Oervoeding voor kippen??

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Kip La La » 21 feb 2015 11:18

Dit kun je weer combineren met de antibiotica; was die er niet dan was ik er al niet meer maar op zeker aan een nierbekkenontsteking overleden.
Wanneer iedereen zo jong overlijdt krijg je ook de kans niet om gedurende een zo lange tijd het verkeerde voedsel te eten dat je er allergieën voor ontwikkeld of er ziek van wordt.
Ik ben ook niet voor fabrieksvoedsel maar bv mensen die nu heel oud zijn geworden kookten hun groenten zó lang dat er naar onze maatstaven geen nutriënt meer in zat en toch deden zij het goed, ws door de gezondheidszorg.
Of het leven er zo fraai uitzag voor mens en dier in de oertijd valt wat mij betreft te bezien.
Ik ben wel benieuwd waar je op uit gaat komen wat voeding betreft Monique.

Edit: gelijk met Inge, wiens post ik nu ga lezen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Trea » 21 feb 2015 11:34


Fazant
voedsel
Het plantaardige voedsel bestaat vooral uit zaden en verder uit eikels, knollen, bessen, wortels, enzovoorts. Aan dierlijk voedsel worden veel voor de landbouw schadelijke slakken en insecten als bladluizen, vlinders en kevers gegeten. Ze gaan vooral in de vroege morgen en een paar uur voor zonsondergang op voedsel uit. Voor een goede spijsvertering pikken ze ook wat grit (kleine steentjes) op. Omdat ze bolgewassen, pootaardappelen en peulvruchten aanpikken en ontkiemend graan of maïs los krabben, kunnen fazanten schade aanrichten.


Dit komt uit een pagina over de fazant, die van de wilde vogels nog het meest lijkt op onze kip.
http://www.wbe-rupeldal-debocht.be/fazant.htm

En verder vond ik wat info over de bankiva hoen . Is dat niet de voorouder van onze kippen. ...?

Voedsel: Wormen, insekten en bladeren graspollen.
Http://www.fazanterie-timmer.nl/page/bankiva-hoen

Misschien heb je daar wat aan?

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor RoelD. » 31 mei 2015 02:09

Hoi Monique,
Ben lang niet op het forum geweest.. zat wat bladeren en kwam je onderwerp tegen.
Inmiddels al wel even geleden dat dit onderwerp speelde, hoe staat het er nu voor?

Zat te denken; als je de waardes van de voeding neemt, die een kip nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Vervolgens de waarde van de pure voedermiddelen, die naar jou idee het best in de richting komen van de natuurlijke voeding/oervoeding. Hier op terug gaat rekenen zou je toch uiteindelijk op een mooi en gezond mengsel uit moeten kunnen komen. Heb net nog even mijn voedertabellenboekje uit de "goede oude schooltijd" erbij gepakt. Had het idee dat daar ook wel wat interessante zaken in zouden staan, maar ben daar al zo lang uit, dat ik daar eerst op zou moeten "studeren" voor ik daar weer echt zinvolle informatie uit zou kunnen geven. Al die leuke afkortingen en formules.. :shock:

Groeten Roel

Gebruikersavatar
Pfeffer
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Pfeffer » 18 jul 2015 17:59

Via een ander topic struikelde ik over dit topic. Ten eerste excuses voor mijn Nederlands...


Allereerst zal ik mijn mening ventileren zodat hier geen verkeerd beeld over ontstaat. Ik ben niet per definitie oneens dat granen slecht voor mens en dier (kunnen) zijn, doch ik ben pertinent tegen het ononderbouwd "organisch", "superfood", "geen GMO" en "geen E-nummers" gehype. Zie dit niet als een persoonlijke aanval, iedereen is zijn eigen mening toegedaan.

Waarom ik er tegen ben? Mens en dier eten al sinds de prehistorie glutenhoudende producten, daar is in de basis niets mis mee. Het probleem tegenwoordig is dat mensen te eenzijdig eten; zelfs als je elke dag iets anders eet. Naar verhouding krijgen we tegenwoordig veel minder verschillende vitamines en mineralen binnen, simpelweg omdat veel westerse voeding nutritioneel op elkaar lijkt. In de tijd van jagers en verzamelaars aten mensen plantaardig voedsel zoals loof, knollen, fruit, zaden en noten maar ook dierlijk voedsel zoals vis, reptielen, zoogdieren, insecten en amfibieën. Veel gecultiveerd groen bevat dezelfde voedingsstoffen, doch in andere verhoudingen. Dat geld ook voor onze primaire koolhydraat bronnen zoals aardappelen en granen/rijst. Ook al het vlees lijkt op elkaar, de een is wat vetter en bevat meer cholesterol en vitaminen, maar we eten (als maatschappij) te weinig vis. Ook werden er vroeger insecten gegeten, wat wij tegenwoordig vies vinden. Echter dit is nutritioneel gezien een betere voedingsbron dan vlees. Gevarieerde voeding was toen, en nu, de sleutel tot gezond leven.

Waarom ik dan toch tegen al die moderne hypes ben?

E-nummers, tegenwoordig zijn het haast verboden woorden.. En ja, sommige zijn slecht.. maar blindelings mijden.. Wat nu als je toch per ongeluk E100, E162 of een van de vele varianten van E160 en E161 binnen krijgt? Ga je dan dood? Veel E nummers zijn gewoon natuurlijke stoffen. Sterker nog, veel plantaardige kleurstoffen zijn zelfs belangrijke kleurstoffen, waar we (weer als maatschappij) te weinig of onvoldoende variatie binnenkrijgen. Mensen zouden juist veel verschillende kleuren vruchten en groenten moeten eten.

Ook superfoods zijn vaak de grootste onzin. Er zitten inderdaad erg gezonde producten bij. Echter een veelvoorkomend probleem is dat verkopers/adviseurs de voedingswaarde en gezondheids voordelen vaak extreem overdrijven, zij moeten er hun (spelt)brood mee verdienen. Ook worden er in de EU regelmatig partijen "organische superfoods" (in het bijzonder goji bessen) vernietigd omdat ze vol met niet in de EU toegestane pesticiden/herbiciden zitten. Het nadeel is dat slechts een fractie gecontroleerd kan worden, veel producten vinden dus hun weg naar onze keuken.

Hetzelfde geld voor organisch en diervriendelijk. De regels zijn óf erg soepel of slecht gehandhaafd. Uiteraard zijn er ook de goeden, maar er wordt ook veel misbruik van gemaakt, simpelweg omdat het makkelijk gaat en omdat de consequenties nihil zijn. Houd dit in dat iets met een keurmerk alsnog slecht is? Nee. Wel zijn er zaken die per definitie niet dier vriendelijk zijn. Bedenk je dus dat je eigen scharrelkippetje scharrelt, een scharrelkip van een bedrijf scharrelt met >5000 andere.

Over GMO zal ik niet teveel praten (mijn vakgebied) want een Internet discussie daarover krijg ik toch niet gewonnen. Feit is dat ik zonder enige problemen zelf GMO eet. Tevens zit het in het gros van al het consumenten voedsel, zelfs al denken mensen dat ze het niet eten.





Even terug on topic; als je zelf intolerant of allergisch voor gluten bent moet je vooral granen vermijden. Echter blind onkruidzaad voeren kan gevaarlijk voor de gezondheid zijn. Richt je dan eerder op Bijv. Boekweit, spinaziezaden, zonnebloempitten en lijnzaad. Veel onkruid heeft een natuurlijke afweer tegen ongedierte, m.a.w. gif stoffen. Vandaar dat je groenten tuin en bloemenperkje vaak vergeven is van bladluis, terwijl ze sommige onkruid soorten met rust laten. Dat houd niet in dat je kippen er niet wat van op mogen pikken, maar bij een te eentonig dieet kan dat gevaarlijk worden (opbouw van gifstoffen in het vlees en het ei).

Houd er ook rekening mee dat de kip niet Europees maar aziatisch is. In het begin zal die dus überhaupt geen westers onkruid (of graan wat dat betreft) gegeten hebben. Wel veel bessen, zaden, noten, kiemen en insecten. Ook is natuurlijk niet per definitie gezonder, de natuur geeft ons ook zwarte nachtschade en ricine bonen.

Hier doen ze het al echter eeuwen goed op graanmixen en groenvoer, dus qua dat betreft zou ik dat nogsteeds als basis houden. Boekweit en lijnzaad zijn wel goede toevoegingen. Dit zorgt ook voor een cholesterol armer ei. Sommige rassen zoals de auraucana hebben ook een (naar verhouding) kleinere dooier. Daar hier veruit het meeste cholesterol en vet (en dus vervuiling) inzit, zouden deze theoretisch gezonder zijn.


En toen en nu vergelijken is appels en peren vergelijken. Vroeger kreeg je geen hartaanval, vroeger viel je dood neer. Vroeger had je geen coeliakie, je kreeg buikpijn van graszaden. In die tijd ging je dood omdat je een kaakontsteking over hield aan je gebroken kies.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten