Giftige bloemen/planten

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Giftige bloemen/planten

Berichtdoor kiekenboerinneke » 29 jun 2017 16:29

Bij ons in de straat hebben veel mensen vingerhoedskruid als "sierbloem" in de tuin staan.. Maar daar blijft het niet bij: er groeit ook vingerhoedskruid in de grachtkanten en deze worden zo lang dat ze uiteindelijk de straat op groeien.
Nu weet ik wel dat dit een giftige plant is ( en mijn Dochterlief wist dit ook op vrij jonge leeftijd ), maar ik vroeg me af - aangezien de meeste mensen je raar bekijken als je iets van planten/bloemengeneeskunde afweet - hoeveel mensen - en vooral kinderen - weten eigenlijk nog wat wel/niet giftig is?
Voor't zelfde geld heb je een stelletje spelende kinderen die denken " Mooie bloemetjes voor mama plukken " en achteraf doodziek zijn of krijg je van je buurvrouw een "lekker zelfgebrouwde kop vergif" alleen denkt zij dat ze gewoon een kruidenthee gezet heeft.
Ik dacht misschien een soort "databank" aan te leggen van alles wat in je tuin kan groeien en voor mens en dier giftig is, inclusief een foto van de plant/bloem zodat deze duidelijk herkenbaar is en uit de tuin verwijderd kan worden. ( Indien je een nieuwsgierig (klein)kind of veelvraat van een huisdier hebt,bv. )
Het is gewoon maar een ideetje....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Giftige bloemen/planten

Berichtdoor Trea » 29 jun 2017 23:51

Geen gek idee KB. Ik heb als kind wel eens boterbloemen gegeten. Klinkt eetbaar niet waar? Maar ik kwam er later achter dat ze giftig zijn.

Vingerhoedskruid, boterbloemen, bereklauw, taxusbessen, gouden regen, look zonder look en nog vele andere bloemen, bessen en kruiden staan al ergens op een website. Ik zoek die zo wel even opr. Dan hoeven we hier niet alles te herhalen wat al bekend is.

P.s. De lijst is bedoeld voor voliere niet voor kinderen:
http://www.vogelweetjes.nl/page/beplanting.html


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten