Kuikens doodgebeten, gevolgen voor kloek?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
gijsbert
Berichten: 1528
Lid geworden op: 25 jun 2007 10:54
Land:
M/V: M
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Berichtdoor gijsbert » 02 jul 2007 11:48

mice75 schreef:maar wezels nemen hun prooi mee naar hun holletje net als hermelijnen, bovendien zijn ze vele malen schuwer als hun grotere marterbroers en komen zelden of nooit binnen, zeker niet als er een verdedigende kloek zit die hem kan verwonden...ze zijn maar heel klein he! Bovendien past geplette kuikens in geen enkel beeld van een marteraanval...wel bij een klungelige kloek.

Ik verdenk haar ook het meest...het gebeurt vaker hoor, wat dat betreft zijn kippen soms erg onnozel en lomp. Al is het natuurlijk ontzettend balen.

Als ze volgende keer weer kuikens krijgt dus extra alert zijn op haar of een wat groter kuiken/kloek hokje geven zodat de kuikens enige ruimte hebben om van haar af te wandelen zodat ze niet zo makkelijk onder de kloek haar poten terecht kunnen komen.

Ik laat mijn kloeken ook hun eieren uitbroeden in een verplaatsbaar krat, zodra de eitjes uit zijn zet ik ze meteen over in een groter verblijf anders heb ik exact dezelfde problemen, nl. dat ze haar kuikens plet. (heb dat ook door schade en schande moeten leren hoor)


alle reacties heb ik zo'n beetje gelezen en ik bewonder het dat er zovreel mensen reageren. Maar toch begin ik bij wat Wanda\schreef over de wezel te twijfelen of dit de rover was. Dat de kloek haar kuikens doodbeet is misschien waar, al kan ik het moeilijk geloven

Orpington
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 dec 2004 16:14
Land:
M/V: V
Locatie: Doorn

Berichtdoor Orpington » 02 jul 2007 18:36

Helaas is het hier ook misgegaan. Een dag na de (vermoedelijke) geboorte kon ik 2 op het oog volledig gave mooie kuikens dood onder de moeder weghalen. Ze waren nogal plat. Ik dacht dat de hen (ook eerste nestje) er uit onervarenheid bovenop was gaan zitten. Maar misschien heeft ze wel een agressieveree rol gespeeld in dit drama. Ze had nl. al direct geen belangstelling meer voor de dode kuikens, en huppelde meteen tevreden mee met de andere volwassen kippen. Beetje eten, drinken, zandbadderen, alsof er niets gebeurd was. En ik nog in shock.... Toch is het een heel tam en lief dier, en zelf ook onder de kloek groot geworden.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 02 jul 2007 19:15

Ach, wat vreselijk jammer! Ja als ze direct al zo 'normaal' deed dan klinkt dat niet als een goed moedertje :| Hopelijk volgende keer beter.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten