Ze lusten haast niks...

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 01 jul 2014 21:36

Van alles heb ik al geprobeerd: sla, andijvie, appel, peer, aardbei en framboos, gekookte pasta, gekookte aardappel.... maar niks hoor. Ze halen er gewoon hun neus voor op terwijl ik het bijna elke dag wel weer probeer.

Ze zijn nu bijna 3 maanden en hun opfokkorrel eten ze prima, net als gemengd graan. Dit laatste heb ik in een flesje met gaatjes gedaan en opgehangen zodat ze wat te doen hebben. En na een half uurtje haal ik het weer weg.
Verder gras, paardenbloemen, zevenblad en muur (dit alles in kleine stukjes geknipt) eten ze wel, maar niet veel. Gekookte rijst gaat ook nog...
O ja, en yoghurt vinden ze heerlijk. Dit krijgen ze 1 keer in week een piepklein beetje.

Maar ik zou ze zo graag verwennen met een krop sla of fruit of zo. Moet ik het blijven aanbieden of zijn ze gewoon kieskeurig? Ik vind het namelijk zo jammer om steeds een krop sla te kopen die ik aan het eind van de dag weg kan gooien omdat ze er toch niet naar kijken. En zelf eten we ook niet elke week sla....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Fryske » 01 jul 2014 23:26

Hang je het wel op, net als het flesje? Mijn orpies leken ook niets te lusten totdat we de appel, andijvie etc. Ophingen...

Appel aan een touwtje

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 02 jul 2014 14:26

He Fryske, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Het opgehangen flesje is inderdaad een groot succes. Ik ga het gelijk proberen met een appel :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Isabel » 02 jul 2014 18:25

Meelwormen zijn ook altijd een succes.

Maarrreee... niet ophangen hoor. ;)

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 02 jul 2014 19:06

Isabel schreef:Meelwormen zijn ook altijd een succes.

Maarrreee... niet ophangen hoor. ;)


Meelwormen was ik nog vergeten in mijn lijstje, daar doen ze zowat een moord voor :gulzig:

Nou had ik geen appels meer in huis en heb ik een nectarine gehalveerd en opgehangen. Het is geen overweldigend succes maar ze hebben er in het voorbijgaan toch allemaal een paar keer in gepikt. Het begin is er, laat ik het zo maar zeggen.
Net nog een paar sliertjes bami geprobeerd (wel gewoon op de grond want ophangen is lastig) maar niks hoor, ze blieven het niet...
Vrijdag maar eens een appel ophangen, kijken hoe dat gaat...

Gebruikersavatar
Floss
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 aug 2013 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Floss » 03 jul 2014 13:48

Die van mij lusten ook bijna niets hoor...
Naast het gemengde graan, meelwormen en bakje joghurt willen ze geen ander 'raar' voer.
Ze lopen bij mij ook altijd lekker in de tuin, en scharrelen zo hun rest-eten bij elkaar.

Ik ben ermee gestopt, met verzinnen van ander voer. ;)
(maar dat komt dus doordat mijn tuin sowieso 1 groot lopend buffet voor hun is)

PeggyA
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2014 11:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor PeggyA » 03 jul 2014 16:34

Ik heb sinds een week een stukje tuin van 5 op 10 meter ingericht met een ruim kippenhok voor 3 kippetjes van 16 en 22 weken. De omheining is begroeid met klimop en buxus en op het grootste gedeelte groeit gras. Nu geef ik elke dag kippengranen in kommetje en daar eten ze goed van, maar ik dacht dat kippetjes alleseters zijn, maar ze lusten niets van hetgeen ik hen geef. Ik heb al geprobeerd met sla, courgetten, tomaten, frambozen, wortelen... Ze zijn ook heel selectief met het graan want daar laten ze ook bepaalde soorten van liggen. Zijn deze kippetjes nog te jong om rauwe groenten te eten of is het normaal dat ze liever granen eten?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Swoentje » 03 jul 2014 17:47

Het is denk ik ook wel wat ze als kuiken gewend zijn. Als ze natuurbroed zijn en de moeder krijgt vanalles aangeboden, krijgen ze het vanzelf mee. Broedmachine kuikens al jong een uitgebreid aanbod krijgen zullen ook van alles eten. Als ze dat allemaal niet gewend zijn, zullen ze het moeten leren, en de ene is daar wat sneller in dan de ander ;)

Caroos
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 apr 2014 10:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Caroos » 03 jul 2014 23:05

Hallo, Ik heb het zelfde luxeprobleem. De australorp dames hier eten alleen van 1 plant en verder niets van al het goede wat ik ze aan bied. ( behalve hun opfokmeel dan de graantjes bekijken ze ook niet) Heb braaf de appel en andijvie op gehangen maar niets hoor.Tja de eens enorme plant is bijna met de grond gelijk gemaakt dus wat dan.

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten haast niks...

Berichtdoor Ria67 » 04 jul 2014 18:35

Ik heb inderdaad broedmachine kuikens en ik kan me goed voorstellen dat het daar aan ligt.
Vanmorgen was ik in de tuin aan het wieden en als ik dan een emmer onkruid in de ren gooi zijn ze daar wel heel druk op. Maar verder.... nee....
Geeft ook niks hoor. Dat wat ze moeten eten (hun opfokkorrel) eten ze ook netjes op en verder zijn ze goed gezond. Maar ik had ook altijd gedacht dat ALLE kippen alleseters waren, maar dat is dus niet zo blijkt wel.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten