Hellup...mijn kuiken fladdert

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Trea » 10 jul 2018 01:02

Als je deze kipjes in de tuin wil houden zul je de tuin met een net moeten overspannen of de kipjes moeten kortwieken. Ik heb hollandse en doornikse krieltjes die op hoogtes komen van ca. 3 meter. En in een keer naar 2 m kunnen vliegen als ze willen.

Maar je kunt ook bedenken: als ze eruit kunnen, kunnen ze er ook weer in. Met vleugels zijn ze ook beter in staat een veilige plek op te zoeken als er gevaar dreigt.

Laat aan de buurt wel weten dat je kleine kipjes hebt en dat ze ze niet moeten proberen te vangen. Want dat veroorzaakt paniek en maakt dat ze overstuur raken en misschien juist verder van huis gaan. Een beetje in de goede richting jagen of geduldig afwachten is handiger.

Zeker het eerste jaar zijn sommige hollandse krieltjes (e.d.) ondernemend en willen graag zo nu en dan de buurt verkennen. Als ze ouder worden vliegen ze minder en zijn ze meer honkvast.

Zelf heb ik de krielen in een ren overspannen met versterkt net en we laten de beestjes alleen los als er iemand thuis is.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Westie80 » 10 jul 2018 01:20

De kipjes hebben een aangebouwde, overdekte ren in de tuin. Gemaakt van katten-gaas en palen. ‘s Nachts zitten ze in hun hok en die heeft een aangebouwde kant-en-klare ren. Maar als ik dus bij het nachthok moet of het legnest, sla ik het gaas terug, wat de ren overdekt. De volgende keer moet ik ze dus maar in de vaste ren lokken en het deurtje dicht doen.
Was ik net een beetje gerust gesteld, is het weer teniet gedaan door het laatste antwoord :shock:
Kortwieken is mss een beetje sneu (zou ook niet weten, hoe dat moet) Zijn er mensen, die dit wél doen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor jantien » 10 jul 2018 09:48

Als je even de ren in moet en het gaas dan openslaat zal er niet veel aan de hand zijn als het kuiken er eens over vliegt. Die blijft echt wel bij je in de buurt :-)
En anders met wat lekkers lokken, maar dat is vaak echt niet nodig :mrnono:
Over vangen van dieren, zoooo stressvol en paniekerig is dat nou ook weer niet hoor, tenzij je er bovenop duikt met je hele gewicht zullen ze dat heus wel overleven :gutgut:
Zorg dat ze het gewoon zijn in de hand gehouden te worden, nu mooie tid om ze daaraan te wennen. hoef je ze nooit te vangen mocht dat al nodig moeten zijn ;)
Het is prima hoe je het nu hebt, hoef je verder zeker geen veranderingen in aan te brengen :mrnono:

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Westie80 » 10 jul 2018 10:02

Het is nieuwe-eigenaar-stress van mijn kant, denk ik. Ze zijn super tam (eten uit je hand, lopen op je schoot) alleen ik heb ze nog niet vast gepakt. Ik waa bang, dat de vertrouwensband dan weg ging. En zeker in het begin zou de moeder flippen, want ze was vrij beschermend. Ik ga proberen om ze wat meer te pakken. Oefenen. En wat je zegt, ze zijn makkelijk tr lokken met meelwormen.
Thnx!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor jantien » 10 jul 2018 10:20

Lekker erbij gaan zitten, ze over je heen laten lopen (wat ze dus al doen :duimop: ) met je handen beetje spelen met de kuikens, ze eens een beetje optillen, tegen je aan houden...
Je hoeft ze niet gelijk in een wurggreep te houden :gutgut:

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Westie80 » 10 jul 2018 10:28

De witte laat zich al aaien op haar borstkastje, die bruine nog niet echt. Die witte is ook duidelijk de dapperste :mrgreen: Ik ga dus meer kip-knuffelen :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19173
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Isabel » 10 jul 2018 11:37

Gewoon lekker veel met het jonge spul aanrommelen. Worden ze vanzelf super tam.
En je vooral niet al te druk maken wat er mogelijk allemaal kan gebeuren. Lekker genieten! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hellup...mijn kuiken fladdert

Berichtdoor Trea » 10 jul 2018 19:48

Ik heb je misschien onnodig bang gemaakt. Mijn kipjes gingen het eerste jasr inderdaad vaak op ontdekkingstocht. Maar eigenlijk steeds door het betongaas en onder het kastanjehek door. Of gewoon door een stukje om te lopen. Ze gaan ook weleens bovenop de kippenren of in een boom. Maar ze vliegen tot nu toe (zover ik weet) nooit over de schutting of over de klimophaag die de tuinen van elkaar scheidt.

Probeer het gewoon. Maar het is wel goed als de buren weten dat het jouw kippen zijn en jou erbij roepen als ze toch ern keer in ern andere tuin belanden. Ik had een keer geluk gehad dat een kip niet is opgehaald door de dierren ambulance omdat een buurmeisje 4 huizen verderop aan het spelen was en vermoedde dat het nieuwsgierige , inmiddels gevangen, kipje van mij was.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moriarty en 13 gasten