Schouwlamp maken

Vaak gestelde vragen over ziekten en voortplanting, naslag- en bewaaronderwerpen.
Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Schouwlamp maken

Berichtdoor Robevis » 30 apr 2005 12:46

Regelmatig komt het fenomeen schouwlamp in de topics over broeden aan de orde. Vaak zijn er mensen die niet weten wat een schouwlamp doet en waar je zoiets kunt kopen. En misschien nog wel belangrijker: "hoe maak ik zelf een schouwlamp?"

Het principe van de diverse schouwlampen blijft uiteraard hetzelfde. De werking berust op het doorschijnen van een bebroed ei om zodoende vast te stellen of in het bebroede ei zich een kuiken aan het ontwikkelen is. Dit doorschijnen kan het beste geschieden in een donkere omgeving omdat het "zicht" dan het duidelijkst is. Doe dit echter niet te lang daar door de warmteontwikkeling t.g.v. de vaak gebruikte gloeilamp het embryo kan afsterven en dit willen we nu juist niet bereiken met het schouwen.

Het zelf maken van een schouwlamp kan uiteraard op verschillende manieren. Je kunt het zo eenvoudig en goedkoop en ook zo ingewikkeld en duur maken als je zelf wilt. Omdat het vaak moeilijk is om in een paar zinnen aan een ander uit te leggen hoe je e.e.a. maakt, heb ik de vrijheid genomen om hier enkele foto's te plaatsen van een eenvoudig zelf te maken schouwlamp, die zijn goede werking al verscheidene keren heeft bewezen.

Omdat ik gekozen heb voor het maken van een schouwlamp die iets vaker mee moet gaan dan één broedseizoen, is de keus niet gevallen op een kartonnen doos met hierin een looplamp, maar een stevig houten bakje met hierin een fitting en lamp (60 watt).

Op de voorkant heb ik een schakelaar gemaakt zodat eerst rustig het eitje op het deksel kan worden neergezet. Hierna kan het licht worden ingeschakeld. Het mooie is dat je niet eerst gelijk verblind bent door licht wat vanuit een gat je in het gezicht schijnt. Je ziet meteen goed hoe het embryo zich wel of niet ontwikkeld heeft. Na het schouwen kan de lamp worden uitgeschakeld, het eitje kan dan weg worden gehaald en gelijk weer terug onder de hen worden gelegd. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken en anders kun je altijd op het forum nog vragen kwijt natuurlijk.

Hier zie je het bakje met daarin de lamp en fitting en het plankje met hierin uitgezaagd een ovaal gat, in de vorm van een gemiddeld ei.

Afbeelding


Hier zie je de schouwlamp, klaar voor gebruik. Het plankje heb ik uiteraard niet vast gemonteerd zodat je altijd weer in het bakje kunt komen om bijv. de lamp te vervangen o.i.d.

Afbeelding


Hier zie je de schouwlamp in de toestand zoals hij in het donker (met dan natuurlijk de stekker in een stopcontact) gebruikt kan worden.

Afbeelding

-------------------------------
Wie geen zin heeft een kastje te maken kan het ook proberen met het kartonnetjee dat in een WC-rol zit. Zorg voor een sterke lamp (bijv even de kap van een schemerlamp af halen) en hou het ei tussen de lamp tegen de het kartonnetje aan, dan kijk je door de wcrol/ei naar de lamp ahw zoals je door een telescoop kijkt. Dit werkt wel bij eieren met een niet te dikke schaal en die niet te donker van kleur zijn.
------------------------------
Hoe schouw je eigenlijk? Het schouwen gaat namelijk het best in een donkere ruimte. Belangrijk daarbij is dat je zelf niet in het licht kijkt van de schouwlamp. Het beste kijk je schuin op het ei zodat je ogen zich buiten de stralen van de lamp bevinden:
Afbeelding
-----------------------------
De ontwikkeling van een ei:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robevis op 30 apr 2005 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “FAQ's (vaak gestelde vragen)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten