Het verhaal van de verdwenen kip....

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor Danielle » 28 mei 2013 22:59

Op 28 april waren wij een kip kwijt... en konden die nergens vinden. Briefjes verspreid in de buurt, maar geen reacties. Twee dagen later gingen we op vakantie, met in ons achterhoofd nog dit raadsel. De buurvrouw zorgde voor de kippen, maar heeft de verdwenen kip ook nergens meer gezien.

Na onze vakantie hoorden we dat er door verschillende mensen rond die tijd een buizerd was gesignaleerd. Dus hielden we het erop dat de kip door de buizerd was gepakt. Hoewel we niet begrepen hoe de kip dan uit het hok ontsnapt was...het was juist het kipje dat altijd als laatste doorhad dat de deur openstond. En bovendien zouden we haar dan toch hebben zien lopen in de tuin. Maar toch, we hielden het maar bij deze story.

Maar vandaag... precies een maand later...hebben we de kip gevonden. Dood. In het hok! HUH?? Ja, in het hok. We kunnen nu nagaan wat er is gebeurd. In het hok is een legnest en achter dat legnest is een smalle ruimte tot de achterwand van het kippenhok. Slechts 7 centimeter is die uitsparing. De kip moet in die smalle strook ruimte terecht zijn gekomen. Hoe dat gegaan is en hoe ze daar bekneld heeft gezeten, daar wil ik maar niet aan denken. Het kan niet langer dan een dag geduurd hebben, want die zaterdag was de kip er nog en de volgende dag was ze kwijt en hoorden we geen geluid.

Al die tijd, een maand lang, heeft er dus een dode kip achter het legnest gehangen en vandaag, toen mijn man de kippen ging voeren, lag de kip opeens ónder het nest. Er onderuit gevallen dus. Helemaal plat, maar nog redelijk intact, op wat vretende maden na. Wat een raar idee dat we er al die tijd met onze neus bovenop hebben gestaan (en onze buurvrouw ook tijdens onze vakantie!) en niks hebben gezien, niks geroken, niks gemerkt.

Nou ja, nu kunnen we aan de kinderen vertellen wat er écht is gebeurd en sluiten we het maar af. Dat van die buizerd kón ook gewoon niet, maar ja, je wilt toch een verhaal... nou dat hebben we nu. :shock:

Over een paar weken stoppen we helaas met het houden van kippen, vanwege een grote verbouwing. Het hok gaat naar mijn schoonzus en die moet maar zorgen dat er geen ruimte meer tussen legnest en wand is (ik stop er nu ook iets tussen hoor). Nooit aan gedacht dat dit kon gebeuren, het hok is al 12 jaar zo... Nou ja. Pfff.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor Kip La La » 28 mei 2013 23:19

Mijn hemel, wat een verhaal, bizar !

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor Lies » 29 mei 2013 02:06

Vreselijk!!

Ik was ooit Fladdertje kwijt en het heeft uren geduurd. Zij maakte geen geluid. Zij zat gewoon vast te zitten en kon niets meer doen. Godzijdank vond ik haar. Ik ben natuurlijk wel als een gek met de zaklamp in de schuur overal in, onder en achter gaan zoeken en dat hielp dus. Ik vind dit echt een vreselijke dood!! Een prooidier geeft zich over en die gaat wachten tot de dood komt maar dat duurt wel langer dan 24 uur en dan nog, 24 uur geen kant op kunnen is al afschuwelijk. Arme, arme kip.

Ik herinner me Marlon, één van mijn konijnen, die ik vorig jaar 24 uur kwijt ben geweest. Toen ik de posters die ik gemaakt had wilde gaan ophangen kreeg ik een ingeving en vond ik hem terug IN de achterkant van mijn koelkast. ERIN dus erachter kijken leverde geen resultaat op. Wat had Marlon een angsten uitgestaan. Hij zat er heel beroerd bij. Ik ben wel dankbaar dat ik hem vond want als ik hem dood had gevonden.... daar zou ik eeuwig last van hebben. Dat scenario is echt een nachtmerrie. Ik vind het ontzettend sneu dat je kip op deze rotmanier aan haar einde gekomen is :puppydogeyes:

Sterkte met het verlies van je kipje.

Gebruikersavatar
willie68
Berichten: 508
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor willie68 » 29 mei 2013 07:36

Wat een naar bericht! Ik zit nu eigenlijk met hetzelfde probleem; ik mis al een week of 2 een kleine zwarte chabo. Ze is nergens te vinden; geen verstopt nest, geen veren als gevolg van een aanval van buizerd of vos, helemaal geen enkel spoor van haar... Maar goed, zo'n klein zwart ding kan je goed over het hoofd zien in een bosachtige tuin met veel bomen en struiken.

Maar sinds afgelopen weekend mis ik ook mijn enorme witte (!) australorp haan Guus. Ik had in het donker het hok dichtgedaan en toen ik het de volgende ochtend open deed, bleek Guus er niet in te zitten. En ook nu weer; geen enkel spoor van hem. Er liggen nergens veren en hij is niet te vinden. Ik begrijp er niets van. :(. De overgebleven kippen zijn helemaal niet van slag, iets dat ze wel zijn wanneer er een kip door een buizerd is gepakt. De andere haan doet ook helemaal niet vreemd, hoewel hij normaliter heel erg bezig is om zijn 'kudde' bij elkaar te houden.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor gonda » 29 mei 2013 09:27

willie68 schreef:Wat een naar bericht! Ik zit nu eigenlijk met hetzelfde probleem; ik mis al een week of 2 een kleine zwarte chabo. Ze is nergens te vinden; geen verstopt nest, geen veren als gevolg van een aanval van buizerd of vos, helemaal geen enkel spoor van haar... Maar goed, zo'n klein zwart ding kan je goed over het hoofd zien in een bosachtige tuin met veel bomen en struiken.

Maar sinds afgelopen weekend mis ik ook mijn enorme witte (!) australorp haan Guus. Ik had in het donker het hok dichtgedaan en toen ik het de volgende ochtend open deed, bleek Guus er niet in te zitten. En ook nu weer; geen enkel spoor van hem. Er liggen nergens veren en hij is niet te vinden. Ik begrijp er niets van. :(. De overgebleven kippen zijn helemaal niet van slag, iets dat ze wel zijn wanneer er een kip door een buizerd is gepakt. De andere haan doet ook helemaal niet vreemd, hoewel hij normaliter heel erg bezig is om zijn 'kudde' bij elkaar te houden.

naar allemaal
Wilie: een tip en je kunt hem aannemen voor wat het waard is:
Als je gaat afsluiten, neem dan altijd een zaklamp mee, en schijn vlug even in het hok, en tel je dieren, en als je daar een gewoonte van maakt, en de zaklamp op een vaste plaats legt, dan gebeurt zo iets nooit meer met je witte haan

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor Danielle » 29 mei 2013 09:36

Wat gek zeg, Willie! Twee kippen kwijt, zonder enkel spoor, dat lijkt geen toeval, ze moeten ergens zitten/liggen. In het hok schijnen met een zaklamp heeft niet veel zin als het beest dan al verdwenen is. Kennelijk is hij overdag al verdwenen? 's Nachts op avontuur gaan, doen ze niet.

Vanmorgen heb ik het verhaal van onze Sjaantje aan mijn zoon Niels (bijna 6) verteld. Zoals kinderen zijn, reageerde hij heel nuchter. Hij beseft ook niet dat Sjaantje daar behoorlijk geleden heeft. Gelukkig, ik laat het maar zo.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor gonda » 29 mei 2013 10:56

Danielle schreef:Wat gek zeg, Willie! Twee kippen kwijt, zonder enkel spoor, dat lijkt geen toeval, ze moeten ergens zitten/liggen. In het hok schijnen met een zaklamp heeft niet veel zin als het beest dan al verdwenen is. Kennelijk is hij overdag al verdwenen? 's Nachts op avontuur gaan, doen ze niet.


Danielle, indien hij gekeken had, dan had hij geweten dat zijn haan eventueel al verdwenen was
en dan had hij eerder aan zijn zoektocht kunnen beginnen.

Gebruikersavatar
klien
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 jan 2013 15:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor klien » 29 mei 2013 11:06

Wat een narigheid om je dieren zo te vinden of kwijt te raken.
Inderdaad open ik ook altijd het nachthok om te tellen of ze echt allemaal binnen zijn.

Gebruikersavatar
willie68
Berichten: 508
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor willie68 » 29 mei 2013 20:18

gonda schreef:
Danielle schreef:Wat gek zeg, Willie! Twee kippen kwijt, zonder enkel spoor, dat lijkt geen toeval, ze moeten ergens zitten/liggen. In het hok schijnen met een zaklamp heeft niet veel zin als het beest dan al verdwenen is. Kennelijk is hij overdag al verdwenen? 's Nachts op avontuur gaan, doen ze niet.


Danielle, indien hij gekeken had, dan had hij geweten dat zijn haan eventueel al verdwenen was
en dan had hij eerder aan zijn zoektocht kunnen beginnen.


In theorie is dat een goed idee, maar ik ga 's avonds echt niet anderhalve hectare afspeuren met een zaklampje wanneer zou blijken dat er een kip minder in het hok zit....
(en ik is een 'zij' trouwens :lolbord:) En daarbij zitten de kippen bij voorkeur allemaal op en onder elkaar in hetzelfde hoekje gepropt, dus dan zou ik alle kippen opzij moeten gaan duwen om ze te kunnen tellen. Lijkt me vrij onrustig voor ze :-D. Meestal sluit ik het hok als het nog licht is hoor, zeker nu in deze tijd van het jaar.

keeshond
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2013 19:29
Land: belgie
M/V: V

Re: Het verhaal van de verdwenen kip....

Berichtdoor keeshond » 29 mei 2013 21:22

Vreselijk...Ik zou niet graag in het zelfde schuitje gezeten hebben.In elk geval sterkte ,en de verbouwingen zullen je wel op andere gedachten brengen.
:|


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten