Vogelgriep 09.11.2016

Hier staat alles over de Vogelgriep
daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor daphne7b » 09 nov 2016 20:33

Ik schrik me rot van net of ben ik de enige?

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Skipper » 09 nov 2016 20:41

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... den-vogels

Bedoel je dit? Ophokplicht voor bedrijven. Wauw. Ik heb al eens topics gelezen hier over de vogelgriep van een paar jaren geleden. Heftig.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Skipper » 09 nov 2016 20:47

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... den-vogels

Kamerbrief met daarin melding over gevonden dode, besmette wilde vogels in de buurt van Monnickendam

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor daphne7b » 09 nov 2016 21:01

Ja, het lijkt op een voorzorgsmaatregel maar ben als de dood dat ze aan mijn pluisjes komen!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor José » 09 nov 2016 23:36

Niet direct in de stress schieten! Dit komt geregeld voorbij. In eerste instantie is het altijd bedoeld voor pluimveebedrijven. Pas als ze het echt ernstig vinden gaan ze ook de restricties voor hobbyhouders invoeren.
Dat ze pluimveebedrijven alarmeren is logisch, daar zijn miljoenen mee gemoeid. Het gaat tenslotte alleen maar om het economisch gewin. De overheid weet heel goed dat die paar hobbykippen (in vergelijk met de industrie zijn dat er maar een paar) er nauwelijks toe doen. Want de besmetting komt voornamelijk door overvliegende wilde vogels. En of jouw kipjes dan buiten of binnen zitten maakt natuurlijk niets uit. Voor de overheid dan.

Je kan er op voorhand voor kiezen om je kippen nu al te beschermen tegen mogelijk onheil. Dan moet je zorgen voor een overkapping over je ren en ze daaronder houden. Een dekzeil volstaat al. Ook afdekken naar de kant waar de wind meestal vandaan komt.

En ja, de H5N8 is volgens de experts 'hoog pathogeen'. Oftewel: besmetting treedt snel en gemakkelijk op.

Maar aan de andere kant geeft de overheid er de laatste jaren blijk van te snel conclusies te trekken. Wat ontelbaar veel pluimvee achteraf onnodig het leven kostte door paniekreacties.

Dus ik zou zeggen: wacht het even rustig af, zorg dat je voorbereid bent en geniet intussen van je kippen!

Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Miriam66 » 10 nov 2016 06:35

José. Bedankt voor je heldere commentaar. Dat wat ik zelf al dacht. Gewoon even afwachten en niet meteen in de stress. :duimop:

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor daphne7b » 10 nov 2016 07:27

Dank je wel José, zal het boterhamzakje van de hyperventilatie even opzij leggen ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor José » 10 nov 2016 08:45

Adem rustig in..... adem rustig uit....

In 2004 was de eerste ophokplicht, toen ook voor hobbypluimvee. Ik kan me dat goed herinneren. Kennissen die wel 80 stuks pluimpjes hadden lopen namen dat zo serieus dat ze in paniek heel veel geld hebben uitgegeven om het weiland bij het woonhuis gedeeltelijk te overkappen. Alles moest ineens tezamen worden gedreven op een stukje weiland van pakweg 10x6 meter, overdekt en afgeschermd. Kippen, eenden, kalkoenen, pauwen, alles. Zelfs de geiten hebben ze veilig opgeborgen omdat het heel onzeker was wat de risico's waren. Je kunt je wel voorstellen dat dat een puinhoop werd en tot veel frustratie bij de eigenaren leidde. Maar de dreigingen vanuit de overheid omtrent controles en boetes logen er niet om en echte info werd niet gegeven. Die mensen zaten er compleet doorheen. Om over de dieren zelf maar te zwijgen.

En toen bleek het een aantal weken later storm in een glas water. Inmiddels weten we meer over het fenomeen vogelgriep. Maar ja, de overheid zaait nou eenmaal graag paniek, dus ook zoiets als vogelgriep staat eens in de zoveel jaren weer op het programma. En dan worden er weer PREVENTIEF honderdduizenden kippen, eenden en kalkoenen geruimd. Intussen leren ze niets van hun eigen wanbeleid.

En natuurlijk, als er een kaalslag onder gevederde vrienden plaatsvindt is dat niet best. Maar het is niet meer te omzeilen, het zal zo blijven. En als het ook pathogeen naar mensen is, is dat ook niet best. Maar als je nagaat hoeveel risico mensen elke dag lopen op allerlei virussen en andere micro-organisme infecties, is dit slechts een zoveelste 'incidentje'.
En juist dat blazen ze dan op.

Naar mijn mening zouden kippen allang zijn uitgestorven als alle onheilsberichten ook zouden zijn uitgekomen. En kippen doen het al eeuwen lang prima. Ok, het ene jaar worden ze meer geplaagd door van alles dan in andere jaren. Zo was dit jaar letterlijk een 'pokkenjaar'. En ook de bloedmijt had succes.
Uiteindelijk zal het ook hiermee wel weer goed komen. Gewoon alvast voor de zekerheid een zeiltje halen bij de bouwmarkt en afwachten. Succes allemaal!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Fryske » 10 nov 2016 10:21

:gutgut: Ik denk steeds wanneer gaan ze nu alle fijnstof veroorzakende dingen verbieden.....
Of fietsen....of vuur....of.....De mens....

:mrnono:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Kip La La » 10 nov 2016 10:47

José schreef:Maar het is niet meer te omzeilen het zal zo blijven...
Gewoon alvast voor de zekerheid een zeiltje halen bij de bouwmarkt en afwachten.


Dat is grappig uitgedrukt.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten