Lidmaatschap verenigingen en meer

Over de tentoonstelling. Resultaten en tips. Dus GEEN aankondigingen!
Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Duiffie » 12 feb 2018 18:58

Ik zou dolgraag aan een tentoonstelling deelnemen met mijn kipjes en kalkoenen, maar heb nog wel een aantal vragen.

Als eerste de vraag of het klopt dat je (hier in Nederland) lid moet zijn van de KLN én een regionale vereniging, of dat een rasvereniging naast het KLN lidmaatschap ook voldoende is?
Ten tweede de vraag hoe het precies met ringen zit: zijn hier regels/ beperkingen aan verbonden?
Tot slot, ik tref op internet de standaarden voor de verschillende rassen, en ik snap wat er staat, maar wanneer is het nu de moeite om met je dieren op show te gaan (ik kom uit de honden en kan deze goed beoordelen, maar bij kippen vind ik het echt lastig)? Zijn er bijvoorbeeld kenmerken die snel uitsluiten van kwalificatie?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Roan12 » 12 feb 2018 19:41

Je kunt je helaas niet alleen aansluiten bij een speciaalclub of rasclub. Om mee te mogen doen aan een tentoonstelling moet je naast het inenten en ringen van je dieren ook een fokkersnummer hebben. Deze kun je alleen maar aanvragen als je lid bent van een plaatselijke vereniging. De secretaris van die vereniging zal voor jou een fokkersnummer aanvragen waarmee je ook lid van de KLN wordt.

Echte regels zijn er niet echt omtrent het ringen. Er wordt een adviesmaat gegeven per ras en soms zelfs een aparte maat voor haan en hen. Zo lang je deze volgt zijn er geen problemen. Zelf ring ik altijd op de kop zodat de keurmeest het nummer makkelijker kan lezen en altijd aan de linker poot. Dat heb ik zo ooit geleerd en nooit anders gedaan. De ring mag niet afschuifbaar zijn en ik zorg er altijd voor dat de ring boven de spoor van de haan zit. Bij mijn rassen hebben de hennen geen spoorvorming dus daar maak ik mij niet druk om. Maar voor een haan kan het erg vervelend knellen als er niet genoeg ruimte is tussen de spoor en begin van zijn voet.

Het kennen van een standaard is zeker handig maar deze leer je pas goed als je met je dieren showt. Als tip is het handig om met goede dieren te beginnen. Selecteer een haan en een paar hennen. Eventueel in samenwerking met een goede behulpzame fokker. Fok er een aantal kuikens uit. Laat deze opgroeien en zet ze regelmatig in de kooi. Ga er voor zitten en leg het standaard erbij en probeer zelf te kijken waar nu bij jou ras en kleur op gelet wordt.

Natuurlijk kun je het meeste van de keurmeesters leren. Door je dieren mee te nemen naar een jongdierendag, georganiseerd door de speciaalclub of je plaatselijke vereniging, kun je bij het keuren aanwezig zijn. De keurmeester zal je dieren keuren en jij kun hem of haar alles over je ras en kleur vragen. Ook door minder goede dieren en goede dieren van jezelf en anderen te bekijken kun je heel veel leren.

Tuurlijk zijn er al fouten waar je op kunt selecteren. Zoals een vorktand, eendenvoet, omvallende kam, deuk in kamfront, kruisvleugel en noem maar op. Ook afwijkingen in de kleur en tekening kun je hierin meenemen. Fouten zijn afhankelijk van ras, verschillende kammen hebben andere fouten bijvoorbeeld.

Je moet ergens beginnen en na een aantal jaar fokken zul je vanzelf de ervaring opdoen en weet je snel genoeg waar je op moet letten. Heel veel succes!

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Duiffie » 13 feb 2018 13:36

Top, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Lekker duidelijk hoe ik het aan zou kunnen pakken. Ik ga op zoek naar een actieve vereniging in de regio!

Meer tips zijn uiteraard van harte welkom.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Roan12 » 13 feb 2018 18:26

Vragen van jou kant natuurlijk ook! ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Trea » 13 feb 2018 23:50

In de pdf vind je ook veel info over tentoonstellen van kippen:

raskippen

Een handleiding voor wie meer wil weten over het fokken van kippen. Voor tentoonstellingen of liefhebberij. (uitgebreide pdf edepot) Bedoeld voor beginners met o.a. informatie voor de opfok met broedmachines en natuurbroed.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... aVqu3UIOVn

Met dank aan de ZOBK - Speciaalclub voor Zeldzame Oorspronkelijke Belgische Krielhoenderrassen - <www.zobk.nl>

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Duiffie » 21 feb 2018 10:34

Top, bedankt!

Ik heb nog wel een vraag over het ringen. Kun je alleen kippen geboren in hetzelfde jaar dat je ze ringt, ringen, of zou ik bijvoorbeeld nu nog ringen kunnen bestellen voor kippen die vorig jaar geboren zijn?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Roan12 » 21 feb 2018 10:41

Je kunt alleen jonge kippen. Meestal als ze rond de 6-8 weken oud zijn. Dit verschilt wel per ras.

Dieren van vorig jaar kun je dus niet meer ringen. De vaste ring, waar dus geen rekbaarheid in zit, past niet meer over de poot.

kuifzaagbek
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor kuifzaagbek » 06 jan 2019 07:04

Roan12 schreef:Vragen van jou kant natuurlijk ook! ;)



hoe zit het met het enten? is het verplicht voor een show? en wie organiseert zoiets?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor Roan12 » 06 jan 2019 11:47

Om mee te doen aan tentoonstellingen met hoenders en dwerghoenders ben je verplicht om al je dieren te enten tegen NCD (New Castle Disease) of Pseudovogelpest genoemd. Dit staat beschreven in het vraagprogramma van de tentoonstelling. Om te laten zien dat uw dieren geënt zijn dient een inzending vergezeld te gaan met een entverklaring, ondertekend door de dierenarts die de enting heeft uitgevoerd.

Vaak organiseert de plaatselijke vereniging, in samenwerking met een dierenarts, dit voor haar leden. Hoe er wordt geënt verschilt per vereniging, er zijn namelijk meerdere mogelijkheden om te enten. Dit is allemaal afhankelijk van de entstof die aangeboden wordt. Alle leden met hoenders en dwerghoenders die ook willen showen zorgen ervoor dat zij op tijd, meestal voor het showen begint dat hun dieren geënt zijn.

Door dit via een plaatselijke vereniging te doen is dat iedereen er voordeel van heeft en er minder kosten zijn voor iedereen. Afhankelijk van de entstof natuurlijk, maar vaak is de enting voor een groot aantal dieren (1000 als ik mij niet vergis). Dit maakt het extra kostbaar als een enkele fokker maar een 50 dieren wilt enten. Daarbij kun je niet altijd even goed de entstof bewaren als het open is, je hebt vaak te maken met een levende entstof. Als je geen lid bent van een vereniging en je toch wilt enten, dan zou je hier contact met de dierenarts over moeten opnemen. Wellicht is het een optie om dit samen met anderen te doen.

kuifzaagbek
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Lidmaatschap verenigingen en meer

Berichtdoor kuifzaagbek » 07 jan 2019 10:12

Wow. Bedankt voor de uitleg. Daar heb ik wat aan.

Ik ga t.z.t de vereniging berichten over het enten


Terug naar “Tentoonstellingen en resultaten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast