Wanneer overgaan op legmeel?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Wanneer overgaan op legmeel?

Berichtdoor Ria67 » 01 sep 2014 21:20

Mijn New Hampshire krieltjes worden komende vrijdag 5 maanden oud. Donald de haan kraait er al aardig op los en de hennetjes beginnen gezellig te tokken en hun kam en lelletjes worden mooi rood.
Ze krijgen nu nog opfokmeel met anti coccidiosemiddel en dat meng ik sinds een week met een beetje legmeel en dat eten ze graag. Het mengen doe ik omdat ik denk dat het niet goed is om van de ene dag op de andere over te gaan op legmeel.
Maar wanneer kan ik nou helemaal over gaan op legmeel? Moet ik dan wachten tot het eerste ei er is of kan dat nu al? En mogen ze daar ook zoveel van eten als ze willen? Het opfokmeel hebben ze 24/7 tot hun beschikking. Geldt dat ook voor legmeel?

Waarschijnlijk ben ik (zoals gewoonlijk) weer veel te voorzichtig, maar ik wil toch graag jullie advies.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wanneer overgaan op legmeel?

Berichtdoor danielb » 01 sep 2014 23:12

ik geef altijd legmeel vanaf 20 weken.
je kan ook geleidelijk overschakelen.
maar sommige mensen beginnen pas legmeel te voederen als de kippen al leggen.

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer overgaan op legmeel?

Berichtdoor Ria67 » 02 sep 2014 08:12

Oke, ik kan dus in principe nu overgaan op legmeel. En mogen ze daar zoveel van als ze willen? Of geldt hiervoor ook van 's morgens en 's avonds een handje vol wat dan na zo'n 15 minuten op moet zijn?

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wanneer overgaan op legmeel?

Berichtdoor Lieve » 02 sep 2014 09:59

ik zou alleszins met dat anticoccidiosemiddel stoppen. Dan mag je binnen 3 weken de eitjes beginnen eten.
Als ze vroeger aan de leg gaan, moet je die eerste eitjes weggooien en dat is toch jammer.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten