Verzorging

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 sep 2014 16:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor Dani » 02 apr 2016 23:18

Ik koop tuerlings legmeel voor volwassen kippen en kuikenopfokkorrels 2 van Kasper faunafood. Je hebt ook een kuikenopfokkorrels maat 1 van Kasper (nog kleinere korrels voor de jongere kuikens). Beide verkrijgbaar bij Tuinland en Groenrijk o.a.

mariekeamr
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor mariekeamr » 04 apr 2016 12:06

Hihi, ik hoor hier namen van tuincentra vallen waar ik nog nooit van gehoord heb. Tuinland en Groenrijk heb je hier (=omgeving Alkmaar) niet. Welkoop ook niet maar die hebben we hier blijkbaar wel :) Er tussenin zitten nog Ranzijn, intratuin en life and garden. Volgens mij verkoopt in ieder geval de laatste geen kippenvoer en ik dacht de eerste 2 ook niet, maar die zijn nog wel de moeite van een extra bezoekje. Of weet iemand toevallig of ze dat idd verkopen?

Verkoopt welkoop ook die andere merken trouwens? Of is het huismerk gewoon prima?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23042
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Verzorging

Berichtdoor Kip La La » 04 apr 2016 12:29

En de Boerenbond, zit die daar niet?
Is gelijk aan Welkoop, volgens hen niet maar ik zie het verschil niet.

mariekeamr
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor mariekeamr » 04 apr 2016 13:01

Boerenbond kende ik ook niet, maar is gelijk aan pet's place zie ik en die ken ik wel en zit hier (dus) ook. Daar had ik nog niet aan gedacht; bedankt! En nu maar hopen dat ze ook daadwerkelijk kippenvoer verkopen :duimop:

mariekeamr
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor mariekeamr » 04 apr 2016 13:13

Even op de website gekeken, ze verkopen er in kleine zakken (4 kg) alleen 'Garvo alfamix kuikens' en 'Versele kuiken en kwartelgraan'. Die eerste heb ik hier al gelezen en is schijnbaar goed (maar duur) voer, is die tweede ook ok? Ook qua dat coccidiose middel?

Een grote zak (a 25 kg) gaat vast niet op denk? Als ze eieren gaan leggen moeten ze over op een legkorrel oid toch?
Ik krijg de beestjes naar alle waarschijnlijkheid als ze 6 weken oud zijn.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Verzorging

Berichtdoor Roan12 » 04 apr 2016 13:22

Dan voldoet kuiken en kwartel graan niet. Kuikengraan kun je als extraatje geven maar dat doe ik zelf niet. Ik geef ze alleen kuikenvoer tot ze overgaan op legkorrel zo rond de 6 maanden/tegen de leg aan.

mariekeamr
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor mariekeamr » 04 apr 2016 13:26

Ah dus ik moet niet alleen letten op het 'kuiken'/ 'opfok' stuk maar ook nog op samenstelling structuur begrijp ik? Jammer, ik hoopte er met kuiken of opfok te zijn. Dus ik moet zoeken naar kuiken- danwel opfok -meel of -voer? Zijn er ook nog andere formuleringen die gebruikt worden?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Verzorging

Berichtdoor jantien » 04 apr 2016 17:48

Je schrijft dat een welkoop redelijk in de buurt hebt?
Daar kun je alles krijgen voor je kippen, van opfokkorrel voor de kuikens t/m legkorrel/meel en gemengde granen voor de volwassen dieren.
Ze hebben daar verschillende merken en het goedkoopste is zeker niet slecht.
Geen kuikengraan geven, dat is gemengd graan, maar dan in verkleinde vorm. Is geen goed opfokvoer voor kuikens.
En als kuikens zo'n week of 10 zijn, kun je al gewone gemengde granen beetje gaan mixen met de opfokkorrel.
Kuikengraan heb ik altijd als puur overbodig gezien, alhoewel ik het lang geleden ook wel eens gebruikte hoor :gutgut:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Verzorging

Berichtdoor Roan12 » 04 apr 2016 20:53

mariekeamr schreef:Ah dus ik moet niet alleen letten op het 'kuiken'/ 'opfok' stuk maar ook nog op samenstelling structuur begrijp ik? Jammer, ik hoopte er met kuiken of opfok te zijn. Dus ik moet zoeken naar kuiken- danwel opfok -meel of -voer? Zijn er ook nog andere formuleringen die gebruikt worden?


Je hebt inderdaad kuikenvoer nodig. Geen graan. Het kan ook kuiken -voer, -opfokmeel, -opfokkorrel, -opfokkruim of iets wat er op lijkt heten. Bij sommige merken heb je twee varianten. Opfok I en opfok II. Vaak wordt I als 'startvoer' gezien wat vaak de eerste 6 weken gegeven wordt. Daarna ga je over op II en dat geef je tot ze ongeveer 6 maanden oud zijn/ tegen de leg aanzitten. Bij de Welkoop/Boerenbond heb je verschillende merken. Ik gebruik al een aantal jaar het huismerk (wat vanaf begin tot aan de leg geven kan worden), en zoals Jantien ook zegt is dit kwalitatief goed voer. Ik zelf heb er goede ervaringen mee, ik gebruik de korrel.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzorging

Berichtdoor Trea » 04 apr 2016 21:57

Ieder zijn meug. Voor mij is kwalitatief goed voer, gifvrij voer.
Hierbij een paar leveranciers met adressenlijst of een zoekoptie waar je biologisch/gentechtvrij voer kan kopen. Bij bio-ron kun je evt ook bestellen.

https://www.welkoop.nl/winkels (mooi voer, wel duur)
http://www.bio-ron.com/verkooppunten/vi ... ppunt.html (met hele mais en scherpe gerst niet zo geschikt voor hele kleine krielkipjes)
Met groene stip http://www.van-gorp.com/dealers/

Pets place bij mij in de buurt heeft niet zoveel voor kippen en verkoopt iig geen biologisch voer.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten