Schelpjes nodig?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schelpjes nodig?

Berichtdoor danielb » 13 mei 2015 01:28

ik geloof wel dat je 2 blije en gezonde kippen hebt.
maar de topics met vragen over windeieren zijn altijd kippen die ALLERHANDE restafval bij krijgen.
er is niets mis met restafval aan je kippen te geven hoor,maar hangt ervan af wat en in welke hoeveelheid.
ze eten er niet veel van,maar wat noem jij niet veel ;)
en ze laten het meestal liggen wat ook al niet goed is.
zoals eerder gezegd eet een zijdehoen zelfs maar iets van een 50 gram VOLLEDIG voer.
dus ze eten zowiezo al niet veel.
ik geef mijn dagelijkse afval ook wel aan het pluimvee,maar dat gaat over de grootste groep dat bij elkaar zit en dat zijn 2 ganzen,4 kalkoenen,6 eenden en 25 zijdehoenders.
als jij een handvol restafval aan je kippen geeft ( bijvoorbeeld 100 gram ongeveer ) dan is dat eigenlijk al te veel voor 2 zijdehoentjes en dan heb je nu eenmaal kans op windeieren.
probeer het gewoon eens om ze MINIMUM 2 weken alleen maar van het volledig voer te geven en dan geloof je mij misschien ;)
de gedroogde eier schalen mag je wel bijvoederen.

bosnimf1976
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 mei 2012 15:47
Land: NL
M/V: V

Re: Schelpjes nodig?

Berichtdoor bosnimf1976 » 13 mei 2015 20:23

Helder qua reactie. Nog eens goed gekeken en door het grit zit ook schelp dus dat probleem is opgelost. Verder heb ik gisterochtend ook eens in de krop gevoeld voordat ze naar buiten gingen en die zat al helemaal vol. Hun gewone kippenvoer staat in een trapbak hun nachtverblijf dus vandaar dat ze er denk ik wel van eten.
Dank voor het uitleggen van de windeieren, ik snap nu de achtergrond ook wat meer.
Maar kalk zal dus wel genoeg zijn.
Duidelijk ook qua gewicht restafval. Met restafval bedoel ik overigens gewoon wat groen en soms niet eens.Geen alerhande kliekjes.
Ik heb ook gemerkt dat als ik ze 's ochtends los laat en ze krijgen graan er maar heel weinig opgaat, wrs omdat ze dan al redelijk vol zitten. Ik geef nu ook wat binnen 2 minuten op is en iets verder op de dag nog eens heel gering. Want er blijft anders of teveel voor de vogels liggen of ze eten het helemaal niet op.
Wat leuk zeg 25 zijdehoenders. Welke kleurslag/-slagen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schelpjes nodig?

Berichtdoor danielb » 13 mei 2015 23:39

hennen :

- 2 zwarte
- 3 Colombia
- 4 bruine ( patrijs )
- 12 witte

hanen :

- 1 zwarte
- 1 Colombia
- 2 witte

ze zitten allemaal bij elkaar en dus niet kleurzuiver,maar dat maakt mij niet uit zolang ze maar gezond zijn ;)


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten