update ziekte van new castle??? (Belgie)

Hier staat alles over de Vogelgriep
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 28 sep 2018 17:19

iemand een idee wanneer er een nieuwe update komt ivm de ziekte van new castle?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor Trea » 28 sep 2018 21:13

Dit is voor zover ik lan zien het meest recente nieuwsbericht van de FAVV.

http://www.favv-afsca.be/professionelen ... 09-05b.asp

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 28 sep 2018 22:40

wanneer er de volgende update gaat komen Trea...
of dat ergens te vinden valt.
en niet voor professionelen,maar voor particulieren... (consumenten)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor Trea » 29 sep 2018 01:57

De favv schaart alles onder professioneel. Ook de faq voor hobbyhouders.
Hier plaatsen ze zo te zien alle info over NDC als er iets nieuws onder de zon is. : http://www.favv-afsca.be/professionelen ... newcastle/

De faq is redelijk recent. Dd 14 september. Helaas mogen particulieren in België op dit moment nog niets verkopen (behalve op tentoonstellingen).

Waneer de volgende nieuwsbrief uitkomt zal denk ik afhangen van de niet te voorspellen nieuwe ontwikkelingen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 29 sep 2018 10:45

die info had ik al...
maar vorig jaar werd er met de vogelgriep nog een minimum datum gegeven en had je al kans op.......
nu is er helemaal geen minimum datum te vinden.
en dat zou ik dus wel graag ergens zien.....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 01 okt 2018 02:48

nog eens nagelezen en gevonden wat betreft de mogelijkse tijdsduur van de laatste maatregelen....
het is voor onbepaalde duur en dus zowiezo geen datum om naar uit te kijken :duimneer:
kan dus nog een maand,2 maanden,tot eind vant jaar of misschien voor altijd zijn.... :duimneer:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 18 okt 2018 17:50

nieuwe wetgeving in Belgie :
http://www.favv.be/newsletter-da-vt/new ... 228_nl.asp

B. De registratie van houders van hobbypluimvee en van duiven.
1. Elke houder van grote aantallen hobbypluimvee (= pluimvee dat nooit in de voedselketen komt), dit is vanaf 200 stuks, moet zich laten registreren in SANITEL. Dit geldt ook voor de houder van minder dan 200 stuks hobbypluimvee, wanneer die wenst deel te nemen aan commerciële verzamelingen.

ikzelf heb zowiezo geen 200 stuks,maar als ik elk jaar wat dieren wil wegdoen,dan zal ik waarschijnlijk ook geregistreerd moeten zijn als ik deze wil verder verkopen...
denk dat als de dieren niet geregistreerd zijn er ook niet meer mag verkocht worden aan een opkoper of via internet....
het fokken zal dus vanaf volgend jaar bij mij zowiezo ZEER beperkt zijn of misschien helemaal niet....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 27 okt 2018 01:47

ik vraag mij af wat er straks nog meer verboden word in Belgie...
als de wetgeving zo blijft,dan mag je als particulier zelfs geen 1 nestje kuikens meer verkopen.
zal volgens de wet enkel mogen als :
1 : de dieren geringd zijn. (enkel particulieren moeten hun dieren ringen)
2 : ingeent zijn. (kan ik eventueel nog verstaan alhoewel wilde vogels ook niet ingeent worden...)
3 : je geregistreerd bent bij sanitel. (wat ook nog eens geld kost)

als je dus eens 1 klein nestje kuikens hebt en daarvan bijvoorbeeld maar 1 (geringde) haan van wilt verkopen/vervoeren of gratis weggeven,dan kost dat door de nieuwe wet al 21 euro....
indien je meerdere kuikens/nesten hebt en jaarlijks meerdere kippen verkoopt,dan is dat nog te doen,maar als het er op aan komt,dan mag je in Belgie straks niets meer doen....
en de hobby kost zowiezo al meer geld,dan dat je er voor terugkrijgt,maar dat begrijpt het favv precies niet...
en die 21 euro is op zich niets,maar langs de andere kant geld klopperij.
moet een registratie nu echt geld kosten...???

laten we maar hopen dat ik het allemaal verkeerd gelezen en begrepen heb,want vind het de spuigaten uitlopen in Belgie.
gelukkig zijn er momenteel nog kleine achterpoortjes,maar voor hoe lang...???
straks word alles professioneel wat betreft pluimvee en het grote aanbod aan leuke kruisingen zal dan ook zowiezo wel wegvallen (sommige mensen vinden dat nu eenmaal soms mooier/leuker).
maar fokken van rasdieren zal dan ook meer en meer terecht gaan komen bij professionelen waarbij er na verloop van tijd veel rassen kunnen verloren gaan,want de mensen die zich jaren hebben ingezet voor een bepaald ras gaan echt niet kunnen concureren met grote pluimvee bedrijven.(en dan heb ik het niet over mijzelf hoor ;) )
bijvoorbeeld zijdehoenders,brahmas,cochine,wyandotte worden al bij bepaalde groothandelaars opgefokt...

Gebruikersavatar
Guido_db
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2018 08:46
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor Guido_db » 06 nov 2018 21:06

ik vrees dat het FAVV de hobby liefhebber stilaan wil laten uitsterven. In Belgie / Mol 'was' er een mooie dierenmarkt die nu langzaam aan het uitsterven is. Particuliere Vogelliefhebbers zijn hier al langer niet meer welkom. :evil:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: update ziekte van new castle??? (Belgie)

Berichtdoor danielb » 08 nov 2018 20:58

tis erg gesteld in Belgie ja.
ik vind het vooral erg voor de mensen die soms al tientallen jaren bezig geweest zijn met bepaalde rassen en nieuwe kleuren enz...


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten