advies nodig

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
evie75
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:32
Land: Belgie
M/V: V

advies nodig

Berichtdoor evie75 » 19 jun 2015 13:47

Ik heb 4 kuikens die 4weken jong zullen zijn als wij op weekend gaan.Ik moet dus beslissen hoe ik ze ''achter'' zal laten

Nu zitten ze in en afgesloten hok (huisje op poten) waar ze niet buiten kunnen met de moeder.
De moeder laat ik elke dag nu en dan een paar uurtjes buiten als het lekker warm is en steek ik rond 18u binnen.
De kuikens hebben al eens een half uurtje buiten gelopen als het heel warm was.
Ik moet elke dag hun water verversen want ze gooien het helemaal onder de snippers (soort houtsnippers speciaal voor kuikens, werd aangeraden door de winkel)
Idem met eten, ze lopen alles omver.

Wat doe ik nu voor die 2 dagen? Als hun water vol ligt hebben ze 2 dagen geen water, ik heb al verschillende systemen gebruikt (potje met knikkers, zo'n emmer, potje op verhoog)
Wat doe ik met de moeder? Laat ik ze ook 2 dagen opgesloten?
Als ik het deurtje open laat met en plankje ervoor zodat de moeder buiten kan springen de kuikens er ook over.
Laat ik het dakje open zodat ze er uit kan vliegen doen de kuikens haar na!!

Graag een beetje advies :-)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: advies nodig

Berichtdoor Kip La La » 19 jun 2015 13:49

Heb je geen ren aan het hokje zitten?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: advies nodig

Berichtdoor Swoentje » 19 jun 2015 17:24

Ik zou, zeker met kuikens, iemand vragen om een of twee keer per dag even te kijken. Verder snap ik niet zo goed dat je de moeder naar buiten laat gaan en de kuikens niet? Voor de kuikens is het ook heerlijk hoor, even buiten. Hier loopt alles buiten. De moeders letten goed op, en gaat het regenen zit alles weer snel binnen. Is het koud, dan zitten de kuikens regelmatig onder de moeders. Daar hoef ik niks aan te regelen. Als de kuikens het kennen kunnen ze ook prima trapjes lopen met 4 weken.

Ik begrijp dat je het voer en het water in de snippers hebt staan, met niks eronder?
Wat ik hier weleens doe, is 2 of 4 straatklinkers op een beetje afstand van elkaar neerleggen en daar een plaatje of flinke plank op en daar het voer en water op. Dan staat dat boven de snippers en er vliegt soms nog wel een snippertje in, maar ze graven het niet helemaal onder. Mijn kuikens van 1 week oud hebben er in ieder geval geen enkele moeite mee om er bovenop te raken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: advies nodig

Berichtdoor Fryske » 19 jun 2015 18:50

Je kunt ze in ieder geval niet in de steek laten. Zoals je het hebt geregeld zijn ze afhankelijk van je.

Zorg dat er een dichte ren is waar kloek en kuikens in en uitkunnen zonder obstakels vanuit het hokje.
Water kan in drink'bekers' met nippel. Die zijn oa. te koop bij de Welkoop. Als je daar even oplet en regelmatig druppels tevoorschijn tovert met je vinger dan hebben de kuikens het zo door (de kloek trouwens ook)

Eten heb ik op een omgekeerde fruitkrat staan, als ze vier weken zijn moeten ze daar op kunnen komen.

Maar, ook al heb je het nog zo goed voor elkaar, er zal iemand af en toe een oogje in het zeil moeten houden!

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: advies nodig

Berichtdoor Dieter » 19 jun 2015 19:24

Is het niet mogelijk om de kloek en kuikens gewoon "vrij" te laten? Er is geen enkele reden om deze dieren nog in een klein hokje op te sluiten. Kuikens van 4 weken oud kunnen zich al goed behelpen!

evie75
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies nodig

Berichtdoor evie75 » 20 jun 2015 07:46

Ze kunnen zich prima behelpen hoor en kunnen gewoon buiten, er is een grote ren aan het hok maar ik ben gewoon bang dat ze zullen dood gaan van longontsteking/ tocht.
Ze blijven mooi bij de moeder, eten en drinken goed.

Ik heb hier ergens gelezen dat je ze zeker niet mag buiten laten voor hun 6 weken en ik heb al 1tje dood.
Gaan ze zeker terug in het hokje gaan 's nachts? De moeder (vroeger) en andere kippen slapen gewoon in een struik.

Het zijn cochin krieltjes.

Ik heb nog een week tijd om ze aan iets anders gewend te maken.

Ivm het eten en drinken, ik heb het al op een verhoog gezet maar dan springen ze op de rand en kieperen ze het gewoon om dus ik zal eens proberen om er een steen voor te zetten zodat het niet kan kantelen.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: advies nodig

Berichtdoor Swoentje » 20 jun 2015 09:00

wat heb je dan voor voerbakjes? Ik heb torentjes en als die gevuld zijn, krijgt een kuiken (en een volwassen kip trouwens ook niet) die echt niet omgekiept.

Gezonde kuikens gaan echt niet zomaar dood. Geen idee waar je kuiken aan gestorven is, maar er zit soms gewoon een kneusje bij de kuikens en die overleven dan niet.

Zolang de moeder moedert, zal ze met de kuikens in het legnest gaan slapen. Als dat over is zal ze weer in de struik gaan slapen (hoogstwaarschijnlijk) en de kuikens zullen voorlopig binnen blijven slapen. Zo ging het hier tenminste altijd met mijn vliegkipjes.

evie75
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies nodig

Berichtdoor evie75 » 20 jun 2015 14:57

Ze zitten dus al gans de dag buiten en vinden het blijkbaar super !Ik zal vanavond eens in de gaten houden hoe ze het zelf graag willen.

De voederbak voor de grote is zo'n bak waar ze op moeten gaan staan en dan gaat de klep open en kunnen ze graan nemen.We hebben die gekozen omwille van het feit dat wij wat op de buiten wonen en anders constant ratten hadden.

De kuikens krijgen apart voer in een simpel plastiek bakje, ik heb ook al een bord geprobeerd maar ook dat kieperen ze om.

Ik zal voor de kuikens zo'n plastiek toren bij halen.
Het lijkt er wel op dat ze het speciaal kuikengraan (korreltje) niet zo graag willen, ze gaan constant gaan eten van het graan voor de grote kippen.

Alvast bedankt voor de hulp.

@ Fryske, het zijn mijn eerste kippen en ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen , ik vertrek sowieso niet als het niet goed geregeld is met de kuikens.

evie75
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies nodig

Berichtdoor evie75 » 21 jun 2015 21:06

update;

Ze zitten dus gans de dag buiten en gaan s'avonds met de moeder zelf mee in het hok! dus dat lukt al!

Nu nog een vraagje;

Ze kruipen door de ren (kastanjepaaltjes), ze kruien ook gewoon terug in de ren.
Zou ik de ren nog afspannen voor de kastanjepaaltjes of laat ik het zo?

Zullen ze niet weglopen als ik het zo laat? Of doen kleine kuikens dat sowieso niet?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: advies nodig

Berichtdoor Kip La La » 21 jun 2015 23:16

Ik zou dat wel doen, voor het geval er een dier buiten het hek zit dat wel wil spelen met zo'n kleintje.
Maar ja, je valt van het één in het ander want de bovenkant is ook open?
Wat een zorgen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten