Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor jantien » 23 aug 2013 06:58

Kuikens van 4 maanden zou ik toch zeker ook nog opfokkorrel geven naast het gemengde graan met gebroken mais (ik neem aan dat je dat voer bedoeld?)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Jan Bollen » 23 aug 2013 08:16

Kuikens van 4 maanden zijn heel goed in staat zelf hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ze zullen het kuikenmeel niet meer eten als ze ook graan krijgen. Kuikenmeel moet je wel aan kuikens geven die opgesloten zitten en helemaal afhankelijk zijn van wat jij ze geeft.

reddoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 aug 2013 21:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor reddoor » 23 aug 2013 08:40

Goed stukje info.

Ik geef ze legmeel en graan. Ze kunnen de hele dag op het gras scharrelen.
Insectenmix en restjes van het eten krijgen ze af en toe.
Brood zijn ze gek op, daar lopen ze voor de keuken in smorgens om te bedelen.
Ze krijgen dan ongeveer 1 snee om samen te delen.
Ze pikken dan ook gelijk wat vlees/brokken uit de kattenvoerbak.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor jantien » 23 aug 2013 09:16

Mijn kuikens eten er zeker wel nog graag van, maar ik geef ook geen meel maar korrel.
Misschien is dat het verschil?
Daarnaast scharrelen ze hier ook de hele dag.
Ik vind dat ze zo de beste start krijgen en je krijgt er goede dieren mee, lees gezond en sterk is mijn ervaring.

hetty
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jul 2013 21:05
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor hetty » 24 aug 2013 00:01

Beste mensen.
Mijn Cochin krielen van 4 maanden zitten nu op kuikenzaad grof, van Kasper Faunafood, is dit goed? En wat jullie dus bedoelen?
Verder gaat `s ochtends vroeg de ren open als ze uit het nachthok komen, en scharrelen ze de hele dag door mijn tuin.
Ze krijgen af en toe een sneetje brood, Afval van de groenten die ik gesneden heb en verder ook een restje gekookte aardappelen en groenten, soms ook wat gekookte rijst.
Als traktatie een beetje verse of gedroogde meelwormen en soms wat snoepzaad.
Maar het eerstgenoemde grove kuikenzaad is hun hoofdvoedsel.
Is dit goed? Of moeten ze met 4 maanden iets anders eten?
Zo niet, hoor ik het graag, zo ja, wanneer moet ik over op een andere soort voer? En wat dan?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Martine M » 12 okt 2013 09:05

Laatste deel afgesplitst naar Off-topic discussie.

vrijeloop
Gebanned
Berichten: 524
Lid geworden op: 08 nov 2013 07:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor vrijeloop » 14 nov 2013 11:16

Mooi en duidelijk artikel van Gonda.
Ik heb 8 legkippen (5 à 6 maand) en geef ze vrije loop in grote tuin met mesthoop, houtschorshoop, bladerhoop, hopen gesnoeide takken enz... Naast mijn tuin ligt er een grote weide en aan de andere kant akkers. De kippen blijven bijna altijd in tuin en soms verkennen ze de weide. Scharrelen voortdurend naar pieren, duizendpoten, kevers enz..... Heb ze biolgische(?) korrrel gegeven naast graanmengeling en die willen ze totaal niet. Vinden naast het graan alles wat ze nodig hebben in de tuin en weide. Zolang de voorraad strekt krijgen ze dagelijks een 15-tal walnoten waar ze heel verlekkerd op zijn. Mijn tuin is reeds 20jaar pesticide-vrij. Krijg bijna dagelijks 8 eitjes van de kippen.

FJkipt
Berichten: 475
Lid geworden op: 15 jun 2012 12:08
Land:
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor FJkipt » 14 nov 2013 12:03

Prima stukje over voeding, dank Gonda. Dat zal veel mensen helpen. Alleen wat dat gras als indicator voor de ren betreft moeten we wel wat uitzonderingen in ons achterhoofd houden, denk ik.
A) Nu wordt alleen de groeitijd uitgelicht, maar voor stabiel gras zijn de bodemsamenstelling en positie tenminste zo belangrijk, bovendien maakt ook het soort gras nog een beetje uit. Men kan een "optimale ren" hebben qua oppervlakte, zoals genoemd in de FAQ over huisvesting, en toch maar weinig gras en veel modder overhouden. Op een bodem die voor het gekozen grassoort perfect is, kan men gras in een ren behouden ook al voldoet die niet aan de optimale oppervlakte.
B) Het laat voor nieuwe kippenhouders erg veel ruimte voor interpretatie, denk ik. Links en rechts in de ren nog wat stukjes gras is geen vergelijk met een grasveldje. Dat is voor ervaren kippenhouders evident, maar gezien de vragen die hier vaak gesteld worden weet ik niet of dat voor iedereen geldt.
Misschien is het slim om even te linken naar de "optimale" maten volgens de FAQ?

Anyways, een stuk voor in de FAQ, inderdaad!

vrijeloop
Gebanned
Berichten: 524
Lid geworden op: 08 nov 2013 07:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor vrijeloop » 14 nov 2013 14:25

Inderdaad, nog vergeten te vermelden, kippen eten ontzettend veel gras. Is het eerste trouwens wat ze doen 's morgens, zo'n half uurtje en gras (en verschillende soorten) heb ik bij de vleet.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor viefpief » 14 nov 2013 14:36

Hier ook grazers, vinden ze geweldig :ja:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten