Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Caroline88
Berichten: 182
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Caroline88 » 14 mei 2014 17:55

1 van mijn 5 kippen eet niet van de maagkiezel en grit die ik elke week vers neerzet. Ze heeft dus regelmatig windeieren. Heel vervelend want je ziet dat ze buikpijn heeft met een windei. Ik probeer dus alternatieven voor kalk. Nou zijn ze allemaal dol op magere 0 % vetyoghurt met smulmix ( granen). Ik geef het nu wekelijks een klein schaaltje. Kan ik het vaker geven? En zoja hoevaak? En wat kan ik nog meer verbeteren?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Jan Bollen » 14 mei 2014 21:56

Gewoon een bruistablet calcium in het drinkwater doen. 1 tablet op 2 liter water gedurende 2 a 3 dagen. Niet langer wan te veel calcium is slecht voor de nieren. Het regelt ook de kalkhuishouding.

Caroline88
Berichten: 182
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Caroline88 » 15 mei 2014 06:14

Dank voor de tip. Maar moet ik dat dan 2 dagen per week doen? Wat raad je aan?

vrijeloop
Gebanned
Berichten: 524
Lid geworden op: 08 nov 2013 07:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor vrijeloop » 15 mei 2014 06:55

Caroline88 schreef:1 van mijn 5 kippen eet niet van de maagkiezel en grit die ik elke week vers neerzet. Ze heeft dus regelmatig windeieren. Heel vervelend want je ziet dat ze buikpijn heeft met een windei. Ik probeer dus alternatieven voor kalk. Nou zijn ze allemaal dol op magere 0 % vetyoghurt met smulmix ( granen). Ik geef het nu wekelijks een klein schaaltje. Kan ik het vaker geven? En zoja hoevaak? En wat kan ik nog meer verbeteren?


Vraagje, heeft je kip voldoende ruimte, gras, scharrelgelegenheid? Indien het een raskip is, niet te veel inteelt in die lijn?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Jan Bollen » 15 mei 2014 08:13

Ge maakt gewoon 2 liter water aan met 1 bruistablet en laat dit 2 dagen staan en geef dan vers water.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Swoentje » 15 mei 2014 09:55

Jan, ik denk dat Caroline bedoelt of ze dat elke week 2 dagen moet doen. Of elke 2 weken, elke maand? Zou ik ook wel willen weten. Niet dat ik windei-leggende kipjes heb, maar je weet maar nooit. Vind het wel een hele goede tip!

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2393
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor caprille2 » 15 mei 2014 10:17

Ik denk dat je het gewoon 2 dagen neer moet zetten en daarna gewoon water in de watersilo. Blijven de wind eitjes nog komen, geef je de week erop nog een keer dat calciumwater. even aankijken wanneer de windeitjes niet meer komen.

Ik heb zelf ook een kip gehad die aan het begin van de leg windeitjes produceerde. Dit was met 1,5 week voorbij, en ging ze eieren leggen met een dunne schaal. Dit werd langzaam aan steeds dikker. Komt vaak wel goed. :duimop:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Jan Bollen » 15 mei 2014 11:10

Als het lange tijd geregend heeft dan krijg ik hier dunne schalen. Waarschijnlijk dat ze dan regenwater krijgen in plaats van kraantjeswater waar al meer kalk in zit. Bij het begin van de rui geef ik ook altijd 2 dagen een calciumtablet.
Je kan natuurlijk ook een kipje hebben wat heel moeilijk kalk voor een ei kan aanmaken. Ik heb er hier zo een Serama die legt dan 2 normale eitjes en dan weer zonder schaal tot ze een legstop heeft en dan begint ze weer met een paar normale eitjes en dan is het weer gedaan. De andere kipjes die er bij zitten leggen altijd normale eitjes.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Fryske » 15 mei 2014 11:37

Mocht dit helpen er zijn meer redenen waarom een kip regelmatig windeieren leggen. Er kan dus ook iets heel anders aan de hand zijn. Zou dat zeker niet uitsluiten. Onderstaand een heel mooi linkje waar één en ander uitgelegd word.

Windeieren

Caroline88
Berichten: 182
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over yoghurt irt eischaaldikte

Berichtdoor Caroline88 » 15 mei 2014 20:26

Mijn 5 kippen hebben 25 vierkante meter ruimte met groot nachthok zand en een grasveld. Marie Josephine is een mooi barnevelder kriel kip. Fijn gebouwd en heel pittig. Haar zusje is na een jaar overleden. Ik verwacht dus dat het een zwak nestje was. Het eerste jaar legde ze normaal. Verleden jaar alleen windeieren. De eerste 2 maanden dit jaar normaal. En nu regelmatig een windei. Dus op de een of andere manier komt ze kalk te kort denk ik. Of is ze zwak van nature. Heb nu bij de apotheek kalkbruistabletten gehaald. En ben dus benieuwd of het beter gaat. Overigens zijn de overige eischalen bij de andere kipjes ook niet zo dik als in de winkel. De dooiers zijn prachtig geel. En er is weinig eiwit.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten