kunt halen beide soorten door elkaar heeft lopen, dan heb je kans op tarwe en blauwtarwe. Wellicht als je daaruit een hen van beide kleur krijgt, dat je dan het verschil wel gaat zien. ;)

Ik ben inmiddels benieuwd naar hoe jouw dieren eruit zien. Zou je wat foto's kunnen plaatsen?


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten