Hoe geven jullie brandnetels?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Ria67 » 18 aug 2014 14:31

Want ik heb al verschillende keren gelezen dat brandnetels heel gezond zijn. Ik heb ze ook wel eens gegeven, maar de kipjes laten ze netjes liggen en eten het gras, zevenblad, paardenbloem e.d. met smaak op. Dit knip ik overigens altijd in stukjes en gooi het zo in de ren.
Nou las ik toevallig net een tip van brandnetels in een blender doen met wat opfokmeel, ei of iets dergelijks. Zou dat iets zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën? Brandnetels ophangen in de ren heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkt ook niet :(

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Wyandodo » 18 aug 2014 15:41

In de ene ren worden hier de brandnetels verslonden, in de andere ren blijven ze onaangeroerd liggen.
Kippen en hun goestjes... :roll: :lol:
Brandnetels blenden lijkt me net wat te veel moeite.
Als ik je zo bezig hoor lijkt het alsof jouw kippen niks tekort komen. Die brandnetels kunnen ze wel missen. :-)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Lieve » 18 aug 2014 16:01

Aten ze hier maar brandnetels... :roll: Ze groeien door de afsluiting (op de grens met de buren) maar tieren welig ...

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Els71 » 18 aug 2014 16:49

Ik heb een nogal 'natuurlijke' :mrgreen: tuin dus vinden ze daar kruiden genoeg. Brandnetels echter blijven onaangeroerd, zal dus zelf aan het trekken moeten gaan...

Gebruikersavatar
Floss
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 aug 2013 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Floss » 18 aug 2014 16:56

Ik geef ze de keuze om brandnetels te eten. Dat doe ik ook bij mijn paard.
Voor mijn paard zeis ik brandnetels af, die gooi ik dan daarna in haar wei. Ze eet ervan naar behoefte.
Soms eet ze er veel van, en vorige keer heeft ze er haar neus voor opgetrokken.
Dieren weten het volgens mij toch altijd het beste wat ze 'tekort' komen, dus ik ga brandnetels niet 'geforceerd' geven door het door hun voer te mengen. Dat doe ik dus bewust niet. Ze eten ervan als ze het nodig hebben.

Mijn kippen eten geen brandnetels. De kippen van een vriendin van mij verslind ze. Maar de leefomgeving is bij haar ook heel anders dan bij mij. Bij mij zitten de kippen tussen veel groen en onkruid, bij haar hebben ze een bestrate tuin met weinig groen/kruiden.

Hoe je ze kan geven? Als ik jou was de hele (uitgetrokken) brandnetel geven. Kunnen ze beslissen of ze de toppen willen eten, of de wortel... of niets :mrgreen:

Gebruikersavatar
diablodamian
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:30
Land: belgie
M/V: M
Locatie: België Moen

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor diablodamian » 18 aug 2014 17:14

Ik doe als volgt, bladeren van de netelplant plukken deze laten drogen en versnipperen en bij hun eten doen.
beetje roeren zodat alles mooi door elkaar is. Succes!

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe geven jullie brandnetels?

Berichtdoor Ria67 » 18 aug 2014 21:07

In de ren van de kippen is veel zand en ongeveer een kwart zijn klinkers. Geen gras of ander groen dus. Ik heb wel eens brandnetels voor ze geplukt en die aten ze dus niet. Maar ik dacht dat dat kwam omdat het zo prikt. Maar misschien voelt een kip dat niet? Geen idee eigenlijk...

Maar drogen en dan verkruimelen is ook een goed idee. Het gaat mij vooral om de vitaminen die er in zitten. Lijkt me wel gezond voor ze en we hebben er meer dan genoeg van.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast