voedseldieren kweken op mijn manier

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
seppeV
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2016 16:57
Land: Belgie
M/V: M

voedseldieren kweken op mijn manier

Berichtdoor seppeV » 26 mei 2016 19:17

Ik dit topic leg ik uit hoe ik mijn voedseldieren kweekte/ kweek. Dit is mijn mening, ik spreek uit ervaring en heb zelf veel geëxperimenteerd.

meelwormen

Wees er zeker van dat je meelwormen hebt gekocht om de kweek te beginnen, en geen kleine moriowormen! Deze hebben helemaal ander voer nodig.

Dit is een van de eenvoudigste dieren om te kweken.
Ik gebruikte lage curverboxen waar ik gaten in het deksel deed en deze beplakte met benzinegaas. Dit om fruitvliegjes weg te houden, de dieren geraken er normaal niet uit.
Voeding:
- 50% tarwezemelen (heel goedkoop bij de bakker)
- 50% havermout
Hier een laag van 7cm op de bodem
- elke paar dagen een vers sneetje brood
- 1x in de week een plakje appel voor vocht

De poppen haal je er om de paar dagen uit en leg je in een apparte doos waar de kevers in worden gehouden.
In de poppen/ keverdoos doe je hetzelfde als in de meelwormendoos, er moet enkel niet zo'n dikke laag voedingsbodem in. 3cm is voldoende.

Het is 100% mogelijk om de poppen en kevers bij de meelwormen te laten, en alles in 1 bak te houden. Er zal wel eens een aangevreten pop liggen, maar echt niet zoveel dan ze op internet beweren.

1x per maand alles uitzeven (hun uitwerpselen is een soort poeder) en het grofste deel (met de dieren erin) terug in de bak leggen.
Gooi het fijne deel niet weg! Neem een doos en leg het erin met een boterham erop. De eitjes die er nu nog inzitten komen uit en de meelwormpjes gaan meestal naar het brood. Elke dag de oude snede brood in de kweekbak leggen. Na 7 dagen zijn alle eitjes uitgekomen en de meeste wormpjes zitten in de kweekbak door dat ze op het brood kruipen. Nu mag je het poeder weggooien.

seppeV
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2016 16:57
Land: Belgie
M/V: M

Re: voedseldieren kweken op mijn manier

Berichtdoor seppeV » 26 mei 2016 19:35

dubia's

Dit is een redelijk groot soort kakkerlak. Het zijn de voedingsrijkste insecten die er zijn!
Het woord 'kakkerlak' laat de meeste mensen aan plagen denken, maar dit is een tropisch soort. Als er 1 ontsnapt is dit NIET erg, ze sterven onder de 20°C, dit is dan ook de reden dat ik dit soort heb en kweek.
Het zijn de properste voedingsdieren die ik al heb gekweekt, ze geven geen geur af.
Hier zitten ze in een curverbox met een gazen deksel.
Voeding:
- een dun laagje honden/ kattenbrokken
- om de 2 dagen een stuk appel, banaan, appelsien (zonder schil ivm insecticiden)
- vissenvoer (niet persé nodig)

Leg voldoende eierkartons in de curverbox voor een grotere oppervlakte. Rechtopstaand is het beste, dan worden ze minder snel vuil.
1x in de maand haal ik alle brokken eruit en leg er nieuwe in. De kleintjes kunnen van de brokken worden gescheiden door er eierkartons op te leggen, ze kruipen hier op.

Dubia's worden als topvoer beschouwd voor teptielen door hun hoge voedingswaarde en niet te hoog vetgehalte. Ze zijn echter vrij duur (hier €3,5 voor 10 stuks) maar als je kweek op gang is gaat alles snel. Ik ben begonnen met 40 stuks (waarvan bijna 30 vrouwtjes) en na 2 maanden liepen er al een 200 tal kleintjes rond. Na 4-5 maanden zijn ze volgroeid.


Bij het voeren aan vogels zou ik de pootjes en vleugeltjes wel wegdoen, hier zitten haakjes aan.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: voedseldieren kweken op mijn manier

Berichtdoor Roan12 » 26 mei 2016 20:07

Interessant! Ervaring is altijd handig en mij lijkt het leuk om ooit eens meelwormen te gaan kweken als extraatje voor de kipjes.

Gebruikersavatar
Floss
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 aug 2013 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: voedseldieren kweken op mijn manier

Berichtdoor Floss » 29 mei 2016 21:28

Dank je wel hiervoor, super!
Het is een berichtje om te bewaren. :duimop:

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: voedseldieren kweken op mijn manier

Berichtdoor heusnoorn » 29 mei 2016 23:14

Bedankt voor deze nuttige post!


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten