Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Trea » 16 nov 2016 09:53

Stelling:
Een verwilderde tuin is voor kippen en andere dieren rijker aan insecten en gezonder om in te scharrelen dan een tuin met bloemen en planten uit een tuincentrum.

Daar zijn meerderde redenen voor.
1
Een tuin met planten die hier van nature voorkomen zijn rijk aan insecten. De uitheemse soorten zijn bv geen waardplanten voor vlinders en andere insecten. De natuurlijke tuin is voor kippen en andere vogels daarom rijker aan scharrel voedsel.

2
Sierplanten uit tuincentra komen vaak uit kassen waar niet al te zuinig met gif wordt gewerkt. Deze planten zijn niet bedoeld voor consumptie en er zijn weinig restricties voor de hoeveelheid gif die in de bijgeleverde grond en op de plant mogen zitten.Dat houdt dus in dat er gif zit in een tuin met veel nieuwe planten die zijn aangekocht bij de gangbare winkels (tuincentra, maar ook bij bouwmarkten en winkels met dierbenodigdheden zoals Welkoop).

Als je planten zoekt voor je tuin waar ook kippen of vogels in scharrelen kun je daarom beter aan familie, buren of kennissen vragen of zij voor stekjes voor je hebben.

Gifloze tuincentra zijn er nauwelijks. Weet je er een? Laat dat hier svp weten. Bij biologische winkels kun je soms ook wel gifloze bollen, bloemenzaad en snijbloemen kopen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Trea » 16 nov 2016 10:28

Ik heb een biologische kwekerij gevonden in Ede. Vanaf maart zijn ze weer open.
http://www.hessenhof.nl/hor_nl35.html

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor jantien » 17 nov 2016 08:50

En dan heb je alles mooi biologisch en gifvrij aangelegd en dalen er vanuit de lucht allerlei giftige stoffen op en in :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Trea » 17 nov 2016 22:49

Het vogelgriepvirus is geen gif. :mrnono:

Wat het gif in sierplanten uit tenscentra doet is de dieren verzwakken. En dan gaan de diertjes sneller dood als ze ziek worden van een virus.

Zo gaat het tenminste bij de bijen. de bijen sterven volgens de onderzoeken van Bayer niet van het gif. En daar zijn ze jarenlang mee weggekomen. Ondertussen gingen de bijen wel massaal dood door de combinatie van het gif en een ziekte (varoamijt en schimmelinfecties). Een ziekte kan door het gif dus makkelijk toeslaan bij de bijen.

Inmiddels is aangetoond dat niet alleen bijen maar heel veel insecten soortgelijke problemen ondervinden. En ook de eters van de vergiftigde insecten. Gif stapelt en wat nu gebeurt begint steeds meer te lijken op het verhaal dat we kennen van DDT.

Lees dit maar eens als ik je niet kan overtuigen:
http://www.greenpeace.nl/sierteelt/

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor danielb » 17 nov 2016 23:22

als je dan toch zo milieu vriendelijk wilt werken,dan kan je best elk jaar je eigen planten kweken van eigen zaad,stekken,bollen enz......
dan komt er ook geen extra vervuiling door het vervoer in de lucht :gutgut:
of extra vervuiling door de verwarming die een kwekerij gebruikt.
je kan daar dus heel ver ingaan ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Trea » 18 nov 2016 00:10

Klopt Daniel. Alleen ben ik niet zo'n ijverige tuinierster.

Maar ik koop inderdaad, sinds ik dit weet, nog maar weinig bloemen en planten. Wat overblijft in de tuin is dat wat het goed doet. En als je niet al te ijverig schoffelt komt er regelmatig spontaan h.e.e.a. omhoog. Zoals een jonkie van de vlinderstruik en een paar lavendelplantjes.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Trea » 02 aug 2017 00:22

Tuinen in België minder giftig.

22 JUNI 2017 LEESTIJD: 2 MINUTEN

België vindt glyfosaat bloedlink en voert verbod in, Nederland wacht af
In tegenstelling tot Nederland wil België wel zo snel mogelijk een verbod op onkruidverdelgers met de mogelijk kankerverwekkende stof glyfosaat invoeren. Het verbod geldt voor particulieren.

https://zembla.vara.nl/nieuws/belgie-vi ... d-wacht-af

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor peertje » 02 aug 2017 11:13

... ik zaai zowat al mijn planten zelf en in beste hoeveelheden...
Is helemaal niet zo'n gedoe ook: zak potgrond halen in december, platleggen en zijkant er helemaal uitsnijden. Zakje zaad los door de toplaag werken, water geven en weer afdekken met het losgesneden stuk plastic. Als het zaad kiemt plastic verwijderen en de zak op een koude en lichte plaats leggen (vorstvrij).
In maart/april dan in de tuin uitplanten.
Op deze manier gekweekt krijg je zoveel planten dat ik mijn collega's ook blij maak... de opkomst is veel beter en bijna alles overleeft ook.
Bijgaand een foto... december 2016 gezaaid... stukje van mijn tuin.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor Fryske » 02 aug 2017 11:27

Dat ziet er goed uit Peerje. Ik ben ook zo'n zaden verzamelaar. Soms krijgt mijn man er een punthoofd van. Voorbeeld: Hij gaat het liefst elke week met de bosmaaier te keer in de wal en rondom de oude wilgen. Ik wil alles zo natuurlijk mogelijk. Hij mag nu niet van.mij maaien omdat de bossen met kattenstaarten en moerasspirea zo prachtig staan :-D

Straks als het uitgebloeid is en ik zaden verzameld heb van alles en nog wat dan mag hij weer :duimop:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Een gezonde tuin voor kippen en andere vogels

Berichtdoor peertje » 02 aug 2017 11:36

Ja dank je!... de kattenstaarten doen het hier ook geweldig! Ik had één zakje zaad... stofzaad is het... zijn met honderden opgekomen :mrgreen:
Op de foto is meest polei trouwens... een geweldig mooie -helaas licht giftige- muntsoort
Nu dus een stuk tuin vol bijen en vlinders... volgend voorjaar scheuren en dan staat mijn hele tuin vol... 200 m2 bloemen van april tot oktober :duimop: ...


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten