Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor jantien » 18 sep 2023 15:05

danielb schreef:in de graanmengelingen zullen inderdaad wel wat verschillen zitten.
graanmengeling die ik eens toevoeg is denk alleen maar 3 a 4 verschillende granen.

als er 15 verschillende dingen inzitten,dan is het al meer een graan en zaad mengeling ;)

dus daar moet ook rekening mee gehouden worden.
veel verschil in graan mengelingen dus....


Klopt, goede opmerking :duimop:
Mijn gemengde granen bestaan ook maar uit 3, gebroken granen, gebroken mais en zonnebloempitten. (Armeens graan van Smulti)
En je hebt dus mengelingen gemengd graan met heel veel granen/zaden erin dus veel rijker.
Reden waarom ik ze een niet meer gevarieerder mengeling geef is dat ze genoeg ruimte hebben om te scharrelen en ze altijd legkorrel hebben. In de winter geef ik vaak half/half de simpele graanmengeling met een wat rijkere.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor kippietoktok » 20 sep 2023 08:31

Mijn bio-opfokkorrel was bijna op en niet beschikbaar waar ik heenging. Nu heb ik Kasper Faunafood opfok/kuikenkruime <10wk gekocht.

Het bijzondere is dat er op de zak staat <10wk
En op het legvoer >20wk.

Alles daartussenin hadden ze niet. Maakt het veel uit dat ik nu kippen van 15 tot 21 weken kuikenkruimel tot 10wk geef? Of gaat het om kleine percentages verschil in eiwit wat verder allemaal niet zoveel uitmaakt?

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 sep 2023 09:04

Denk niet dat dat veel kwaad kan.
Beter dan legkorrel alleszinds.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor kippietoktok » 08 okt 2023 14:01

Hoogstwaarschijnlijk gaan onze kippen hun eerste ei komende winter niet leggen. Ze zijn ergens in december/januari al wel zeker 30 weken oud. Op opfokvoer staat meestal; geschikt tot 20 weken. Op 'legkorrel' / (='gewoon kippenkorrel volwassen kippen)' staat geschikt vanaf 20 weken.

Is het goed om ergens in de winter wel te starten met volwassen kippenkorrel (=legkorrel), evt. gemengd met opfokkruimel? Op de nutritientenlijst zie ik zeer kleine verschillen in voedingswaarde, alleen het gehalte calcium gaat wat omhoog zodat de (eerste) eieren een goede schaal krijgen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor tuff cookie » 08 okt 2023 19:57

Legkorrel is bedoeld om eieren te leggen waardoor er inderdaad meer kalk in zit. Ik zou het niet een winter lang geven als ze geen eieren leggen, ze krijgen dan te veel kalk. Er bestaat ook "Onderhoudskorrel", die kun je heel goed in de winter geven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 okt 2023 21:10

Ze zullen waarschijnlijk wel gaan leggen binnenkort. Maar idd, je moet geen legvoer gaan geven voordat er effectief gelegd worden.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor kippietoktok » 08 okt 2023 22:16

tuff cookie schreef:Legkorrel is bedoeld om eieren te leggen waardoor er inderdaad meer kalk in zit. Ik zou het niet een winter lang geven als ze geen eieren leggen, ze krijgen dan te veel kalk. Er bestaat ook "Onderhoudskorrel", die kun je heel goed in de winter geven.


Hoe werkt dat met hanen, krijgen die het hele jaar door teveel calcium binnen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor tuff cookie » 09 okt 2023 07:37

Ja, dat heb ik me ook altijd afgevraagd. Ik denk dat hanen en kippen het overschot aan kalk er toch uit kunnen werken, zal extra energie kosten voor de dieren. Als kippen langdurig legkorrel eten terwijl ze geen eieren leggen dan krijgen ze wel te veel eiwit. De haan ook en sommige hanen met een zwakker hart kunnen een paarse kam krijgen vooral als er ook extra eiwit bij wordt gegeven zoals b.v. meelwormen of zoetwater garnaaltjes.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten