Dagelijkse kippenverhalen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor moriarty » 22 jul 2018 23:38

Kip La La schreef:Het was een dubbeldooier, nog nooit eerder gehad, ook niet van de kippen. :ilove:
Afbeelding

:gulzig:
Leuk hè, al is het een stevige bevalling voor het kipje! :crazyeyes:

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Elroy » 23 jul 2018 18:20

Ik kan in dit topic ook even mijn ei kwijt, want de kippenhobby (sinds eind vorig jaar, 4 kriel hennen en toen een haan) geeft wel zorgen, want:

1.) 26 april onze liefste grijs gezoomde Wyandotte kriel moeten laten inslapen na 3x DA en verzorging met een groot gezwel onder haar vleugel en bij een poot. Vrouw en ik emotioneel bij het laten inslapen.

2.) Haar zus (nu de laagste in rang en ook al zo lief) is gisteren eindelijk broedsaf na 5 weken! Ik moest haar steeds van het nest afhalen want konden haar er niet op betrappen dat ze er zelf vanaf ging. Maar het vervelende is dat ze sinds ze ging broeden vaak met de kop naar beneden achteruit loopt. Uiteraard de forumtips opgevolgd en vitamine E bijvoeren (zag trouwens dat het ook in bramen zit en die schrokte ze op). Het is af en toe zo erg dat ze amper in de voerbak kan pikken want dan loopt ze weer achteruit weg. Daarbij wordt ze ook raar gevonden door de andere 2 hennen waarbij ze gepikt wordt.

3.) Onze geadopteerde Leghorn haan, sinds 16 februari bij ons, vorige week woensdag weggebracht naar een kinderboerderij in de buurt. Hij was erg dominant en kraaide steeds meer en scheller, niet meer te doen in de (weliswaar ruim opgezette) woonwijk. Een knoop in maag tijdens het wegbrengen...

4.) Een andere (bruine) Wyandotte legt al meer dan een maand geen ei meer en heeft sinds 3 weken gezwellen op haar kop. Ze doet wat nerveus maar vertoont verder normaal gedrag.

5.) De 2 kuikens die we dmv de haan hebben gehad zijn nu 9 weken (1 hen / 1 haan) en ik hoop maar dat dit samen gaat met de rest. Ze lopen nu vrij door de tuin en hebben een eigen hokje. Zijn alleen zo tam (in huis opgevoed omdat moeders ze wilde doodpikken) dat ze volgens mij weinig assertief zijn...

Zo, moest het even luchten want probeer ze zo goed mogelijk te verzorgen, hou alles schoon en steek veel tijd in ze. Meer dan ik eigenlijk wil. En dan ook nog die vreselijke warmte...

Verder is het genieten hoor, van de beestjes, maar herkennen jullie dit soort zorgen?

Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor ekster » 23 jul 2018 18:29

Ja, soms gaat t goed, soms niet. Heb al eens een verrassing gehad dat alle kippen op een na s'ochtends doodgebeten waren.
Nu ligt mijn oudste kip op sterven. Eet niet, drinkt niet. Ligt erbij alsof ze verlamd is. Met dit warme weer verwacht ik dat ze de komende dagen zal sterven. Niet leuk.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Elroy » 23 jul 2018 18:45

Gut, da's ook rot zeg. En die hitte maakt het allemaal nog ondraaglijker. Sterkte!

Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor ekster » 23 jul 2018 18:55

Jij ook

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Loustalet 5 » 23 jul 2018 21:16

Idd erg lastig, die hitte...
Voor alle beestjes denk ik. Onze krieltjes snappen dat ze niet teveel energie moeten verspillen, maar de geredde batterij- en vleeskippetjes scharrelen er op los!

Onze 10 vleeskuikens volgen ons overal waar we lopen in de tuin, zulke toffe diertjes! Ze zijn nu 3 maand.

Heeft er iemand een idee of het hennetjes of haantjes zijn (die men meegeeft als je er gaat halen)? Of gemengd?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 22:52

Legkippen worden gesext. Haantjes van de leghybrides zetten niet snel gemoeg vlees aan om rendabel te kunnen houden (volgens de normen van de bio-industrie).

Vleeskuikens zijn wel altijd gemengd. De dames plofkip groeien net zo snel als de heren plofkip tot ze slachtrijp zijn. De kans is zeer groot dat je zowel haantjes als hennen hebt.

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Loustalet 5 » 24 jul 2018 10:58

Dank voor het antwoord!
Dat zal dan een verrassing worden, hopelijk zitten er niet teveel hanen bij.
Ik heb wel al wat hanengedrag gezien bij een van de kippies, dat beestje heet nu Lukaku. :puh2:
Kan het dat 2 hennen ook eens vechten?
Anders zit ik met meer dan 3 haantjes... :?

Groetjes Loustalet

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Kip La La » 24 jul 2018 11:05

Hennetjes “vechten” ook wel hoor.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Fryske » 24 jul 2018 11:05

Hennetjes doen ook aan schijngevechten. Maar niet zo vaak heb ik het idee! De kans is 50% maar dat is op de grote getallen. Maar vleeskuikens heb je neem ik aan voor de slacht? Dan maakt het niet uit wat het zijn toch?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 6 gasten