kraaien en duiven weg houden van voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Tombreda
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 10:41
Land: Nederland
M/V: V

kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Tombreda » 10 jun 2016 11:49

Ik heb 2 kippen, een kippen hok en een ren er om heen. De kippen krijgen standaard voer vanuit een silo die onder het kippen hok staat. De laatste paar weken wordt het voer vooral door kraaien en duiven opgegeten. De silo is dan ook bijna iedere dag leeg.

Ik had een kleinere silo gekocht en die geplaatst in het kippenhok. De kraaien zijn echter niet bang en gaan het kippenhok in.

Hoe kan ik er voor zorgen dat alleen de kippen het eten krijgen zonder dat ik de hele ren moet gaan overkappen. Elke tip is welkom. Bedankt

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Roan12 » 10 jun 2016 19:38

De enige tip die ik zo kan verzinnen is een trapbak. Zoals hier op deze site: http://www.trapbak.nl/

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor José » 11 jun 2016 01:19

De boeren hingen vroeger een afgeschoten kraai aan een draadje om 1 poot in de buurt van het hok op. Dat kadaver schommelde dan met hangende vleugels in de wind en hield soortgenoten uit de buurt. Als het los kwam van het pootje schoten ze een verse. Werkte perfect.

Vandaag de dag zoekt men uiteraard andere oplossingen. Er zijn er een paar: een zwarte lap ter grootte van een kraai ophangen, cd's aan een draadje ophangen zodat de schittering in de zon ze afschrikt, repen aluminiumfolie kan ook. Het nadeel: het werkt maar een paar dagen en dan zijn ze er aan gewend.

Heb je toevallig ook een hond? Misschien kan je die africhten om de kraaien met veel geblaf en er hard opaf rennen weg te jagen. Ben ik ook mee bezig en dat lukt aardig.

En als dat niet voorradig is zal je er aan moeten wennen. Want die kraaien zijn hondsbrutaal. Stelen je eieren ook nog als ze de kans krijgen. Duiven doen dat laatste niet, maar zijn evenmin gewenst omdat het veelvraten zijn die ook nog - net als alle andere vogels- ziekten kunnen overbrengen.
Het is een hardnekkig probleem.

Ik ben nog steeds op zoek naar een dode kraai om te prepareren en als permanente afschrikker op te hangen. Maar nog niet gevonden.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Gilbert1984 » 11 jun 2016 15:37

Net wat Roan zegt een trapbak is een goede oplossing. Ik heb ook een trapbak en het werkt perfect. Geen last van kraaien of duiven, terwijl ze bij mij in de boom boven het kippenhok broeden. Ze zijn niet goedkoop maar ik ben er erg tevreden over

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor tuff cookie » 11 jun 2016 20:58

Je kan een net over de ren spannen. Dat is een vrij goedkope oplossing.

Tombreda
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 10:41
Land: Nederland
M/V: V

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Tombreda » 22 jun 2016 10:15

Bedankt voor jullie reacties. De trapbak lijkt me wel een goed idee. Die ga ik proberen. Zal mijn bevindingen aan jullie laten weten.

Tombreda
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 10:41
Land: Nederland
M/V: V

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Tombreda » 27 jul 2016 09:31

Het was even wennen voor de kippen maar het lijkt erop dat ze door hebben hoe de trapbak werkt. Ik was niet zeker of ze ook daadwerkelijk uit de bak aten want het voer ging niet snel op. Ik was natuurlijk gewend om de andere bak zeer vaak te vullen maar dat blijkt dus door de kraaien te komen. Om er zeker van te zijn heb ik er een Gopro op gezet. Ik wil eigenlijk hier nog een foto plaatsen maar ik kom er niet uit hoe dat moet.

In ieder geval bedankt voor de tip van de trapbak!!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Kip La La » 27 jul 2016 12:01

De kraaien komen bij mij niet eten maar ik ben wel heel blij dat ze in de buurt wonen omdat ze alarmeren op de aanwezigheid van roofvogels en die ook zullen proberen weg te jagen uit hun territorium.

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: kraaien en duiven weg houden van voer

Berichtdoor Pumi » 31 jul 2016 20:21

hier een Ouessant ram lam, dat nog steeds door het deurtje van het kippenhok past en ook mijn voer steeds op eet. Probleem brahma's zijn groter dan het lammetje dus deurtje kleiner maken wordt niet :mrnono:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten