Oervoeding voor kippen??

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor monique » 20 feb 2015 14:36

jvs schreef:Ik heb me hier eens een beetje verder in verdiept en al gauw blijkt dat er meer als een paar opinies zijn.
Ik geloof nl. wel dat de mens en ook veel dieren zich geneetisch aan kunnen passen aan een ander soort voedsel.
Het is nl. gebleken dat binnen twee generaties de westerse mens heel goed melk kan vertene terwijl dat i Azie nog niet zo is.


Hmmm nee, niet helemaal. Wij zijn genetisch nauwelijks veranderd, onze voeding is veranderd, en daarom wil ik anders eten en mijn dieren ook anders (bewuster voeren).

bijv heel veel ziekten zijn ''van deze tijd'' dus ontstaan doordat wij anders zijn gaan eten.

Als je oervoeding wilt gaan geven moet je bijna ook wel een oeromgeving nabootsen en een oeroud ras nemen,zodat alles weer klikt.
Wilde kippen eten ook veel bessen en dieren als hagedissen en kikkers.Ze houden ook erg veel van maden en termieten en vis


Het gaat er niet om dat ze een oeromgeving nagebootst krijgen, het gaat er om dat ze voeding eten waarvoor hun lichaam gemaakt is. Dat het geweldig is als ze uit een omgeving hun gezonde korstje bij elkaar kunnen scharrelen is natuurlijk alleen maar toe te juichen....maar niet voor elke kip(penhouder) haalbaar

jvs
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2014 06:40
Land: thailand
M/V: M

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor jvs » 20 feb 2015 16:22

Ben ik lang niet met je eens,goede voeding maar dan ergens in een klein kippehokje?
Kijk maar eens goed om je heen,mens en dier zijn door de eeuwen heen toch veranderd,als het eten allemaal zo slecht is waarom worden de mensen steeds ouder?
Het zou prachtig zijn als betere voeding alle gezondheids problemen kan oplossen maar dat is niet zo.
Evolutie staat nooit stil,hens de naam.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Fryske » 20 feb 2015 16:54

De gemiddelde mens wordt steeds ouder maar ook zieker. Het is aan de gezondheidszorg te danken dat ook die mensen met veel problemen toch oud worden. Het is idd. zo dat men evolueerd maar niet zo snel hoor.

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor kees1965 » 20 feb 2015 22:19

Fryske schreef:De gemiddelde mens wordt steeds ouder maar ook zieker. Het is aan de gezondheidszorg te danken dat ook die mensen met veel problemen toch oud worden. Het is idd. zo dat men evolueerd maar niet zo snel hoor.



Evolueerd? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Volgens mij is er de laatste jaren niet zoveel gebeurd ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Trea » 21 feb 2015 00:08

monique schreef:


bijv heel veel ziekten zijn ''van deze tijd'' dus ontstaan doordat wij anders zijn gaan eten.



Monique hier wil ik toch even op reageren omdat ik deze opmerking nogal kort door de bocht vind gaan. Ik wil dit graag aanvullen met enkele andere mogelijke oorzaken.

Veel ziekten van deze tijd zijn mogelijk ontstaan omdat we gemiddeld veel ouder worden dan in de oertijd.
Veel ziekten van deze tijd zijn mogelijk welvaartziekten: zoals te veel en te vet eten.
Veel ziekten van deze tijd komen door vervuiling (vergif in de grond, vergif in het oppervlaktewater, vergif in de lucht zoals fijnstof, en dus ook vergif in het eten)
Veel ziekten van deze tijd komen voort uit een stressvol bestaan (hoge werkdruk, hoge vervachtingen en prestatiedrang)
Veel ziekten van deze tijd komen mogelijk door (fout) medicijngebruik (bijverschijnselen) en toevoegingen in voedsel door de voedselindustrie (incl bioindustrie) die daar helemaal niet in thuishoren.
Veel ziekten van deze tijd komen mogelijk van allerlei middeltjes die we gebruiken om ons huis en onzelf schoon te maken of om er jeugdiger uit te zien.

kip zonder kop
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 aug 2010 20:33
Land: nederland
M/V: M

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor kip zonder kop » 21 feb 2015 00:50

wat dacht je van gebrek aan natuurlijke selectie? (ook bij dieren)alles en iedereen plant zich voort...magoed even on topic

ik ben hier zelf erg mee bezig zoveel voor mezelf als voor mijn hond als voor mijn kippen en mijn toekomstige dieren(ik ga met een groep 25 hectare aankopen in frankrijk)
mijn conclusie is dan ook dat alles mogelijk is zelfs de complete zelfvoorziening voor kippen varkens en dergelijke de sleutel ligt hem alleen in ruimte ,veel ruimte.

je kan gemakkelijk(ok wel met moeite) een groep van 5 varkens natuurlijk en zelfvoorzienend laten leven maar dan wel op meerde hectares hier zijn prachtige boeken over geschreven ( http://www.bol.com/nl/p/holzer-s-permac ... 001430859/ )

maar hier heb je meerde hectares voor nodig met weinig dieren er op en eerst meerdere jaren de juiste dingen inplanten dan zullen de dieren zelf selectie maken tussen zaden net ontkiemde zaden beestjes knollen etc etc etc
ik wil hier ook echt voor gaan maar zolang mijn kippen dan welliswaar los op een hectare grond maar alsnog hier lopen zal ik ze echt bij blijven voeren.

ook denk ik dat de nieuwere rassen inmiddels erg gewend zijn aan dit nieuwe dieet

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor monique » 21 feb 2015 08:11

@JVS ik doelde erop dat het in dit topic voor mij er om gaat wat ik met de voeding kan. Ik ben abslouut voorstander van ruimte en uitdaging voor alle door mensen gehouden dieren. Ook vind ik dat ruimte, beweging, uiten van natuurlijk gedrag, soortgenoten etc bijdrage aan een goede gezondheid van in dit geval onze kippen.

@trea
Hoe oud werden we dan in de oertijd?

Ik schreef niet dat alle ziekten van deze tijd alleen maar ontstaan zijn door verkeerde voeding.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Trea » 21 feb 2015 10:51

Wat is oertijd?

Mensen werden in de late middeleeuwen in ieder geval vaak niet oud:
Afbeelding
Uit http://www.worldorder.nl/Demaximalegemi ... eftijd.htm

En op deze pagina staat dat we vroeger net zo oud werden als nu als we kindersterfte enn onhygiënische omstandigheden niet meetellen.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... oeger.html
en dat kanker nu veel voorkomt omdat we slechter eten dan vroeger.
Laatst gewijzigd door Trea op 21 feb 2015 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Fryske » 21 feb 2015 10:59

Weet je Trea, jij zoekt van alles op om je punt te maken; Jij gelooft niet in hetgeen wat ik geloof! Nu kan ik vanalles opzoeken wat jou stelling onderuit haalt maar de vraag is hier hoe je een voer samenstelling kunt maken die overeen komt met wat kippen in de natuur zouden eten.

Heb je daar ook info over? Mss. ook via google?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor lnge » 21 feb 2015 11:14

Wat betreft honden en katten ben ik er ook van overtuigd dat veel problemen ontstaan door de kant en klare brok. Vooral katten hebben daar last van omdat hun spijsverteringsgestel is bedoeld voor uitsluitend dierlijk voedsel. Alles wat zij verder binnen krijgen is dat wat in de maag van hun prooi zit. Honden zouden wel meer plantaardige zaken eten. Helaas is het mij niet gelukt om mijn katten op barf te zetten, dat is iets wat je het beste van jongs af aan zou kunnen doen. Bij een volgende kat ga ik dat ook zeker overwegen omdat ik 2 katten heb (gehad) met ernstige gezondheids problemen. De eerste had nierinsufficientie en is daaraan gestorven, en ik heb een kat met zware voedsel allergie, met name voor granen!
Wat betreft het overschakelen voor kippen naar oervoeding, geloof ik nooit dat dit problemen gaat geven. Je gaat alleen maar de granen en het legmeel/korrel weglaten. Wanneer je een zak 'graan' van een goede kwaliteit neemt, bevat deze al heel veel soorten zaden. Veel mensen voeren ook nooit legkorrel/meel (ikzelf), en wanneer kippen loslopen scharrelen het meeste zelf wel bij elkaar. Dus die overstap is echt niet groot of ingewikkeld, en zal de kip zeker geen buikpijn of andere problemen bezorgen. Bovendien is een kip een opportunist van de bovenste plank!


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten