We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Groningen1040
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2018 08:44
Land: Nederland
M/V: M

We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Groningen1040 » 02 okt 2018 07:33

Wij hebben in april een 5 tal prachtige Brahma kuikens genomen. De bedoeling was om 5 hennen te nemen. Helaas zijn we we te naïef aan het werk gegaan bij het uitzoeken van de kuikens. We dachten bij een week of 10 oude kuikens zelf wel te kunnen zien of het hanen of hennen waren. Ik weet wel zeker dat er nu een aantal mensen hoofdschuddend achter hun pc zitten en wel kunnen raden hoe dit verhaal verder afloopt.

In de zomer zijn we twee kippen verloren aan een buizerd, wat we wijten aan de droogte (we wonen op een bedrijventerrein en er zijn normaal geen buizerds). Echter van de de drie kippen die overblijven zijn er helaas twee een haan. (NB: we hebben nieuwe gesexte kuikens genomen). En 1 van beide hanen zorgt nu voor flink overlast. We hebben het hok onder ons slaapkamerraam staan en dat is op het moment de enige plek waar die kan staan (de kippen hebben een paar 250m2 meter aan ruimte om te lopen). Omdat wij ons altijd erg verantwoordelijk voelen voor onze dieren en het een schat van een haan is, die zelfs stukjes appel uit je mond eet, willen we hem niet weg doen als nodig. Maar welke opties zijn er nog?

- Het hok isoleren: voorbeeld gezien op het internet, die haalt het geluid bij lange na niet helemaal weg
- Een apart hanenhok: persoonlijk lijkt het mij maar sneu om zo'n groot beest de hele nacht in een klein hokje te duwen. Loopt ie dan niet liever bij een kinderboerderij oid rond?
- Het hok donker maken: al gedaan, helpt niet
- Het dag en nacht ritme proberen te veranderen met een lamp in het hok: al gedaan, helpt niet
- Het hok een heel stuk verderop achter een loods plaatsen: ik ben dan bang dat de kippen te ver gaan zwerven en ook bij de buren op het terrein te veel overlast/viezigheid veroorzaken.
- Beide hanen weg doen: dan zijn we wel terug bij het originele plan. Maar a) ik baal dan wel behoorlijk en b) van een haan kom je niet zo maar even af volgens mij.

Voor de mensen die reageren; Ik weet heel goed dat we dit stom hebben aangepakt. De beesten hebben verder een super leven en scharrelen de hele dag buiten tussen struiken/bomen/op gras en hebben een giga nachthok.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Trea » 02 okt 2018 09:48

Een herkenbaar probleem voor veel kippenhouder die een band hebben met hun dieren.

Ik heb eerder hanen weggebracht naar een hobbyboer die gesexte hennen doorverkoopt aan particulieren. De haantjes waren welkom om aan een liefhebber mee te geven die er wel een mooi haantje bij wil.

Nu heb ik ook weer een haantje die steeds luider gaat kraaien. Een apart hokje voor hem alleen achter in de ren en achter dichte struiken staat al klaar. Daar moet hij komend weekend in als we bezoek krijgen. Maar ook als we zelf meer last ondervinden of er buren gaan klagen. Het hokje is vrij donker maar geen speciaal hanenhok. Een paar weken terug werkte dit goed. Alleen de haan was er denk niet echt content mee.

De haan pak ik dan van stok als het donker is en hij mag overdag weer gewoon bij zijn hennen.

Succes.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Isabel » 02 okt 2018 16:19

Zo stom hebben jullie het niet aangepakt hoor, aldoende leert men. :-)

Je hebt het over flink overlast: overlast voor jullie of voor de omgeving?

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Martin&Leonard » 02 okt 2018 17:59

Groningen? Tja, zou wel weer een haantje willen vooral als tie lief is. Woon in Zeeland....

Groningen1040
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2018 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Groningen1040 » 02 okt 2018 20:47

Isabel schreef:Zo stom hebben jullie het niet aangepakt hoor, aldoende leert men. :-)

Je hebt het over flink overlast: overlast voor jullie of voor de omgeving?


Wij hebben er zelf last van, aangezien het hok recht onder het slaapkamerraam staat. Ik sta altijd vroeg op, maar vanochtend was het 5:20 . Dat is mij toch net wat te gek.

en tnx!

Groningen1040
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2018 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Groningen1040 » 02 okt 2018 20:54

Trea schreef:Een herkenbaar probleem voor veel kippenhouder die een band hebben met hun dieren.

Ik heb eerder hanen weggebracht naar een hobbyboer die gesexte hennen doorverkoopt aan particulieren. De haantjes waren welkom om aan een liefhebber mee te geven die er wel een mooi haantje bij wil.

Nu heb ik ook weer een haantje die steeds luider gaat kraaien. Een apart hokje voor hem alleen achter in de ren en achter dichte struiken staat al klaar. Daar moet hij komend weekend in als we bezoek krijgen. Maar ook als we zelf meer last ondervinden of er buren gaan klagen. Het hokje is vrij donker maar geen speciaal hanenhok. Een paar weken terug werkte dit goed. Alleen de haan was er denk niet echt content mee.

De haan pak ik dan van stok als het donker is en hij mag overdag weer gewoon bij zijn hennen.

Succes.



Maar ik wil graag een contente haan ;)

Martin&Leonard schreef:Groningen? Tja, zou wel weer een haantje willen vooral als tie lief is. Woon in Zeeland....


'Haantje..hmmm het is een Brahma he, groter komen ze er niet :p Maar het is echt een prachtbeest. Ik hou het wel in gedachten, want als het inhoudt dat ik het beest uiteindelijk ergens naar toe moet rijden dan is dat maar zo.

Vanochtend was mijn vriendin zo snugger om tijdens het kraaien door het huis een geluidstest te doen. Wat bleek als je het hok om de hoek neer zet dan hoor je in de slaapkamer niks meer. Nadeel van om de hoek neerzetten: het hok staat dan niet meer aan de achterkant. Gevolg: het hok staat gedraaid naar de buren toe en ook aan de voorkant zal je de haan meer horen. Maar goed we wonen op een bedrijventerrein met een aantal man en alle woningen zijn vrijstaand, dus er is wat speling. Het idee is nu om het hok daar neer te zetten en dan het hok tegen geluid te isoleren met steenwol. Ik weet hoe zo'n fijn spul dat is voor bloedluis dus dat laten we doen zodat alle kieren perfect afgekit gaan worden. Hopelijk gaat dat werken want het is nogal een investering (laten doen) die ik liever niet voor niks doe. Helemaal als ik vervolgens alsnog naar Zeeland moet rijden ;)

Het hok moet uiteraard goed geventileerd worden, maar kan een geisoleerd hok niet te warm worden voor een kip?

En iedereen ontzettend bedankt voor mee denken!

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor hamerke » 02 okt 2018 20:59

Hier helpt een automatische deur goed. Mijn zelfbouwhok is pikdonker en heb de timer op 8u30 staan. Dan is iedereen in de buurt wel wakker wanneer de haan begint de kraaien. Hij kraait in het donker zelden.

Ik heb ook een zogenaamde crowbox in de garage staan. Ook zelf gemaakt, dubbelwandig met isolatie, maar nooit echt gebruikt. Ik heb wel eens getest en het gekraai is dan bijna volledig gedempt, niet meer te horen vanuit een ander huis.

Groningen1040
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2018 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Groningen1040 » 02 okt 2018 21:07

hamerke schreef:Hier helpt een automatische deur goed. Mijn zelfbouwhok is pikdonker en heb de timer op 8u30 staan. Dan is iedereen in de buurt wel wakker wanneer de haan begint de kraaien. Hij kraait in het donker zelden.

Ik heb ook een zogenaamde crowbox in de garage staan. Ook zelf gemaakt, dubbelwandig met isolatie, maar nooit echt gebruikt. Ik heb wel eens getest en het gekraai is dan bijna volledig gedempt, niet meer te horen vanuit een ander huis.


Wat jij hebt als crowbox willen wij met ons hele hok gaan doen. Het hok is toch erg groot (ik hou niet zo van veel dieren in een klein hok) dus er is ruimte zat voor. Het is alleen wel wat meer werk met het luik aan de voorkant en het luik waar ze lopen.

Goed om te horen dat het werkt die crowbox.

Het donker maken voor een haan lijkt toch niet bij alle hanen te werken. Hanen reageren sowieso niet echt op licht maar hebben een biologische klok die hun vertelt dat ze moeten kraaien. Echter bij sommigen wordt die blijkbaar door een volledig donker hok al voldoende verstoord.

https://www.nu.nl/wetenschap/3373767/ha ... komst.html

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor hamerke » 02 okt 2018 21:29

Ik heb zelf al wel een paar hokken gemaakt maar zou het niet zien zitten om een volledig dubbelwandig geïsoleerd nachthok te maken. Je moet er rekening mee houden dat de minste verluchting die je voorziet, of een enkelwandig deurtje/luik qua geluidsdemping al veel van de dubbele wanden met isolatie teniet doet. En wat bloedmijt betreft blijft het een linke bedoening...

Groningen1040
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2018 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: We hebben (helaas) een haan. Alle opties mbt overlast op een rij. Graag advies.

Berichtdoor Groningen1040 » 05 okt 2018 07:31

Zoals het er nu uitziet gaan we proberen beide hanen weg te doen. Een forse investering in het hok die misschien niet helpt en wellicht kunnen we iemand anders blij maken met de hanen. Het zijn echt een lieve beesten. We pakken ze ook regelmatig op om mee te knuffelen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Groningen1040 op 05 okt 2018 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 16 gasten