Meerdere haantjes

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Michael73
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2016 00:00
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drachten

Meerdere haantjes

Berichtdoor Michael73 » 23 aug 2016 13:56

Hallo.
Sinds een week of 10 zijn onze chabotjes de trotse ouders van vier kuikens, waarvan er twee een haan zijn. Nu vraag ik mij af wat er gebeurt wat betreft het kraaien als ze ouder worden. Gaat iedereen kraaien of "mag" alleen de dominante haan kraaien?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Meerdere haantjes

Berichtdoor José » 23 aug 2016 14:59

Nee hoor, hier kraaide al het grut vrolijk mee. En naarmate ze ouder worden gaan ze steeds meer hun best doen elkaar te overtreffen. ;)

(Ik begrijp nog steeds niet waarom kraaien zo'n probleem is, bijvoorbeeld in een woonwijk. Alsof al die brommertjes diep in de nacht, die race-eenden in hun opgevoerde autootjes met verbrede uitlaat en al die gillende kinderen zo geluidloos zijn. Mensen zouden eens wat toleranter mogen worden. Hanengekraai is één van de laatste normale natuurlijke geluiden die we nog hebben in deze jachtige maatschappij. Maar dat 'mag' blijkbaar niet. :roll: :mrnono: )

Gebruikersavatar
Michael73
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2016 00:00
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drachten

Re: Meerdere haantjes

Berichtdoor Michael73 » 23 aug 2016 15:42

Hmmm... dat vreesde ik al. Dan moeten we voor de twee jonge haantjes maar een ander thuis gaan zoeken.
Wat die tolerantie voor gekraai betreft ben ik het helemaal met je eens, er zijn veel ergere vormen van "geluidsoverlast" (zoals het kinderdagverblijf aan de overkant...). Hier in de wijk heb ik eerst met de buren overlegd voordat we de kipjes aanschaften en aanvankelijk wilde men geen haan op de buurt maar we konden onze chabotjes (3hen, 1haan) alleen in "1 koop" meekrijgen. Weer overleg met de buren en de haan kreeg een proeftijd van twee weken. Na deze periode vond iedereen het gekraai reuze meevallen en mocht hij gelukkig blijven - tot grote vreugde van onze kinderen (en mijzelf, haha).

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Meerdere haantjes

Berichtdoor danielb » 23 aug 2016 16:09

zelf heb ik veel pluimvee waaronder ook een vijftal hanen.
zelf heb ik nog nooit klachten gehad,maar ik kan best begrijpen dat het wel lastig kan zijn als een haan midden in de nacht begint te kraaien en dit elke nacht doet.
elke huis/slaapkamer is niet even geluidsdicht.
ik neem soms voor mijzelf maatregelen als ik weer eens een ambetante haan in de tuin heb zitten,want ik word soms ZELF gek van mijn eigen hanen :gutgut:

Gebruikersavatar
Michael73
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2016 00:00
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drachten

Re: Meerdere haantjes

Berichtdoor Michael73 » 23 aug 2016 17:00

Da's een flinke veestapel, DanielB. Dan heb je vast een iets groter tuintje dan wij (16x4,5m), haha.
Gelukkig gaat onze haan elke avond braaf naar bed (op stok). Dan doe ik het deurtje achter hem dicht en 's ochtends mag 'ie pas na 08.00 uur naar buiten (ivm de buren hun nachtrust). Als hij dan in het nachthok begint met kraaien hoort bijna niemand hem. Verder kraait hij maar een keer of 4 -5 per dag en dan ook maar heel even godzijdank want hij kraait behoorlijk vals, hahaha!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten