Welke hennen bij Brahmahaan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Tante Trui 2019
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2019 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Tante Trui 2019 » 29 okt 2019 10:01

Hallo,
Voor twee Brahmahanen zoek ik hennen, maar welk ras? Ze hebben een poosje bij legkippen gestaan maar door het treden zijn die kipjes nu helemaal kaal.
Ik zoek dus hennen die, het treden van een Brahma wel aankunnen zonder kaal te worden op de rug, die goed leggen (eieren voor verkoop ad deur) en die tam zijn (ivm kinderboerderij).
Gr. Tante Trui

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 okt 2019 18:19

Hoeveel hennen zaten erbij?
En waren ze allemaal kaal?

Want ik heb Brahma kriel haan en er zitten 5 hennen bij maar hij heeft 1 favoriete hen en die treedt hij ook kaal. En zij is ook een Brahma kriel.
Ik denk eigenlijk niet dat het ras van de hennen daar veel invloed op heeft. Wel de grootte van de haan tov de hen. Dat kan best wat in verhouding zijn natuurlijk. Maar hier wordt dus het favoriete hennetje toch kaal...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Roan12 » 29 okt 2019 19:01

Dat heeft ook met de leeftijd van de haan te maken en hoe fel hij is met treden. Inderdaad een favoriete hen wordt vaker getreden door een haan. Daarbij komt ook dat een jonge haan ook vaker wil treden.

Het ras maakt niet zo zeer uit, wel de grootte van de hennen. Het is belangrijk dat een grote haan geen hele kleine hennen treedt. Hierdoor kunnen de hennen het gewicht van de haan niet houden en zich zo blesseren. Hennen van gelijke grootte als de haan, zou ik erbij zoeken.

Tante Trui 2019
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2019 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Tante Trui 2019 » 29 okt 2019 19:18

Pearlsofpassion schreef:Hoeveel hennen zaten erbij?
En waren ze allemaal kaal?

Want ik heb Brahma kriel haan en er zitten 5 hennen bij maar hij heeft 1 favoriete hen en die treedt hij ook kaal. En zij is ook een Brahma kriel.
Ik denk eigenlijk niet dat het ras van de hennen daar veel invloed op heeft. Wel de grootte van de haan tov de hen. Dat kan best wat in verhouding zijn natuurlijk. Maar hier wordt dus het favoriete hennetje toch kaal...


Er zaten zes hennen (van die standaard bruine leghennen) en 17 hanen waarvan drie hele grote Brahmahanen.... (Er worden regelmatig hanen gedumpt, de meeste zijn nu weggebracht). Dus wat nu eigenlijk het probleem was weet ik niet, of al het treden van al die hanen of het treden door de te grote brahma’s?
Overigens nu de hennen veilig apart zitten van de Brahma’s, wil die ene favoriete hen heel graag de ren uit naar die Brahmahanen :?

Tante Trui 2019
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2019 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Tante Trui 2019 » 29 okt 2019 19:20

Roan12 schreef:Hennen van gelijke grootte als de haan, zou ik erbij zoeken.


Kun je me wat rassen als voorbeeld geven? :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 okt 2019 21:53

6 hennen bij 17 hanen? :shock:
Euhm, arme hennen!
Das wel logisch dat ze dan kaal worden.

3-4 hennen per haan is een goed idee, denk ik.
Misschien dat minder ook kan als de hanen wat ouder zijn, of minder trederig... Maar ik zou toch steeds minimum 2 hennen per haan houden.
Mijn haan is blijkbaar nogal hevig want die treed nu zelfs tijdens de rui en in de lente en zomer meermaals per dag. Hij is nochtans al vier jaar...

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 okt 2019 21:55

Ik denk dat enkel Brahma hennen en Giant hennen een partij zijn voor hevige Brahma hanen. Misschien dat een grote Orpinton ook nog wel kan.
Eens zoeken op grote kippenrassen he.

Tante Trui 2019
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2019 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke hennen bij Brahmahaan

Berichtdoor Tante Trui 2019 » 29 okt 2019 22:32

Pearlsofpassion schreef:Ik denk dat enkel Brahma hennen en Giant hennen een partij zijn voor hevige Brahma hanen. Misschien dat een grote Orpinton ook nog wel kan.
Eens zoeken op grote kippenrassen he.


Ga ik doen! Erg bedankt voor de tips.

:-D


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten