Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor Chantal100136 » 30 jan 2019 06:11

danielb schreef:nooit zelf agressief reageren,want dan word het erger.
zorg ervoor dat je ook niet met voorwerpen de haan wegduwd en ook niet met je voeten....
neem de haan eens dagelijks vast.
het gaat hem hier niet om aandacht aan de haan te geven,maar dat je boven de haan staat en hij ook niets hoeft te vrezen.
een paar weken aan een stuk de haan DAGELIJKS vastnemen.
daarna rustig terug op de grond zetten en blijf jezelf gewoon staan.
indien hij nog raar doet,dan terug vastnemen.
het vraagt tijd en geduld.....
zoveelste vroeger je ermee begint,zoveelste meer kans op succes.
als er geen verbetering komt,dan kun je best ivm de kinderen de haan best wegdoen.


Dit ga ik inderdaad meteen vanaf vandaag proberen. Het enige probleem is dat ik 3 dagen in de week werk. Wat betekend dat ik s morgens in het donker weg ga (als ze nog zo goed als op stok zitten) en s avonds in het donker weer thuis kom. Dan zitten ze weer al op stok. Is het erg als die dagen dan niet gedaan worden of moet ik hem dan toch met een lamp even aanhalen en erbij halen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor danielb » 30 jan 2019 06:32

als het donker is zou ik hem gewoon met rust laten dan.
in het weekend kun je misschien wat meermaals bij de kippen komen en er extra tijd insteken of er gewoon gaan bij zitten. (wel ni zo prettig met deze dagen vant jaar ;-) )

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor jantien » 30 jan 2019 09:33

tuff cookie schreef:Mijn ervaring met hanen is als ze eenmaal gaan aanvallen dan zit dat erin en is de haan eigenlijk nooit betrouwbaar. Jonge kinderen worden vaak gezien als een gevaar. Je zoontje kan er een trauma van oplopen, misschien een reden om er eens goed over na te denken wat het zwaarst weegt.


Volledig mee eens.
Als de haan eenmaal echt!! gaat aanvallen dan houdt het niet meer op.
Ook niet met oppakken, knuffelen of wat dan ook..

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor Chantal100136 » 30 jan 2019 15:21

Bedankt in ieder geval voor alle reacties. Vandaag een uur bij ze in hun hok gezeten en eigenlijk was de haan nu rustig. 1 moment probeerde hij wat stoer te doen maar kon hem niet snel genoeg oppakken. Hij schrok vervolgens wel al dat ik het überhaupt probeerde. Ik ga van het weekend kijken of hij ook nog rustig is als mijn zoon er weer bij is (die was nu niet aanwezig).
We gaan er veel tijd in stoppen en kijken waar het ons naartoe brengt. Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor lnge » 30 jan 2019 20:26

Ik sluit mij aan bij de anderen. Eenmaal dit gedrag, dan krijg je dat er niet meer uit. Misschien wel bij jou, maar je kind is een ander verhaal. Ik zou het ook niet durven gokken. Bij zo'n klein jochie springt een haan zo met de poten in het gezichtje. Zoiets wil je echt niet meemaken :(

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor danielb » 30 jan 2019 21:22

met dieren en kleine kinderen moet je ALTIJD voorzichtig zijn.
ook als je een brave haan hebt,want je weet nooit......
zelfs met HENNEN en kleine kinderen moet je opletten.
ikzelf heb momenteel geen hanen die (meer) aanvallen.
maar wel 2 hennen die vanuit het niets tegen je komen opspringen......
dus met kleine kinderen en dieren moet je altijd met alles rekening houden.

als je echt tijd genoeg hebt hoef je hem niet echt op te pakken als daar te veel jaagwerk voor nodig is,maar gewoon een hele tijd in het kippenhok verblijven zoals je vandaag gedaan hebt.

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor Chantal100136 » 07 apr 2019 21:48

danielb schreef:met dieren en kleine kinderen moet je ALTIJD voorzichtig zijn.
ook als je een brave haan hebt,want je weet nooit......
zelfs met HENNEN en kleine kinderen moet je opletten.
ikzelf heb momenteel geen hanen die (meer) aanvallen.
maar wel 2 hennen die vanuit het niets tegen je komen opspringen......
dus met kleine kinderen en dieren moet je altijd met alles rekening houden.

als je echt tijd genoeg hebt hoef je hem niet echt op te pakken als daar te veel jaagwerk voor nodig is,maar gewoon een hele tijd in het kippenhok verblijven zoals je vandaag gedaan hebt.



We zijn al een hele tijd verder maar ik zit nog altijd met mijn handen in het haar. De ene keer kan ik prima het hok in lopen en alles doen en de andere dag is het meteen bij binnenkomst al laten merken dat ik voor hem een indringer ben (maar niet extreem). Mij accepteert hij nu wel geheel maar als mijn kinderen überhaupt in de buurt komen (heb er nu een net omheen gezet zodat de haan er niet direct bij kan komen) vliegt hij alle kanten op en rent hij ze achterna etc. Vandaag met mijn oudste zoon rustig geprobeerd om te kijken hoe het gaat aangezien hij zou graag ook bij de kippen wou kijken. De haan viel mij daarop direct aan door te springen en keihard te pikken in mijn been. Bij mijn zoon deed hij nu niets maar dat kwam voornamelijk ook omdat ik alles goed in de gaten hield.
Later ben ik zelf nog een keer terug gegaan en toen was hij ook wel wat hyper, schuin aan komen lopen en tegen je aan gaan etc. Toen ik rustig ging zitten bij hem liep hij vervolgens weg dus ik denk dat het voornamelijk ook een bangerik is (hoop ik dan).
Ik wil echt niet zomaar een haan wegdoen want dat betekend denk ik dan direct de slacht maar het plezier van kippen houden ook voor de kinderen is op deze manier niet meer echt ter sprake.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 02:52

als het te veel stres meebrengt,dan kan je hem beter wegdoen.
en ja...
een haan die een bepaalde angst heeft (dus vooral zeer wantrouwig) en agressief is zal anders zijn dan een haan die bijna geen angst heeft en aanvalt.
het zal zeker en vast langer duren bij een zeer wantrouwige haan.
bij een haan die geen schrik heeft en aanvalt zal het enkel nodig zijn dat het geen zin heeft om aan te vallen.
een haan die aanvalt en regelmatig de benen neemt is het gewoon worden (om dus gewoon te doen) uiteraard moeilijker.
dan zul je hem zeker en vast toch tijdelijk op een zeer beperkte plaats moeten zetten en daar zoveel mogelijk bij gaan zitten.

wil allemaal niet zeggen dat het zal lukken,maar niet proberen is zowiezo niet slagen....

mijn oudste zijdehoenhaan (ik noem hem nog altijd rotzakje) heeft al 4 jaar geen mens meer aangevallen.
enigste wat hij niet aanvalt zijn zijdehoenhennen of mensen en 1 andere zijdehoenhaan.
bijvoorbeeld brahmahennen,andere gladvederige hennen,eenden en ganzen gaat hij regelmatig te lijf.
de ganzerik zet hem dan wel eens op zijn plaats hoor...
en uiteraard de brahmahaan die regelmatig in de buurt loopt moet hij ook voor oppassen :gutgut:
wou het van deze zijdehoenhaan gewoon toch ook effe delen.
je kunt er moeilijk voor zorgen dat een haan bijvoorbeeld andere dieren aanvalt omdat het nu eenmaal dieren zijn en deze heel de dag met elkaar rondlopen.
tenopzichte van een hond gaat eventueel wel omdat je de hond kunt leren bij je te blijven zitten als je zogezegde sessies uitvoerd.

en het zal wel niet bij iedere haan lukken en iedereen zal het ook niet kunnen denk.
vroeger regelmatig zelf een haan in de pot gedaan die aanviel.
tot....ik het na een tijd helemaal anders aanpakte.
daarna is het mij tot hiertoe altijd gelukt om zulkse hanen de mensen met rust te laten.
ik begin er meestal ook wel zo vroeg mogelijk mee en ik weet duidelijk wat NIET mag en dat scheelt al zeer veel.
al moet ik een half uur blijven staan,dan doe ik dat gewoon of begin bepaalde werkzaamheden uit te voeren en zoveelste dichter ze komen zoveelste liever heb ik het....omdat je in de erge gevallen de haan dan gewoon kunt oppakken (althans ikzelf toch) en moet je soms wel zeer snel zijn ;)
daarom is het soms nodig om hem tijdelijk op een beperktere ruimte te zetten zodat hij niet ver kan gaan lopen.
tis wel niet de bedoeling dat je achter hem aangaat hoor,maar wel voor zorgen dat je meteen in zijn territorium staat en laat zien dat jij daar kunt doen wat jij wilt doen.
dus gewoon zitten op een stoel of werkzaamheden uitvoeren.
maar als hij voor je neus staat,dan gewoon blijven staan of oppakken als dat gaat.
nooit weggaan als hij nog aant uitdagen is,want dat is voor de haan een overwinning die weer een hele tijd voor een boost zorgt voor de haan.
en NOOIT met voorwerpen of met je benen de haan op afstand proberen te houden,want zijn allemaal triggers die ook weer die boost in de haan naar boven brengt.

een haan die aanvalt hoeft trouwens niet altijd in de pot te belanden.
sommige mensen maken daar niet zoveel uit of als ze bij iemand anders terechtkomen,dan kan het karakter in bepaalde gevallen ook vanzelf dimmen.
als het allemaal niet lukt en het is niet leuk meer,dan moet je hem toch gewoon weg doen hoor.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 03:19

en wat doe je eigenlijk als de haan tegen je opspringt en begint te pikken?
of wat is je eerste reactie?
ik weet niet of ik het volgende al gezegd had...maar zelfs verschieten is een boost voor een agressieve haan.
tis ni altijd even gemakkelijk om niet te verschieten,maar ook dat moet je vermijden.
en zolang hij u nog te lijf blijft gaan,dan laat je uiteraard best de kinderen ver weg uit zijn buurt. (ze moeten geen trauma oplopen he ;) )
ik ben trouwens als klein kind zelf onverwachts aangevallen geweest door een zeer grote haan.
kan ik mij nog goed herinneren.
vader had toen 2 mooie grote hanen in huis gehaald.
die zijn toen dezelfde dag ALLEBEI de pot ingegaan ;)
ik weet dat toen ik ouder werd er ook terug meer kippen en dus ook hanen kwamen.
elke keer als er een agressieveling bijzat kreeg die een goede stamp onder zijn kont.
zijn allemaal agressieve hanen gebleven hoor (soms was dat een paar dagen of weken niet) maar dus uiteindelijk ook regelmatig de pot ingegaan. (zelf at ik er niet van,maar vader wel)
heb het dus na een tijd helemaal anders aangepakt (zoals ik eerder al had geschreven) en draag daar nu nog de vruchten van.
ik denk dat het voor mij beetje een gewoonte is geworden en is wel nodig geweest,want hou nu al jaren enkel hanen die al karakter vertonen.
en de afgelopen jaren zaten daar hanen bij tot 6kg....

2 jaar geleden per toeval ook geprobeerd met een vreemde overjarige haan.
had daar toen een topic over gemaakt omdat al de andere agressieve hanen hier steeds opgegroeid waren.
ik zal nog eens proberen om dit topic terug te vinden...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan van ongeveer 6 a 7 maanden oud

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 03:42

als je tijd en zin hebt,dan kun je dit topic eens doorlezen.
viewtopic.php?f=2&t=81163&hilit=agressieve+haan

haan was aangeschaft voor nieuw bloed en het leuke was dat hij aanviel en ik dus ineens dat topic kon schrijven.
heb er niet de tijd ingestoken dat ik normaal doe bij een agressieve haan (uiteindelijk wel voldoende tijd zoals je zult lezen) omdat het in dit geval eerder een test was met een totaal vreemde haan die agressief was en eigenlijk alleen bedoeld was voor nieuw bloed...
en heb toen voor mijzelf ook redelijk wat uiterste testen gedaan. (zoals na een tijd de hennen vastnemen en hoef jezelf niet te doen uiterraard,maar was om iets aan te tonen)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten