Doorgaan met legmeel of toch niet?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Ineke P
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 jul 2012 13:28
Land: nl
M/V: V

Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Ineke P » 26 mei 2014 22:28

Van de fokker kreeg ik het advies de kips legmeel te geven. Maar ik vind dat ze er weinig van eten... Ze eten het lekkers eruit en het meel laten ze staan. Wat zouden jullie doen? Doorgaan met legmeel of overgaan op korrel?
Ik had het idee dat legmeel iets gezonder was omdat het niet verhit zou zijn. Legkorrel is verhit om zo een korrel te krijgen is mij verteld. En het lijkt mij dat door verhitting toch belangrijke voedingsstoffen verloren gaan...
Ik kan het mis hebben en ben hierin een leek! Dus ik sta open voor alle raad en daad!!!

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Vivian » 26 mei 2014 23:57

Ik heb in het begin ook legmeel gegeven, maar het werd een enorme plakkerige puinhoop. Nu voer ik Foktoom korrel(grit) van Besterfood en daar ben ik heel tevreden mee. Veelal wordt foktoom korrel gemengd met legkorrel, vanwege de prijs. Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik helemaal overgestapt ben op foktoom korrel (ipv legkorrel) ik geen afname heb gezien van het aantal eieren en de plakkerige zooi is ook weg. Kippen knoeien wel heel graag, ook met korrel voer.

Gr Vivian

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor danielb » 27 mei 2014 01:15

als het meel blijft liggen,dan krijgen ze gewoon te veel.
geef ze wat minder te eten en het meel zal ook wel verdwijnen hoor.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Lieve » 27 mei 2014 07:28

Ik neem aan dat het over volwassen kippen gaat?

Foktoomkorrel is eigenlijk bedoeld voor als je wil gaan kweken om de kwaliteit broedeieren en kuikens te bevorderen.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor viefpief » 27 mei 2014 08:24

Hoe maken ze er precies een plakkerige bende van? Want hier blijft het toch altijd netjes droog hoor :gossip: Ik gebruik een langwerpige houten bak met een rand van een cm of 10 en daar blijft bijna alles in liggen.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Vivian » 27 mei 2014 08:48

Lieve schreef:
Foktoomkorrel is eigenlijk bedoeld voor als je wil gaan kweken om de kwaliteit broedeieren en kuikens te bevorderen.


@Lieve. Dat dacht ik ook altijd, maar ik heb het nagevraagd bij de fabrikant en deze geeft aan dat foktoom korrel een compleet voer is, ook geschikt als onderhoudskorrel.

viefpief schreef:Hoe maken ze er precies een plakkerige bende van? Want hier blijft het toch altijd netjes droog hoor :gossip: Ik gebruik een langwerpige houten bak met een rand van een cm of 10 en daar blijft bijna alles in liggen.


Ik heb gewoon hele vieze kippen Vivian :gutgut: . Ik wil wel graag een foto zien van die bak. Klinkt heel goed, ik ben nl. nog steeds op zoek naar een oplossing voor de voerverspilling.

Gr. Vivian

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor viefpief » 27 mei 2014 08:54

Oh er is niet zo veel bijzonders aan hoor, en volgens mij is het een ouderwetse voerbak voor schapen (mijn kippenstal was vroeger ook schapenstal). Het handige is dat ze er maar heel moeilijk voer uit kunnen schoppen. Als ze gewoon naast de bak aan het eten zijn zit die rand ervoor, en als ze er wel eens in gaan staan schoppen ze het voer gewoon in de lengte van de bak. Ik denk eigenlijk niet dat je zo'n bak nog ergens kan kopen, die zou je zelf moeten maken (of vinden). Hij is gemaakt van vrij zwaar, dik hout en hij is (gok ik) 3 of 4 meter lang.

Gebruikersavatar
Ineke P
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 jul 2012 13:28
Land: nl
M/V: V

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Ineke P » 27 mei 2014 09:27

Dus het kan zijnn dat ik teveel geef.... Dan ga ik eerst minderen, en kijken hoe dat gaat! Bedankt!

JoycevdE
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 jan 2015 21:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Werkhoven

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor JoycevdE » 03 feb 2015 18:41

Dag Ineke,

Ik ben even benieuwd hoe het is afgelopen? Aten ze hun meel wel op nadat je ze minder bent gaan geven?

Groetjes
Joyce

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Doorgaan met legmeel of toch niet?

Berichtdoor Swoentje » 03 feb 2015 18:50

Ineke P schreef:Van de fokker kreeg ik het advies de kips legmeel te geven. Maar ik vind dat ze er weinig van eten... Ze eten het lekkers eruit en het meel laten ze staan.


Dit snap ik niet helemaal.... meel is meel. Hoe kunnen ze daar nu de lekkerste stukjes uit eten en de rest laten staan?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten