PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 01 feb 2024 22:29

Wat verontwaardiging op linkedin, hoop dat er wat mensen wakker geschud worden.

Geen idee of dit werkt:

https://www.linkedin.com/posts/buddingb ... member_ios

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 01 feb 2024 22:31

Ik vind deze reactie wel passend, op een persoon die besloten heeft zijn eieren niet meer te eten totdat ze zijn getest. Kosten worden geraamd op +-200eu:

“ ik zou die 200 euro er wel voor over hebben, maar dit gaat over een breed maatschappelijk probleem, lijkt me dat er snel een landelijk onderzoek moet komen, zodat bron c.q maatregelen inzichtelijk worden. Anders gaan we op individuele basis blind commerciële laboratoria spekken. “

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 feb 2024 23:10

Waarom focus je je dan op je eieren vraag ik me af.
Je krijgt zoveel binnen via zoveel verschillende wegen. Tov die hoeveelheid weegt zo'n beetje in je eitjes toch niet op?
Tenzij je nu naast de fabriek woont of een duidelijke vervuilhaard, snap ik dit eigenlijk niet.

Lijkt een beetje overreactie op een detail uit het grote plaatje, lijkt mij.

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 02 feb 2024 07:28

Precies dit. Eieren met verhoogde waardes, door heel NL, op het oog random locaties, lijkt een indicator dat er sprake is van grootschalige vervuiling van bodem/drinkwater/lucht. En dat gaat echt niet alleen in onze hobby eieren zitten. Dat zit dan ook in (bio) groente/fruit etc. En kennelijk niet alleen naast bekende vervuilde locaties.

Zorgwekkend wat mij betreft. En ik vind het nog erg stil hierover. Veel mensen, waaronder ikzelf zijn naief over het onderwerp. PFAS in bestrijdingsmiddelen? Ik had geen idee. In mijn beleving was de industrie een decenia terug al gestopt met PFAS productie.

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 02 feb 2024 07:44

Recent bericht NOS:

https://nos.nl/l/2507151

Ik ben wel geinteresseerd in het onderzoek van 10 jaar geleden.

Ook hier wordt niet breder gekeken dan hobby kip eieren….

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 02 feb 2024 07:44

Recent bericht NOS:

https://nos.nl/l/2507151

Ik ben wel geinteresseerd in het onderzoek van 10 jaar geleden.

Ook hier wordt niet breder gekeken dan hobby kip eieren….

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 feb 2024 08:09

Kip-Ei-Kip-Ei schreef:Precies dit. Eieren met verhoogde waardes, door heel NL, op het oog random locaties, lijkt een indicator dat er sprake is van grootschalige vervuiling van bodem/drinkwater/lucht. En dat gaat echt niet alleen in onze hobby eieren zitten. Dat zit dan ook in (bio) groente/fruit etc. En kennelijk niet alleen naast bekende vervuilde locaties.

Zorgwekkend wat mij betreft. En ik vind het nog erg stil hierover. Veel mensen, waaronder ikzelf zijn naief over het onderwerp. PFAS in bestrijdingsmiddelen? Ik had geen idee. In mijn beleving was de industrie een decenia terug al gestopt met PFAS productie.


Aha, daar verschillen wij dan in. Ik wist al m'n hele leven dat alles vervuild is dus dit verbaast me helemaal niet. Ik weet ook heel goed dat dit maar 1 voorbeeld van vele honderden vervuilende stoffen is en het topje van de ijsberg. Vandaar dus geen paniek. Ik denk:dit weten we toch al jaaaren? En ondertussen doet men bewust duchtig verder. Daar wordt ik wel heel kwaad van. Het beleid blijft dit maar toelaten. Er wordt nu gelukkig al iets aan micro- en nanoplastics gedaan, maar er is natuurlijk nog veel meer nodig.

Ik ben natuurlijk altijd met biologie en het milieu bezig geweest en ben een kind van die generatie.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor danielb » 02 feb 2024 08:37

iedereen moet ook een beetje naar zichzelf kijken.
niet alleen fabrieken of de overheid is schuldig,maar ook de mens die vroeger gewoon hun afval op een vuurtje gooiden. (dit heb ik hier al eens aangehaald)
gelukkig mag dit niet meer,maar toch zijn er nog mensen die dit doen.
maar alles wat je OOIT op eigen grond verbrand hebt of de vorige eigenaar die dit ooit gedaan heeft....,zit die vervuiling ook nog altijd in die grond.
pfas kunnen pas verbranden bij meer dan 1000 graden. (heb het nog eens opgezocht en is eigenlijk pas vanaf 1100 graden dat het grotendeels word vernietigd,maar er moet eigenlijk verbrand worden bij een temperatuur van 1440 graden om het volledig te vernietigen)
een temperatuur die bij een gewoon vuurtje bijlange niet gehaald word.

iets wat jezelf kunt doen op eigen bodem is brandnetels laten groeien en dit jaarlijks afvoeren en dan ben je weeral zelf een deel van mogelijkse pfas vanaf.
of dit op een aparte afgebakende composthoop gooien,ver weg van je kippen....
ook berkenbomen nemen een groot deel pfas op.
dus als je nog eens een boom plant,dan kun je daar eens aan denken. (op zich zal elke boom dit wel doen,maar berkenbomen staan er bekend om)
ook bramen nemen pfas en dit is al lang bekend en daarom werd er vroeger aangeraden (althans in mijn jonge tijd al) om bramen alleen te plukken in bosgebied en niet langs straat kanten.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: PFAS

Berichtdoor Jeroen » 02 feb 2024 09:23

Wat ik geloof ik niet in de comments gezien heb. Momenteel wordt o.a. het verpakkingsmateriaal van kippenvoer verdacht, papieren zakken met een pfas-laagje aan de binnenkant. Dat zou kunnen verklaren waarom de ene houder wel en een paar km verderop iemand geen probleem heeft, merkafhankelijk. Bovendien zou het verklaren waarom in de industrie, waar voer niet verpakt is, het probleem niet speelt. Niks bodem en kampvuurtjes dus.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 feb 2024 09:27

Nou, ik verbrand nooit iets of gooi nooit zelfs maar afval in de natuur of mn tuin.
Maar het kan uiteraard wel van doorheen.
Ik heb al op 3 verschillende locaties gewoond en overal vind je wel schoenen of flessen oid in de grond terug als je gaat graven. De tijden waren ooit heel anders.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abyz12345 en 6 gasten