Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor gs.jerry » 25 jun 2008 11:46

Ga straks ook eens kijken onderaan mijn zak met kuikenkorrel van Aveve - zit hier potdorie m'n kippen bio-voer te geven en dan zou ik de kuikens die rommel toedienen!
:frons:

Spikkel
Berichten: 1460
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:42
Land:
M/V: V
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Spikkel » 25 jun 2008 13:11

De kuikenkorrel van de Aveve is voor kuikens tot 8 weken, daarna hebben ze geen speciaal voer meer voor de opgroeiende dieren, tenminste dat wordt hier verteld. Voor de gewone legkorrel zijn ze nog te klein en onvolgroeid.
Daarom ben ik extra naar de Boerenbond gereden en hier hebben ze dus wel opfokkorrel @ van Kenner met dus diclazuril, dat staat duidelijk op de verpakking ook dat het een anticoccidiostaticum is.
Aangezien ik maar 1 jong haantje had van een week of 10 dat helemaal tureluurs werd toen hij alleen in de kuikenren zat heb ik er een hennetje bij gezet dat toch broeds af gemaakt moest worden. Deze twee hebben tot gisteren samen gezeten en dus dit opfokspul gekregen. Toen Naomie weer ging leggen heb ik de eitjes apart gehouden en dit weer aan die twee gegeven....en lekker dat ze het vonden!
Nu zitten beide weer in de grote ren, de haan is intussen 19-20 weken oud en voelt zich helemaal happy tussen al die meiden.

Het is triest dat op sommige verpakkingen zo heimelijk gedaan wordt over of er nu wel of niet medicatie in zit.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Lieve » 25 jun 2008 14:34

Lieve schreef: Ik heb al 2 mails gestuurde naar mensen die daar een studie over hebben gedaan (Dr. ir. G. H., en Dr. E. D.)
Ik hoop dat ze rap met een antwoord komen.


ik heb een eerste antwoord gekregen (toch van Dr. H.)

Dr. H. schreef:De enige & haalbare aanbeveling is een aparte voeding vleeskip vs legkip!
mvg

G. H.
ILVO-Animal Science Unit

http://www.ilvo.vlaanderen.be/
Hij heeft blijkbaar helemaal mijn vraag niet begrepen :roll:
Ik heb dus terug gemaild dat het hier over leghennen gaat die van het kuikenvoer meeëten.

Antwoord:
Dr. H. schreef:In principe niet te consumeren (conform met de wetgeving).

Kort van stof is ie wel he :roll:
Maar 't is dus duidelijk: eieren niet eten :(

Ik heb hem nog gevraagd of hij er niet voor kan zorgen dat dat op de zakken duidelijk moet vermeld worden, Omdat niet iedere hobby-kippenhouder weet dat er medicatie in die kuikenkruimel zit.
(straks gaat ie me een lastpak vinden, 't is al de 3de mail :frons: )

nieuw antwoord:
Dr. H. schreef: De naam “opfokkruimel” impliceert dat het niet aan producerende legkippen mag vervoederd worden !

Voilà en daarmee moeten we het doen. pfff. flauwerik ! :nuffig:

------ edit -----
namen verwijderd
Laatst gewijzigd door Lieve op 24 mar 2013 09:57, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Lieve » 25 jun 2008 15:21

ook naar Aveve al gemaild:
ik schreef:i.v.m. Opfokkruimel voor kuikens nr 59
Ik zou wensen dat u duidelijk leesbaar op de zak vermeldt dat er medicatie in dit kuikenvoeder zit. Niemand blijkt dat te weten. Dat is nochtans belangrijke informatie. Ik ben dit voer aan mijn kuikens aan het geven, maar ondertussen eten wij vrolijk de eitjes van onze kippen verder op en wat blijkt nu... Eieren bevatten residuën van die medicatie. De eieren mogen niet gegeten worden. Ik plaats vanaf nu deze opfokkruimel zodanig dat enkel de kuikens er bij kunnen, ik hoop dat meer mensen dat doen, maar als ze, zoals ik, nr.59 mee naar huis krijgen omdat de 259 niet voorradig is in de winkel, dan denk je niet dat je daar anders moet mee omspringen he. Ik heb het 'ontdekt' omdat ik de kleine lettertjes onderop de zak ben gaan lezen en mij afvroeg wat die DICLAZURIL wel zou kunnen zijn. Dit is dus voor verbetering vatbaar. Hopelijk doet u hier iets mee.
Groeten, Lieve


Nu ben ik zelf helemaal opgefokt :?
Ik stop ermee. :roll:

Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor gs.jerry » 25 jun 2008 18:22

Yep, inderdaad hier dus ook onderaan de zak DICLAZURIL :evil:
Wel beetje laat - de eieren zijn al geconsumeerd - niet dat onze leggers er zoveel van gegeten hebben, maar heeft iemand een idee wat de gevolgen kunnen zijn?
Tot hiertoe ben ik er (nog) niet van doodgevallen, maar gezond zal het dus wel niet wezen. :crazyeyes:

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor baru0501 » 25 jun 2008 18:30

Goh, dat wist ik allemaal niet! Ik heb net ook even gauw op mijn voer gekeken en inderdaad, ook bijn mijn voer (Kenner kuiken opfokmeel nummer 1) zit Diclazuril. Nu had mij dat natuurkijk niets gezegd als ik deze topic niet had gelezen!

Pluspunt is dat op de verpakking wel heel duidelijk staat (direct onder de ingrediënten):
Diclazuril is het coccidio-staticum in dit product. Wachttijd voor het slachten: 5 dagen.

Ook geef ik Kenner kuikenzaad 1, daar zit geen Diclazuril of iets dergelijks in volgens de ingrediëntenlijst.
Nu heb ik alleen maar twee kuikentjes, dus voor mij geeft het niet. Maar ik zal mijn buurman zo wel even in gaan lichten...

Gebruikersavatar
Majo
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 mar 2008 19:49
Land:
M/V: V

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Majo » 25 jun 2008 22:47

Nou hier nog eentje hoor, ben er ook met open ogen ingetuind. Heb nog anderhalve zak liggen, pfff ga morgen meteen de ene zak ruilen. Toch wel super handig zo'n forum.
Groet Majo

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Lies » 26 jun 2008 01:21

Nu ben ik zelf helemaal opgefokt
Ik stop ermee.



:P Waar stop je mee? Met mailen of met voeren van die zooi? Anti coccidiose middelen zijn een soort van antibiotica (corrigeer me vooral als het niet klopt..) die langdurig in een lage dosering worden gegeven. Ze verhinderen de kwaal niet maar remmen deze af zodat acute ziekte voorkomen wordt. Meestal geef je een dergelijk middel voor niets omdat je kippen geen coccidiose hebben. Maar baat het niet schaadt het niet - dat maak je mij niet wijs!

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Loex » 26 jun 2008 07:07

Ik heb even de titel aangepast en het Sticky gemaakt.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Kuikenmeel-kuikenkorrel --> Heb ik mij laten vangen?

Berichtdoor Zweedse Kip » 26 jun 2008 07:30

Chantal schreef:Ik zou ook graag willen weten of er medicatie zit in de opfokkruimel die ik nu geef aan de kuikens. Op de verpakking staat nergens vermeld dat het nadelig is voor de eieren of voor het kippenvlees (voor de personen die hun kippen kweken om op te eten dus)
Dit is de samenstelling van opfokkruimel 59 van aveve :
Ruwe as, ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, totale fosfor, kopersulfaat, vitamine A D3 en E, methionine en BHT.



En wat denken jullie van BHT ?????

BHT en BHA zijn kankerverwekkende stoffen. (Het zijn conserveermiddelen.)
In mensenvoer mag het niet eens meer gebruikt worden......


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten