Hanen bij elkaar

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Hanen bij elkaar

Berichtdoor RodrigoCosta » 20 sep 2018 19:20

Beste kippenliefhebbers,

Ik heb zoals sommigen hier weten wat prachtige kuikens lopen en daar zitten uiteraard ook hanen bij. Ik zou graag een Noord-Hollandse Blauwe haan én een Brahma haan willen houden in mijn ren. Die is zo'n 65 vierkante meter met beplanting en overkappingen en alles waar ze van dromen. Denken jullie dat dit gaat of kan ik het beter bij 1 haan houden?

Voor de liefhebbers overigens dus gratis hanen van NHB, Mechelse Koekoek, Australorp, Twentse hoen en wellicht Brahma beschikbaar.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor Roan12 » 20 sep 2018 19:52

Als ze samen opgroeien kan het goed gaan. Zorg wel voor voldoende hennen. Houd er ook rekening mee dat het in de toekomst toch op vechten kan uitdraaien. Ofwel bekijk hoe het gaat lopen.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor RodrigoCosta » 20 sep 2018 20:46

Aan hennen geen gebrek, die lopen er wel een stuk of 12 in de ren en ook nog heel wat buiten de ren en op het weiland aangrenzend aan de tuin. Daar kunnen ze probleemloos heen vliegen als ze daar zin in hebben, zo doet de rest dat ook.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor kuiken 2018 » 20 sep 2018 21:13

Wij hebben ook meerder hanen bij elkaar en dan even een tik op de kop van de ander en dan weten ze weer wie er de baas is. We hebben wel meer hennen om de hanen allemaal een eigen club te geven, ongeveer een stuk of 30.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor RodrigoCosta » 20 sep 2018 21:16

Hier in totaal zo'n 20 hennen voor maximaal 2 hanen. Ja en er loopt nog een toompje sabelpootkrielen bestaande uit 3 hennen en een haantje maar die zijn altijd op pad

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor jantien » 20 sep 2018 21:46

Wat Roan al aangeeft, al ze samen opgroeien kan het zeker goed gaan. Kan ook na een jaar of twee jaar zomaar ineens fout gaan. Afwachten en beleven....
Hier ook vele hanen lopen tussen vele hennen, alles met elkaar opgegroeid en flink de ruimte.
En soms gaat het dan toch nog fout, maar dat is zelden.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor RodrigoCosta » 20 sep 2018 23:04

Dan ga ik het proberen! Ik heb gelukkig een plek waar ze heen kunnen als het niet zou gaan. Slachten is voor mij nooit een optie. Slaat nergens op, want ik eet wel gewoon kip. Maar toch, ik wil het gewoon niet weten ofzo :oops:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor tuff cookie » 21 sep 2018 11:30

Nou, ik kan er wel inkomen hoor. Je eigen beesten slachten is nooit zo leuk.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor Trea » 21 sep 2018 13:39

Ik snap het ook dat je niet je eigen hanen wil eten. Zelf ga ik nog een stapje verder. Ik wil ook geen (kippen) vlees uit de bioindustrie eten. Een of 2 keer per week een klein stukje biorund of ander biovlees is wat mij betreft meer dan genoeg. Voelt beter om niet mee te werken aan ernstige vormen van dierenleed (think too much) . En is ook nog eens beter voor het milieu.

MvB44
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hanen bij elkaar

Berichtdoor MvB44 » 29 sep 2018 14:01

Beetje laat maar ook nog even mijn ervaringen:
Ik heb een tuinhuis met grote ren met ongeveer 25 hennen en 2 hanen, de heren zijn niet met elkaar opgegroeid en verschillende rassen. Het zijn geen vrienden. De Wyandotte haan is duidelijk de baas over de New Shamphire haan. Af en toe laat meneer wyandotte dit even duidelijk merken, maar daarna keert direct de rust weer terug.

Daarnaast heb ik een ander hok met 6 zijdehoenders waarvan 2 haan. Als je niet beter weet zou je denken dat ze op het eigen geslacht vallen... Het zijn al bijna 3 jaar de dikste maten en vinden alles van elkaar goed. Ze hebben nog nooit gevochten. Zij zijn ook niet samen opgegroeid. Sterker nog, 1 vd 2 is een jaar later als pleegkind bij een hen opgegroeid en nooit meer van de groep weggegaan.

Moraal van het verhaal: gewoon proberen en kijken hoe het loopt. Wel in de gaten houden want als het misgaat kunnen ze net zolang doorgaan tot er 1 op sterven na dood is.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten