Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
dejongwever
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2019 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor dejongwever » 15 mei 2019 09:07

Wij vinden kippen erg leuk, onze zwager heeft nu Wyandotte kuikens en wij mogen straks een aantal van hem, om te proberen. We wouden zelf voor Brahma kippen gaan, maar vinden de Wyandottes ook erg mooi. Nu is alles aardig uitgedacht alleen zit ik nog met 2 dingen..

- De kippen zullen eitjes gaan leggen, maar ik begreep dat ze dit maar ongeveer 2 jaar doen en dan stopt dat? Mijn man zegt dat je ze dan omgewisseld/ verkoopt/ slacht. Hoe doen jullie dat? Zelf ben ik een dieren liefhebster en vind ik 2 jaar het kort.

- Wij hebben een mooie siertuin met aansluitend een moestuin, gevolgd door een grasveld en nog een en stukje siertuin. Het plan ligt nu zo dat de kippen dan op het grasveld kunnen en laatste stuk tuin( dit wordt uiteraard afgezet met gaas). Het grasveld met siertuin is 10X10 meter. Maar blijft dit wel gras en tuin als we de kippen los doen?


Als het door gaat bouwen we een kippen hok van 3,6 x 1,5 meter, het nacht verblijf wordt 1 x 1,5 meter en er zouden 3 Wyandottes in komen. Als we thuis zijn dan gaat het verblijf open en als we weg zijn zitten ze in hun verblijf.

Ben benieuwd of jullie onze vragen kunnen beantwoorden voor we overgaan tot bouw. :duimop:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor Jan Bollen » 15 mei 2019 11:03

Het zijn de industriële legkippen die gekweekt worden om 2 jaar iedere dag een ei te leggen. Gewone raskippen leggen niet iedere dag maar ik heb er hier nog een lopen van 7 jaar die regelmatig een eitje legt. Als je een 5 tal kippen neemt zal je weitje en tuin van 10 x 10 meter wel mooi groen blijven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2019 11:55

Idd. Zolang je geen hybriden koopt, heb je geen kans dat ze (zolang ze gezond zijn) na 2 jaar al stoppen met leggen.
Het wordt uiteraard als ze echt oud worden wel wat minder. Maar geen reden om ze weg te doen.

100m2 gras waar ze niet permanent op zitten, dat moet wel lukken om het gras te behouden. Voor 3 gemiddelde en vrij rustige kippen toch. Voorzie in hun ren een zandbad en dan gaan ze hopelijk ook geen kuil graven. :mrgreen:
Als ze ook toegang hebben tot de siertuin, weet ik niet wat dat gaat geven. Dat hangt af van wat je siertuin precies is en van je kippen. Wyandottes zijn rustig dus dat kan meevallen. Maar kippen met bevederde poten zoals Brahma's gaan doorgaans minder hevig scharrelen als rassen met kale poten. Ik zeg wel doorgaans want mijn Columbia-brahma scharrelt als de beste en heeft dan ook elk jaar welgeteld 3 weken (vlak na de rui) nog wat veren op haar voeten. De rest breekt ze af met scharrelen. :roll:

dejongwever
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2019 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor dejongwever » 15 mei 2019 15:01

In de siertuin staan onder andere hortensia's, vaste geraniums en een sier conifeer.

Bedankt voor jullie bericht, fijn om te horen dat kippen veel langer mee kunnen gaan. :duimop:

Pearlsofpassion schreef:Maar kippen met bevederde poten zoals Brahma's gaan doorgaans minder hevig scharrelen als rassen met kale poten. Ik zeg wel doorgaans want mijn Columbia-brahma scharrelt als de beste en heeft dan ook elk jaar welgeteld 3 weken (vlak na de rui) nog wat veren op haar voeten. De rest breekt ze af met scharrelen. :roll:

Wat sonde!

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor Deborah123 » 15 mei 2019 18:44

Mijn cochins met pootbevedering scharrelen net zo veel als de 2 dames zonder, ze worden dan wel erg vuil van onderen :gutgut:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat te doen na eierstok en hoe behoudt je je grasveld/siertuin.

Berichtdoor Kip La La » 15 mei 2019 21:22

dejongwever schreef:De kippen zullen eitjes gaan leggen, maar ik begreep dat ze dit maar ongeveer 2 jaar doen en dan stopt dat? Mijn man zegt dat je ze dan omgewisseld/ verkoopt/ slacht. Hoe doen jullie dat? Zelf ben ik een dieren liefhebster en vind ik 2 jaar het kort.


Afbeelding


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liesdepies en 14 gasten