'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Berichtdoor magreth rozenveld » 11 apr 2009 18:30

Velen hadden dit vermoeden al...
Eigenlijk wisten wij het al.

http://www.boerderij.nl/http://www.boer ... elpest.htm

'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'
08 apr 2009 17:22



Pluimvee van hobbyboeren heeft in 2003 een marginale rol gespeeld bij de verspreiding van vogelpest in Nederland.

Dat concluderen wetenschappers van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, de Animal Sciences Group en de Wageningen Universiteit in een publicatie in het vaktijdschrift Preventive Veterinary Medicine.

De wetenschappers baseren zich op een epidemiologische analyse met behulp van een model. In dit model zijn de gegevens van de uitbraak van vogelpest van het virustype H7N7 in 2003 verder geanalyseerd. Het pluimvee op de hobbyhouders bleek hierbij veel minder ontvankelijk voor een besmetting door het virus dan het pluimvee op professionele bedrijven.

Bron: agrarisch dagblad auteur: Mariska Vermaas


En zo bestrijden wij de vogelgriep... :-D

GEZONDHEID:
Vogelgriep kan niet tegen zeep
Joren Gettemans

BRUSSEL, 9 april 2009 (IPS) - Zepen en detergenten die gewoon in de winkelrekken liggen blijken een prima middel om de gevreesde vogelgriep in te dammen, zo ontdekten Pakistaanse wetenschappers.

Uit de studie in het Virology Journal blijkt dat de regelmatige schoonmaak van stallen, gereedschap en voertuigen met gewone zeep en detergenten, de verspreiding van het H5N1-virus aanzienlijk kan tegengaan.

De wetenschappers testten daarvoor zepen en detergenten uit de alledaagse Aziatische supermarkt. Ze kwamen tot de conclusie dat het virus binnen de vijf minuten gedood werd in een concentratie van 0,1% detergent en de rest zeep, en vrijwel onmiddellijk bij hogere concentraties detergent.

Dat is erg snel in vergelijking met andere methoden die de wetenschappers onderzochten, zoals ontsmettingsmiddelen, ultraviolette stralen of hitte. Bij opwarming tot 56 graden Celsius bijvoorbeeld duurde het een half uur om het virus te doden.

Ondanks de goede resultaten met zeep blijft het volgens de auteurs nodig om vogels te vaccineren. Maar ze duiden wel op het belang van de studie omdat veel vogelkwekers vaccinaties te duur vinden, en op deze manier toch de verspreiding van het virus kunnen tegengaan.

De 3 R'en dus, rust, reinheid en regelmaat :mrgreen:

Gebruikersavatar
tokkietok
Berichten: 2349
Lid geworden op: 25 jul 2008 01:47
Land: nederland
M/V: V
Locatie: stellendam

Re: 'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Berichtdoor tokkietok » 11 apr 2009 18:38

:-) ok bedankt voor al deze informatie .

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: 'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Berichtdoor anke x » 11 apr 2009 19:05

En wij met z'n allen netten spannen en de kipjes binnen houden... :roll:

Gebruikersavatar
jzuul
Berichten: 701
Lid geworden op: 29 jun 2008 15:00
Land: belgie
M/V: M
Locatie: anzegem(W.VL)
Contacteer:

Re: 'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Berichtdoor jzuul » 11 apr 2009 19:16

ocharme mijn ganzen van in die tijd, ik was op bosklas en mijn vader moest ze verzorgen, maar ja je kent dat he als het zelf niet doet...
als ik terug kwam bleken er maar 2 van de 4ganzen over omdat hij ze vergeten was water te geven. jammer maar ja kan gebeuren hé!!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: 'Hobbypluimvee geen rol in verspreiding vogelpest'

Berichtdoor Lies » 11 apr 2009 19:37

jzuul schreef:ocharme mijn ganzen van in die tijd, ik was op bosklas en mijn vader moest ze verzorgen, maar ja je kent dat he als het zelf niet doet...
als ik terug kwam bleken er maar 2 van de 4ganzen over omdat hij ze vergeten was water te geven. jammer maar ja kan gebeuren hé!!



Nou nee, eigenlijk kan dat niet gebeuren als je verantwoordelijkheid voor dieren draagt. Dat bedoel ik verder niet naar hoor. Ik snap alleen niet helemaal dat er geen water was want ganzen horen toch te zwemmen?

@Magreth: Prrrachtig :P


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten