Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Robert
Berichten: 6102
Lid geworden op: 18 jun 2005 20:42
Land:
M/V: M

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Robert » 22 jul 2008 23:24

Ja gelijk.. ik wist dat het verboden was in bijv. legkorrel en legmeel. Maar het schijnt dus in sommige opfokvoeders te zitten (meestal in opfokkorrel - uit vorige berichten te zien).

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lies » 22 jul 2008 23:26

Ja, en dat is geen probleem. Probleem is wel dat sommige mensen het voeren zonder te weten wat ze doen. Maarja..

Gebruikersavatar
Eelke
Berichten: 1224
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:20
Land:
M/V: V

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Eelke » 23 aug 2008 13:32

eeeh wij hadden kuikenmeel van kenner...


ons kuiken zat na een week bij de rest, we hebben het meel door het voer van de kippen gemengd....die het dus ook aten.....en die dus ook eieren leggen....die wij weer hebben opgegeten...

het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar kan dat kwaad voor ons eigenlijk? De zak is al lang weggegooid, dus daar kan ik niks op checken

groetjes Eelke

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 23 aug 2008 15:57

Eelke schreef:eeeh wij hadden kuikenmeel van kenner...


ons kuiken zat na een week bij de rest, we hebben het meel door het voer van de kippen gemengd....die het dus ook aten.....en die dus ook eieren leggen....die wij weer hebben opgegeten...

het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar kan dat kwaad voor ons eigenlijk? De zak is al lang weggegooid, dus daar kan ik niks op checken

Daarom dat ik ervoor pleit dat die info duidelijk op de zak moet staan. Mensen geven dat aan hun kippen zonder te weten dat dat eigenlijk niet mag.

Over je gezondheid moet je je nu niet direct zorgen gaan maken: de hoeveelheid zal beperkt gebleven zijn aangezien het gemengd werd aangeboden. Maar in het vervolg dat kuikenvoer toch beter buiten het bereik van de eileggende kippen zetten.

huib
Berichten: 291
Lid geworden op: 14 jul 2008 19:33
Land:
M/V: M
Locatie: Breda

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor huib » 25 aug 2008 21:31

ik heb vandaag ook een zak voor gekocht,
dit zit erin, niks raars volgens mij.

kuikenopfokkorrel 2
ruw eiwit 17,5%
ruw vet 3,9%
ruw as 5,95
ruwe celstof 4,6%

vitamine
a;m 20000ie/ui
d3:3000ie/ui
e 40mg
c
diclazuril 1 mg
kopert(toegev.)chelaat 15mg.
biotine 100mcg
fosfor 0,73gr
lysine 8,6gr

bevat toevoeging v.d. groep der ionoforen;.......
voedermiddel
29%mais, 20%tarwe, 15%sojaschroot(van GMO sojaboon), 20%tarwegries, 5,4%soyax, 5%erwten, 2,8%premix, 2%zonnepitschroot, 0,5%melasse, 0,2%kalksteentjes, 0,1%kruiden.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lies » 25 aug 2008 21:35

ik heb vandaag ook een zak voor gekocht,
dit zit erin, niks raars volgens mij.

Nouja, wel een coccidiostaticum. Zolang je daarvoor kiest is het goed.

huib
Berichten: 291
Lid geworden op: 14 jul 2008 19:33
Land:
M/V: M
Locatie: Breda

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor huib » 25 aug 2008 22:40

tjong ik ben lekker bezig! Ik zat er gewoon overheen te kijken. Tja dit was toch niet de bedoeling..... Ik heb het er nog over gehad in de winkel, ach dit is super voer vertelde de verkoper, we verkopen tonnen van dat spul.

Goed, ik heb geen volwassen kippen die ervan kunnen eten dus echt kwaad kan het niet. Wel raar dat er niks op de verpakking staat dat het verboden is om vlees/eieren gelijk te eten van kipjes die dit spul gevoerd krijgen.

Voor de duidelijk heid ik heb voer van;
Van Gorp Dierenvoeders.
Dit bedrijf maakt ook Bio-voer dus ze weten hoe het moet.
http://www.van-gorp.com/

Het is jammer dat er in Breda amper kippenvoer te vinden is. We hebben wel een boerenbond maar daar schieten we dus ook niks mee op.
Laatst gewijzigd door huib op 26 aug 2008 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lies » 25 aug 2008 23:09

tjong ik ben lekker bezig! Ik zat er gewoon over heen te kijken.
:P

huib
Berichten: 291
Lid geworden op: 14 jul 2008 19:33
Land:
M/V: M
Locatie: Breda

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor huib » 26 aug 2008 20:15

gister even een bericht naar de voorfabriek gestuurd met de vraag waarom er helemaal niks op mijn etiket staat aangegeven.
Ik heb mijn situatie een beetje anders voorgedaan dan de werkelijkheid is, maar goed.... ik heb gebruik gemaakt van een goede tekst die ik hier al op het forum zag staan :oops:
Ik kreeg een eerlijk antwoord terug.

IK

Ik zou wensen dat u duidelijk leesbaar op de zak vermeldt dat er medicatie in dit kuikenvoeder zit( kuikenopfokkorrel 2). Niemand blijkt dat te weten. Dat is nochtans belangrijke informatie. Ik ben dit voer aan mijn kuikens aan het geven, maar ondertussen eten wij vrolijk de eitjes van onze kippen verder op en wat blijkt nu... Eieren bevatten residuën van die medicatie. De eieren mogen niet gegeten worden. Ik plaats vanaf nu deze opfokkruimel zodanig dat enkel de kuikens er bij kunnen, ik hoop dat meer mensen dat doen. En op de verpakking staat nergens vermeld dat het nadelig is voor de eieren of voor het kippenvlees (voor de personen die kuikens kweken om op te eten dus).

HIJ
Beste Huib,
Bij deze een reactie op de mail van maandag 25-8.
U heeft gelijk dat er op het etiket niet geheel duidelijk vermeld staat hoe lang je dit voer mag geven tot de slacht dan wel legperiode.
Dit is altijd wel vermeld geweest maar door de aanschaf van een nieuw etiketprogramma zijn deze gegevens verdwenen bij het overschakelen. Ondertussen zijn de etiketten aangepast en staat alle benodigde informatie er weer op. Het kan natuurlijk zijn dat er nog voorraad aanwezig is bij onze dealers.

In de opfokvoeders is het gebruikelijk, en ook veel gevraagd, om een anticoccidiose middel toe te voegen. In onze opfokvoeders is dit 1mg Diclazuril per kg eindvoer.
Aan kuikens welke gehouden worden voor de leg kan dit voer verstrekt worden tot maximaal 5 dagen vóór aanvang van de leg. Op dit moment wordt overgeschakeld op legkorrels/meel. Deze voeders bevatten geen “medicinale” toevoegingen zodat de eieren vrij zijn van residuen.

Aan kuikens die bestemd voor de slacht dient 5 dagen voor de slacht een neutraal voer verstrekt te worden. In de meeste gevallen is dit gemengd graan.

Het is in de praktijk soms lastig om de dieren hun eigen voer te laten eten. Hierop moet echter wel zoveel mogelijk gelet worden als u er verzekerd van wil zijn dat er geen residuen in de eieren dan wel vlees achter blijven.
Voor de niet volledige etiketten bieden wij ons excuus aan en hopen dat met genoemde uitleg en informatie uw vragen voldoende beantwoord zijn

Mocht u meer vragen hebben kunt je altijd contact opnemen met ondergetekende

Met vriendelijke groet,

H. van Gorp

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Loex » 26 aug 2008 20:20

All die info en adviezen passen nooit op dat per ongeluk vergeten/verdwenen etiketje.. :roll:
Er wordt maar makkelijk mee omgesprongen vind ik :|


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten