voer drinkbakken in de winter

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Robbie
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 apr 2014 21:15
Land: belgie
M/V: M

voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Robbie » 28 sep 2014 11:22

Was van plan om in de winter de voer en drinkbakken aan ketting te hangen zodat ze van de grond afstaan.
Vooral dan om ongedierte zoals muizen of ratten er af te houden .Heb er nog geen last van gehad maar had dit ook graag zo gehouden :-D
Als drinkbak zou ik dan zo een plastiek model nemen maar als voerhopper een metalen of is dat af te raden?
Hoe weren jullie ongedierte in de winter?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Swoentje » 28 sep 2014 13:18

Voor een drinkbak zou ik me niet zo druk maken. Er staan in de winter overal plassen voldoende, en als er een keer een muis oid aan je drinkbak zit.....krijgen de kipjes niks van.

Voerbak 2 keer per dag vullen met een hoeveelheid die ze ongeveer op kunnen, en 's nachts weghalen. Zo'n hangende voerbak is een onding vind ik. Heb ze jaren gehad, maar nu gewoon een langwerpige op de grond. Dat gaat veel beter. Heb niet de illusie dat muizen zo'n hangende voerbak met rust laten.....

Robbie
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 apr 2014 21:15
Land: belgie
M/V: M

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Robbie » 28 sep 2014 17:24

Had ook gedacht aan zo een automatische voerbak waar de kippen op gaan staan en de bak opent.
Heeft hier iemand ervaring mee? Maar dan denk ik als een rat daar gaat opstaan de bak ook opent dus weet niet of dit nuttig is?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor buldog » 29 sep 2014 13:39

Beter zou je even zoeken met de zoek mogelijkheid boven in het forum.
Al je vragen is al heel veel overgeschreven.
Klein beetje zelf redzaamheid. ;)

Robbie
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 apr 2014 21:15
Land: belgie
M/V: M

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Robbie » 29 sep 2014 15:51

Ok bedankt voor de tip :duimop:
Anders houd ik het forum in leven met mn vragen :puh2:
Maar begrijp wat je bedoeld zal er aan denken ok

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Els71 » 29 sep 2014 15:55

Robbie schreef:Had ook gedacht aan zo een automatische voerbak waar de kippen op gaan staan en de bak opent.
Heeft hier iemand ervaring mee? Maar dan denk ik als een rat daar gaat opstaan de bak ook opent dus weet niet of dit nuttig is?

Dat werkt enkel bij een bepaald gewicht, meestal vanaf 1 kg en ik hoop niet dat je ratten zitten hebt van 1 kg! :crazyeyes:
Ik had een potje eten staan bij het hokje aan mijn achterdeur en dat was 's morgens meestal leeggevreten door ongedierte. Daar ben ik daarom mee gestopt.
De echte voederbak staat in het hok in de ren en ik heb niet de indruk dat daar eten van verdwijnt. Ik zie dat omdat mijn kippen er ook amper aankomen door al het groen in de ren/tuin.

Robbie
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 apr 2014 21:15
Land: belgie
M/V: M

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Robbie » 29 sep 2014 16:03

2 ratten van 500gram maken ook 1kg :gulzig:
Denk dat mischien het beste is van de grond hangen en s avonds eten binnenzetten.

Gebruikersavatar
Ria67
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 apr 2014 11:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Ria67 » 29 sep 2014 21:21

Ik heb een metalen drinkbak voor de kippen, zo eentje die je ook voor honden kunt gebruiken. Zijn heel makkelijk schoon te maken. En het voer zit in een plastic broodtrommel die op een steen staat tegen de wand. Dit gooien ze niet om en er wordt niks geknoeid.
Ik heb alles in het nachthok staan en 's avonds als de kippen op stok zitten gaat het deurtje dicht. Dan kan er geen muisje o.i.d. meer naar binnen. Bovendien moet het komende winter wel erg hard gaan vriezen wil het water bevriezen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor Trea » 30 sep 2014 12:17

Ik heb ergens gelezen dat metalen drinkbakken niet goed zijn als het vriest ivm vastvriezen snavels?? Is dat broodje aap of is het echt naar voor kippen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: voer drinkbakken in de winter

Berichtdoor jantien » 30 sep 2014 12:33

Een heel erg broodje aap verhaal :mrgreen:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten