Welk voer geeft lekkere eieren

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Parel
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2008 17:50
Land:
M/V: V

Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Parel » 12 sep 2008 18:00

Ik voer mijn 4 scharrelkippen Briofor van Aveve, maar de eieren zijn tamelijk smaakloos.
Mijn man verkoopt in de champignonkwekerij eieren van legbatterijkippen, maar deze zijn veel lekkerder van smaak :oops: .
Ik heb al een paar keer geklaagd en mijn man gevraagd om eens de leverancier van de eieren te vragen wat voor voer hij voert. Gisteren kreeg ik het antwoord: het voer was niet in de winkel te koop. Er moest echter iets van Primix in zitten en minimaal 15% eiwit.
Maar waar koop je zo'n voer?
Is er een bepaald merk voer wat lekkere eieren geeft?
(Uiteraard eten de kipjes ook broodresten of wat over is van het gekookte eten).

Gebruikersavatar
thomvandienst
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 jun 2008 21:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: drenthe

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor thomvandienst » 12 sep 2008 18:07

hallo mag ik vragen waarom uw man nog steeds kooi- eieren verkoopt? waarom geen scharrel eieren of vrije uitloop eieren

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor wodkacola » 12 sep 2008 18:51

een goed grasveld waar veel diertjes ook nog zitten voor ze, dat geeft hele smaakvolle eieren ;)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Ron » 12 sep 2008 20:15

Voor eieren met smaak:

Menu tip

's ochtends gewone simpele goedkope legkorrel.
's avonds gemengd graan.
Tussendoor: Appel, wortel, vlierbessen, rozebottels of andere groenten of fruit.

Daarnaast merk ik wel dat de verschillende rassen en of kleurslagen verschillende eieren leggen qua smaak.

Onze smaak top 3.

1. Wyandotte Buff
2. Wyandotte Zalm
3. Bresse

Allen krijgen ze hetzelfde voer.

De Bresse eieren bakken we alleen, hier zit minder smaak aan vergeleken met de Wyandotte eieren

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Jan Bollen » 12 sep 2008 21:48

Het ligt er aan wat je gewoon bent van smaak bij de eieren. Als je de smaak van legbatterij-eieren beschouwt als lekkere eieren dan zal je misschien de eitjes van kippen die buiten kunnen scharrelen en echt graan eten niet kunnen appreciëren.

Parel
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2008 17:50
Land:
M/V: V

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Parel » 15 sep 2008 10:02

@ wodcacola: schijnt dat die diertjes veel eiwit bevatten (hoe meer eiwit hoe beter de smaak volgens de eierboer), maar mijn dochtertje laat de kippen regelmatig los in de paardenwei lopen. Daar vinden ze vanalles. Ik heb er eens bij staan kijken :P .
Maar ook dan kan ik niks aan smaakverandering merken.

Die legbatterij eieren hebben een veel sterkere smaak dan die eieren van mijn kippies. Die moet ik zelf op smaak brengen met zout of eierkruiden.
Ik voer ze ook regelmatig een handje gebroken mais, maar daar hoorde ik dus nu van dat je daar inderdaad smaakloze eieren van krijgt.

@ RH: ik heb gewone legkippen. Voorheen had ik Marans. Ik kan me niet herinneren dat ik de smaak van die eieren niet lekker vond, dus kan het inderdaad best aan het ras liggen.
Maar zo veel verschillende soorten fruit...dat heb ik nooit in huis :gutgut: . Ik denk niet dat ik dat speciaal alleen voor de kippies in huis ga halen, dan worden het kapitale eieren :mrnono: . Appels liggen er toevallig genoeg in de wei (wat van de bomen afvalt), maar die laten ze echt wel links liggen. Ze scharrelen liever op zoek naar beestjes.

@ tomvandienst: offtopic. Ik ga hier geen reltopic openen over wel of niet legbatterijeieren. Ik had een vraag over welk voer de lekkerste eieren geeft. Het enige wat ik erover kwijt wil, is dat mensen van heinde en verre komen voor deze eieren. Het zijn nl. hele grote eieren en ook nog eens heel erg lekker.

@ Jan Bollen: ik zal thuis echt geen eieren van de legbatterij eten, aangezien ik meer dan genoeg eieren zelf heb. Als de 4 dames op hun top aan het leggen zijn, dan moet ik zelfs eieren beginnen uit te delen aan moeder, broer, schoonmoeder. Alleen mijn moeder koopt eieren bij mijn man bij. En aangezien ik 3 keer per week tussen de middag bij hun kom lunchen, eet ik regelmatig een eitje van de legbatterijkippen. En dan proef ik toch echt wel het smaakverschil. Ik vind het jammer dat ik de eieren niet smaakvoller krijg.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor gonda » 15 sep 2008 11:07

Parel schreef:@ wodcacola: schijnt dat die diertjes veel eiwit bevatten (hoe meer eiwit hoe beter de smaak volgens de eierboer), maar mijn dochtertje laat de kippen regelmatig los in de paardenwei lopen. Daar vinden ze vanalles. Ik heb er eens bij staan kijken :P .
Maar ook dan kan ik niks aan smaakverandering merken.


Ik voer ze ook regelmatig een handje gebroken mais, maar daar hoorde ik dus nu van dat je daar inderdaad smaakloze eieren van krijgt.

@ RH: ik heb gewone legkippen. Voorheen had ik Marans. Ik kan me niet herinneren dat ik de smaak van die eieren niet lekker vond, dus kan het inderdaad best aan het ras liggen.
Maar zo veel verschillende soorten fruit...dat heb ik nooit in huis :gutgut: . Ik denk niet dat ik dat speciaal alleen voor de kippies in huis ga halen, dan worden het kapitale eieren :mrnono: . Appels liggen er toevallig genoeg in de wei (wat van de bomen afvalt), maar die laten ze echt wel links liggen. Ze scharrelen liever op zoek naar beestjes.

.


degene die schrijft dat je van mais geven smaakloze eieren krijgt, is op zijn kop gevallen
als je natuurlijk een kip zuiver op mais en niets dan op mais alleen zet, dan is dat mogelijk, maar rechtuit gezegd zijn hier nog mensen die dan doen????
Een kip heeft minstens een mengeling van alle soorten graan nodig, is dat nu onder de vorm van puur granen (dus minstens een samenstelling van zowat vijf verschillende graangewassen, dus niet alleen op tarwe, of niet alleen op mais), of in de vorm van de zogenaamde legkorrel, dat is dan nog een persoonlijke keuze
Indien een kip geen goede uitgebalanceerde voeding krijgt, dan zullen de kippen ook snel vatbaarder zijn voor ziektes..

en wat je eierboer zegt klopt ook niet, elk ei heeft dezelfde samenstelling qua eiwitten

Parel
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2008 17:50
Land:
M/V: V

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Parel » 15 sep 2008 20:01

@ gonda: de eierboer voert ook een of andere totaalmix, alleen die is niet in de winkel te koop.
En hij heeft het niet over de samenstelling van de eiwitten in het ei, hij heeft het over de eiwitten die de kip zelf moet binnenkrijgen om lekkere eieren te leggen.

Ik kan me trouwens maar moeilijk voorstellen dat de samenstelling van de eiwitten in een ei altijd hetzelfde is. Aangezien er ook verschillen zijn in smaak, zou het niet meer als logisch zijn dat de samenstelling van de diverse eieren afwijkt. Maar goed, daar weet ik voor de rest ook niks van, heb ik me niet in verdiept.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Ron » 15 sep 2008 21:07

Je hoeft ze dagelijks niet alle soorten groenvoer te geven.
Een keer een appel of klokhuis, als je wortels schoonmaakt de restanten naar de kippen.
Bijna elke dag heb je wel iets over. Dat kan zo het gaas over.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Welk voer geeft lekkere eieren

Berichtdoor Lies » 16 sep 2008 00:33

Ik had een vraag over welk voer de lekkerste eieren geeft. Het enige wat ik erover kwijt wil, is dat mensen van heinde en verre komen voor deze eieren. Het zijn nl. hele grote eieren en ook nog eens heel erg lekker.


Dan snap ik de vraagstelling niet :lol:









Lekkere eieren krijg je van kippen die gevarieerd worden gevoerd. Dus legkorrel, een rijke graanmix, beestjes (uit de tuin) en groenvoer!
En grit natuurlijk want er moet wel een bast omheen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast