Ze lusten haast niks...

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Jan Sch » 04 jul 2014 21:56

Ria67 schreef:Ik heb inderdaad broedmachine kuikens en ik kan me goed voorstellen dat het daar aan ligt.
Vanmorgen was ik in de tuin aan het wieden en als ik dan een emmer onkruid in de ren gooi zijn ze daar wel heel druk op. Maar verder.... nee....
Geeft ook niks hoor. Dat wat ze moeten eten (hun opfokkorrel) eten ze ook netjes op en verder zijn ze goed gezond. Maar ik had ook altijd gedacht dat ALLE kippen alleseters waren, maar dat is dus niet zo blijkt wel.

Het kippenvoer moet je als basis gebruiken. Maar de rest; is bijzaak.

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 05 jul 2014 11:46

Dat is ook zo Jan, de rest is bijzaak. En waarom wil ik eigenlijk dat mijn kipjes alles eten? Geen idee eerlijk gezegd. Ik ben allang blij dat ze hun opfokkorrel zo graag eten. En andere dingen had me erg leuk geleken, maar noodzakelijk is het niet. En ik ben ook niet van plan om alles elke keer maar op te gaan hangen. Een keer een appel of hun flesje met gemengd graan, oke. Maar verder, als ze het niet lekker vinden houdt het op toch?

Caroos
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 apr 2014 10:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Caroos » 05 jul 2014 21:32

Ja sluit ik me bij aan hoor maar vind het stiekem wel een beetje jammer dat je ze niet echt met iets kan verwennen.
Ik hoor ook alleen maar van anderen wel eens waar dat kippen alles wel lusten. Valt wel mee dus.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Fryske » 05 jul 2014 21:58

Blij zijn dat ze korrel goed eten! De rest....helemaal niet belangrijk!

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor swannie » 13 jul 2014 16:07

Caroos schreef:Ja sluit ik me bij aan hoor maar vind het stiekem wel een beetje jammer dat je ze niet echt met iets kan verwennen.
Ik hoor ook alleen maar van anderen wel eens waar dat kippen alles wel lusten. Valt wel mee dus.


Ik heb ook broedmachine-krieltjes die niets gewend waren en alles moesten leren eten. Alles in het relatieve want ik voer geen vermakende zaken als pasta of piepers. Ik snipperde me een ongeluk aan stukjes peer, banaan, andijvie etc. en ze keken er niet naar om. Tot ik ze uit mijn hand liet afhappen. Dat werd feest. Ze verdrongen elkaar. Ook bij kipjes kan gezelligheid wonderen doen, merkte ik.

Geen mooier spel dan voor het slapengaan in elke hand een bundeltje gras stevig vast te houden, en de sprieten door de tralies van de ren te steken zodat ze het gras kunnen afhappen. Er wordt gepiept, getokt en geknord van genoegen. Ze zitten bij schemer al op dit 'moment voor zichzelf' te wachten. Heb ik eens haast dan schreeuwen ze me woedend na dat ik een hele slechte opperkip ben.

Swannie

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 13 jul 2014 17:11

Oke Swannie, dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen. Gemengd graan en meelwormen eten ze altijd uit mijn hand. Als ik in de ren kom en ik steek mijn hand uit komen ze gelijk aanstormen, ook al heb ik niks :gutgut:

Zo'n bundeltje gras ga ik vanavond ook eens proberen want geknipt gras vinden ze heerlijk. En dan eens een stukje appel in mijn hand of sla...

Ik ben heel benieuwd of het gaat werken.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor buldog » 14 jul 2014 09:15

Geplukt gras niet geven hoor.
Dat is vragen om problemen.
Het lange gras gaat problemen in de krop geven en kan tot kropverstopping lijden.
Als je al los gras wilt geven dan alleen heel kort gras, uit een maaimachine met mulching systeem.

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor swannie » 14 jul 2014 09:31

buldog schreef:Geplukt gras niet geven hoor.
Dat is vragen om problemen.
Het lange gras gaat problemen in de krop geven en kan tot kropverstopping lijden.
Als je al los gras wilt geven dan alleen heel kort gras, uit een maaimachine met mulching systeem.


Ha Bulldog

Bedankt voor de tip. Als ik 'hand geoogst' in de ren gooi knip ik het in kleine stukjes. Soms is het werkelijk te nat om te maaien! Maar bij het 'afhappen' houd ik de sprieten stevig vast zodat ze er stukjes vanaf kunnen trekken. Ik ga eens even zoeken naar 'mulching' systeem. Nooit van gehoord.

Swannie

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 14 jul 2014 21:46

Wij mulchen het gras ook maar dan is het wel erg kort. Ik pluk meestal een hand vol en knip dat in stukjes van zo'n 2 cm. En dat hapt lekker weg voor de kipjes.
Gisteravond heb ik ze ook laten afhappen van een handje vol gras dat ik geplukt had. Ook een groot succes en ze happen er inderdaad maar kleine stukjes af door het gaas heen. Dus dacht ik vanmiddag: ik probeer dat ook met een stukje van een krop sla, ook door het gaas heen. Maar niks hoor, ze willen er nog niet naar kijken :krab:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten